2010-07-24, 14:26
Medlem
Ninjincs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bugulu
Taxi chafförer får riktigt massa oförtjänt skit.

Alla taxibilar jag har åkt med har haft trevliga och sociala chafförer som man har lätt att prata med.
Förseningar uppkommer men det får man ta och visa förståelse för.

Helt korrekt.
Man kan ibland förundras hur man som chaufför alltid orkar vara trevlig trots att man stöter på en hel del skit, speciellt från en del av kunderna.

Hur som helst du har en sund attityd till taxi i sin helhet och det glädjer mig.
Citera
2010-07-25, 05:54
Medlem
kitschlemurs avatar
Vilken underbar helg jag haft!

Eftersom torsdagens kvällspass var ovanligt lugnt passade jag på att vårda bilden ordentligt. Varenda dammkorn i kupén skulle väck, mattorna skrubbas och lacken skina. 1,5 h senare var bilen som ny! Efter en tid med färdtjänst skulle jag åter ge mig ut i bland fyllbultar och fagra damer.

För att sammanfatta helgen:

Tio mil grusväg. (Varför råkar man alltid ut för detta när bilen är skinande ren??)
Idiot som klev in i bilen med en tänd cigarett ( ) och frågade om det var okej att röka.
Idiot som likt en gris började käka sin flottiga jävla superkebabsåspizza med sin bara händer.
Dödshot x2
Mongon som inte begriper att jag är en hederlig svennebanan som betalar skatt och inte kör svart. Åk med Machmoud alla akbar mohammedz gamla mazda om ni vill åka billigare. Check x36, 37? Jag tappade räkningen.
Förbannade träd som ligger över vägen.
Mongon. Hela tiden. Körning efter körning. En avbruten transport.
Roadkill. En liten skogsmus på jakt efter mat fick sätta livet till.

Jag var visst lite avigt inställd till färdtjänst ett par sidor tillbaka.
Hoppas jag är förlåten.
Citera
2010-07-25, 06:03
Medlem
Dionyoss avatar
Min prövotid slutar nu i slutet av augusti, tänkte ta taxikort så, är det svårt att ta det? Med tanke på GPS i varenda taxi osv. Bra kör jag med folk i bilen osv, har även fått mycket bra beröm när jag varit fyllechaffisar åt andra, jänkare, vanliga bilar osv. Kör lungt och sansat. Men är det värt att ta det? Vad kan taxikort kosta?
Citera
2010-07-25, 08:53
Medlem
Lafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Vilken underbar helg jag haft!

Eftersom torsdagens kvällspass var ovanligt lugnt passade jag på att vårda bilden ordentligt. Varenda dammkorn i kupén skulle väck, mattorna skrubbas och lacken skina. 1,5 h senare var bilen som ny! Efter en tid med färdtjänst skulle jag åter ge mig ut i bland fyllbultar och fagra damer.

För att sammanfatta helgen:

Tio mil grusväg. (Varför råkar man alltid ut för detta när bilen är skinande ren??)
Idiot som klev in i bilen med en tänd cigarett ( ) och frågade om det var okej att röka.
Idiot som likt en gris började käka sin flottiga jävla superkebabsåspizza med sin bara händer.
Dödshot x2
Mongon som inte begriper att jag är en hederlig svennebanan som betalar skatt och inte kör svart. Åk med Machmoud alla akbar mohammedz gamla mazda om ni vill åka billigare. Check x36, 37? Jag tappade räkningen.
Förbannade träd som ligger över vägen.
Mongon. Hela tiden. Körning efter körning. En avbruten transport.
Roadkill. En liten skogsmus på jakt efter mat fick sätta livet till.

Jag var visst lite avigt inställd till färdtjänst ett par sidor tillbaka.
Hoppas jag är förlåten.

Haha usch, låter lovely! En dag för mig i förra veckan var inte superkul heller, började 04.00 och väntade i en timme på en körning, när jag väl fick en var det en dam som skulle seriöst ungefär 70 meter bort. Hon dricksade iaf en HEL krona (!)
Och ungefär så rullade det på, när jag väl fick någon körning var det liknande sträckor. Tog en paus, drack lite kaffe osv, kommer ut till bilen och kollar lite på datorn och ser att det ligger en direktbeställning ute och bara jag i zonen! Hallelulija! Precis när jag ska ta den så smäller bakrutan, hela skiten är helt krossad och av ingen anledning - den bara sprack. Så iväg till något ställe och lämnar bilen för att byta ruta, får en annan bil av åkaren, ställer mig som femte bil i kön på Bromma precis innan två flyg ska landa, de tre första bilarna får körningar men efter dem kommer det inga fler kunder. Och 2 timmar till nästa flyg.

