2010-07-15, 14:38
Medlem
statemachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
--//--massa text--//--
Säg att du ska åka med en kund till lasarettet som ligger 10 mil bort. Du får en timme på dig vilket räcker ganska precis. --//-- massa text--//--
Det är situationer som dessa som för mig att komma ihåg varför jag lämnade yrket!
Citera
2010-07-16, 15:45
Medlem
Råkade ut för min första smitare igår...
2 personer hoppade in vid taxi zonen i stan och skulle till akuten vanlig kontantkund, när jag senare närmar mig sjukhuset så säger dom att dom kan gå av lite innan jag säger ok stannar bil och taxameter säger priset men dom bara hoppar ut och springer, sen ser jag att dom springer rakt in på akutmotagningen så jag åker dit och konfronterar passagerarna (kan säga att rummet där jag konfronterade dom var kamerabevakat) När dom säger att dom inte ha pengar så går jag ut ringer polisen som kommer efter 30 min, dom går in och pratar med personerna och jag lyckas få en adress till ena föräldern, som var lagom glad 01:00 på natten (kunderna var 18 och 12 år gamla) så jag åker dit och hämtar pengar, kan säga att notan på 80:- slutade på 200:- istället.
Citera
2010-07-16, 16:03
Medlem
Ninjincs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enigma87
2 personer hoppade in vid taxi zonen i stan och skulle till akuten vanlig kontantkund, när jag senare närmar mig sjukhuset så säger dom att dom kan gå av lite innan jag säger ok stannar bil och taxameter säger priset men dom bara hoppar ut och springer, sen ser jag att dom springer rakt in på akutmotagningen så jag åker dit och konfronterar passagerarna (kan säga att rummet där jag konfronterade dom var kamerabevakat) När dom säger att dom inte ha pengar så går jag ut ringer polisen som kommer efter 30 min, dom går in och pratar med personerna och jag lyckas få en adress till ena föräldern, som var lagom glad 01:00 på natten (kunderna var 18 och 12 år gamla) så jag åker dit och hämtar pengar, kan säga att notan på 80:- slutade på 200:- istället.

Inte kul med smitare. Vilka pundhuvuden, schysst att du fick tag i dom och fixade pengar i slutändan Hur gjorde du när du åkte och hämtade pengarna? startade du taxametern dit eller erbjöd föräldern 200 kronor? gjorde du en polisanmälan?
Citera
2010-07-17, 11:21
Medlem
Citat:

Inte kul med smitningar.. Har själv inte varit med om det än, men det kommer att komma. Men vilka pundhuven att springa in på akuten, när du ser, lixom. Det är ju givet att man åker efter.

Men du måste väl ha missat en del körningar under tiden du snacka med polisen och allt det eller? Missa en del cash?

Har bytt åkare och företag nu sen tidigare... Känns så himla skönt. Mer jobb, bättre lön. Inte bara stå och hänga vid centralen med en kö på 15-20 bilar för att få en körning på 80 spänn.
Citera
2010-07-17, 13:27
Medlem
Hur långt tid tar det att skaffa ett taxikörkort?
Citera
2010-07-19, 08:20
Medlem
Lafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uturn
Hur långt tid tar det att skaffa ett taxikörkort?

Allt som allt tog det typ 3 månader för mig. Går att göra det snabbare antar jag, men jag gjorde det väl ändå hyfsat fort - jag behövde inte göra omprov eller något.
Citera
2010-07-19, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjinc
Inte kul med smitare. Vilka pundhuvuden, schysst att du fick tag i dom och fixade pengar i slutändan Hur gjorde du när du åkte och hämtade pengarna? startade du taxametern dit eller erbjöd föräldern 200 kronor? gjorde du en polisanmälan?

Nej jag ändrade bara till fastpris 200:- skulle nog satt det dyrare om jag tänkt till lite men det får man leva med. Nej jag gjorde ingen polisanmälan, polisen frågade inte ens om jag ville anmäla jag ville ju bara ha mina pengar... Men jag kommer ihåg personerna så dom åker inte med oss något mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Deltasix
Inte kul med smitningar.. Har själv inte varit med om det än, men det kommer att komma. Men vilka pundhuven att springa in på akuten, när du ser, lixom. Det är ju givet att man åker efter.

Men du måste väl ha missat en del körningar under tiden du snacka med polisen och allt det eller? Missa en del cash?

Det lustiga var att jag inte missade några cash eftersom det var väldigt lugnt den kvällen/natten krogarna var stängda, hade typ 2 körningar på hela natten och en förtjänst på typ 300:- (Jag jobbar i en liten stad) Som tur är har jag timlön från min åkare och 11% av inkört så jag tjänar pengar även fast det inte finns något att göra.
Citera
2010-07-20, 00:46
Medlem
Ninjincs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitschlemur
Nja det händer ibland om man är ute på längre turer. Annars brukar det, som du säger komma i ett och samma uppdrag. Främst lokalt då.

Aha, då förstår jag. Låter bra, skulle bli jobbigt om man fick samplanering alltefter man börjar närma sig slutdestinationen.

Citat:
Nej jag ändrade bara till fastpris 200:- skulle nog satt det dyrare om jag tänkt till lite men det får man leva med. Nej jag gjorde ingen polisanmälan, polisen frågade inte ens om jag ville anmäla jag ville ju bara ha mina pengar... Men jag kommer ihåg personerna så dom åker inte med oss något mer.

Jag förstår. Man är lite i chock när man råkar ut för situationer man inte är beredd på, vet själv när jag fick ett par slödder i bilen så gjorde jag misstaget att trycka kassa när jag skulle slänga ut dom, då är det bara någon form av reducerad metertaxa och jag fick stå länge innan polisen dök upp Skönt att det gick bra till slut.
Citera
2010-07-20, 22:54
Medlem
Blocket.ses avatar
Bra och intressant läsning, spec av ts

Själv väljer jag taxi Stockholm och undviker Kurrir
Citera
2010-07-21, 13:51
Medlem
Ninjincs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Bra och intressant läsning, spec av ts

Själv väljer jag taxi Stockholm och undviker Kurrir

Får man fråga varför? har hört liknande om att folk undviker Kurir men jag får inte klart för mig varför.
Citera
2010-07-23, 09:19
Medlem
Windom_Earls avatar
Bumpar lite för att höra om ni i taxisvängen i Stockholm har hört något mer om chauffören som sägs ha övergripit sig på en CP-skadad tjej i färdtjänsttaxin.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.2073411/polisen-misstanker-taxiforare-forgrep-sig-pa-cp-skadad

Detta diskuteras här: https://www.flashback.org/t1249325
Citera
2010-07-23, 10:01
Medlem
bugulus avatar
Taxi chafförer får riktigt massa oförtjänt skit.

Alla taxibilar jag har åkt med har haft trevliga och sociala chafförer som man har lätt att prata med.
Förseningar uppkommer men det får man ta och visa förståelse för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in