Man får lite krupp ibland.
Citera
2010-07-26, 03:38
Medlem
DunderKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjinc
Helt korrekt.
Man kan ibland förundras hur man som chaufför alltid orkar vara trevlig trots att man stöter på en hel del skit, speciellt från en del av kunderna.

Hur som helst du har en sund attityd till taxi i sin helhet och det glädjer mig.

Håller med. Kundens inställning gentemot mig betyder mycket, om kunden hälsar artigt och ger mig ett leende blir jag glad, då gör jag mitt yttersta för att göra ett bra jobb!
Citera
2010-07-27, 03:38
Medlem
Jag undrar vad en förbestälning och en direktbeställning innebär ? Någon som är snäll o vill förklara ?
Citera
2010-07-27, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cirkeln
Jag undrar vad en förbestälning och en direktbeställning innebär ? Någon som är snäll o vill förklara ?

En förbeställning är när kunden ringer en tid (oftast ett par timmar) innan och säger att vid 23:30 vill jag ha en bil från adress 1 till adress 2.

En direktbeställning är när kunden ringer och vill ha en taxi från adress 1 till adress 2 på en gång.
Alltså så ringer han när han vill åka inte någon förutbestämd tid.
Senast redigerad av enigma87 2010-07-27 kl. 10:24.
Citera
2010-07-27, 21:54
Medlem
the_c00l_guys avatar
Jag sökte ett taxijobb nyligen, är 20 år utan licensen.

Finns det taxibolag som struntar i att man måste vara 21? Så jag kan ta licensen och börja köra och slippa vänta ett halvår?
Har för övrigt haft mitt körkort över 2 år.
Citera
2010-07-27, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the_c00l_guy
Jag sökte ett taxijobb nyligen, är 20 år utan licensen.

Finns det taxibolag som struntar i att man måste vara 21? Så jag kan ta licensen och börja köra och slippa vänta ett halvår?
Har för övrigt haft mitt körkort över 2 år.

Det är ju ändå inte så att det är åkaren som kräver att du ska vara 21, det är trafikverket...
Citera
2010-07-27, 22:48
Medlem
the_c00l_guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puckopinne
Det är ju ändå inte så att det är åkaren som kräver att du ska vara 21, det är trafikverket...
Jag vet det. Men jag undrar om det finns åkare därute om som trotsar trafikverket i den frågan? Kanske är vanligare än vad man kan tro?

Så som flygvärdinnor också måste vara 21 men vissa bolag hoppar det?
Citera
2010-07-27, 23:02
Medlem
Citat:
Jag vet det. Men jag undrar om det finns åkare därute om som trotsar trafikverket i den frågan? Kanske är vanligare än vad man kan tro?

Jag har svårt att tro att någon åkare låter dig köra taxi utan legget. Och för att skaffa det behöver du vara 21 år.
Citera
2010-07-28, 00:18
Medlem
Citat:

Dels måste du logga in med ditt sexsiffriga förarnummer (från förarleget) i taxametern, detta lagras och finns även med på de passrapporter som du måste lämna till åkaren, som denna i sin tur måste lagra i 10 år enligt bokföringslagen. Så upp till 10 års tid kan de komma i efterhand och kontrollera det.

Sen måste du ha en vilotidsbok, och där måste företaget föra journal över vilka de har lämnat ut samt kopiorna på vilka tider du har jobbat. Det kan polisen komma och knacka på vilken sekund som helst och vilja se.

Sen slutligen så kommer nog kollegor och ibland kunder undra varför du inte har ett taxileg sittandes synligt. Om du kör för en åkare som jobbar för en beställningscentral så borde det innebära att du loggar in med ditt förarnummer i deras datorsystem, och är du inte upplagd så får du inte köra.

Om du en åkare är så dum att han låter dig köra ändå, så bryter han mot lagen och kan bli av sitt trafiktillstånd. Om du blir påkommen så bryter du också mot lagen.

Och har man inte vett nog att inse det, så kanske man ska mogna ett år tills man har åldern inne....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in