2006-10-26, 16:36
Medlem
Hans Castorps avatar
Min taxikarriär varade i tre pass, sen bröt jag ihop fullständigt. Körde i Stockholm. Har lidit av bilfobi ända sedan dess. Taxichaufför är säkert ett utmärkt yrke för den som trivs med det, själv blev jag svårt traumatiserad.

Varför? Jag visste var gatorna låg, men inte hur man körde dit. Jag stressade upp mig och jag tyckte det var förnedrande att agera servicejon. Slutligen krockade jag med bil från franska ambassaden, det säger väl allt.
Citera
2006-10-26, 17:50
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp
Slutligen krockade jag med bil från franska ambassaden, det säger väl allt.

Äh, det är väl inget att stressa upp sig för. Vi hade en kille som "jagade älg" (Dvs älgen sprang upp framför bilen) med bilen, älgen förlorade och killen klarade sig och gott smakade det med lite älgstek.
Citera
2006-10-26, 20:26
Medlem
marcus_tnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av br_Augustinus
I morgon: slutprov för Taxi Skåne! Håll tummarna för mig nu så att jag får börja köra snart!!!

gick de bra ??? man är ju nyfiken
Citera
2006-10-26, 21:45
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans Castorp
Min taxikarriär varade i tre pass, sen bröt jag ihop fullständigt. Körde i Stockholm. Har lidit av bilfobi ända sedan dess. Taxichaufför är säkert ett utmärkt yrke för den som trivs med det, själv blev jag svårt traumatiserad.

Varför? Jag visste var gatorna låg, men inte hur man körde dit. Jag stressade upp mig och jag tyckte det var förnedrande att agera servicejon. Slutligen krockade jag med bil från franska ambassaden, det säger väl allt.

Sådär är det för alla i början. Mitt första pass den 26/10 1994 (12 år sjubileum idag ) var allt annat än trevligt. Jag körde fel, tryckte fel på taxametern, blev utskälld, höll på att krocka, körde in 400kr på 8 timmar..sämre kunde det inte bli. Det gäller att hålla ut de första veckorna, sen lossnar det och du kommer att se det som vilket arbete som helst.
Citera
2006-10-27, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcus_tns
gick de bra ??? man är ju nyfiken

Tack, det gick jättebra! Nu är vi snart kollegor! Jag har skrivit lite på bloggen...
Citera
2006-10-27, 11:13
Medlem
marcus_tnss avatar
Citat:
Tack, det gick jättebra! Nu är vi snart kollegor! Jag har skrivit lite på bloggen...

GRATTIS !!! mja, dressman har bra pris på byxor, brukar ha ta 3 betala för två då kan man köpa upp sig lite
Citera
2006-10-27, 18:16
Bannlyst
Håller med om Dressman. Man knallar helt enkelt bara in i butiken, frågar närmsta person som ser ut att veta vad han håller på med, om taxi-byxor. Då får man rätt direkt.

Grattis till det klarade provet förresten! När ska du köra? Blir det första gången?
Citera
2006-10-27, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Håller med om Dressman. Man knallar helt enkelt bara in i butiken, frågar närmsta person som ser ut att veta vad han håller på med, om taxi-byxor. Då får man rätt direkt.

Grattis till det klarade provet förresten! När ska du köra? Blir det första gången?

Tack! Dressman Mobilia visade sig efter mycket letande ha 1 (ett!) par brallor i min storlek, dom lade jag beslag på.

Jag ska ut i morgon fm med en av R:s förare för första övningspasset. Det blir första gången jag kör, ja. Jag åkte ju bara med R sist för att se hur det funkade. Sen ska jag köra med R söndag kväll och på måndag. Vet ännu inte när han tänkt att jag ska köra upp för honom...
Citera
2006-10-27, 19:27
Bannlyst
Citat:
Tack! Dressman Mobilia visade sig efter mycket letande ha 1 (ett!) par brallor i min storlek, dom lade jag beslag på.

Jag ska ut i morgon fm med en av R:s förare för första övningspasset. Det blir första gången jag kör, ja. Jag åkte ju bara med R sist för att se hur det funkade. Sen ska jag köra med R söndag kväll och på måndag. Vet ännu inte när han tänkt att jag ska köra upp för honom...

Blir nog kul
Citera
2006-10-28, 18:41
Medlem
buikos avatar
Hallå där Taxi-lovers !!!

SENASTE NYTT: Taxiförare i uppror

Vi har alla läst inlägg av vissa taxiförare som säger sig tjäna uppåt 25-30.000 i månaden, men dessa påståenden rimmar illa med verkligheten. Visst kan man tjäna mycket pengar på att köra taxi, men då måste man jobba orimligt länge. Snittinkomsten för en taxiförare är nämligen
83 kronor i timmen. Läs denna artikel från Transportarbetaren

Taxiförare vill ha bort procentlönen
Fyra av fem taxiförare funderar på att byta jobb. Snittinkomsten är
83 kronor i timmen. Förarnas arbetssituation är på många företag under all kritik. Det visar den enkätundersökning som Transports avdelning 41 har gjort.

98 taxiförare i Uppsala och Västerås har svarat på enkätfrågor om arbetstid, lön, arbetsmiljö och stress.
Av svaren framgår att taxiföraryrket är starkt mansdominerat med endast 13 procent kvinnor och medelåldern ligger mellan 31 och 50 år.

den typiske taxiföraren är enligt mina iaktagelser en man från mellanöstern i åldern 40-55 år.

Endast ett fåtal arbetar ”normal” arbetstid, mer än hälften av förarna mellan 50 och 60 timmar i veckan och 16 procent mer än 60 timmar i veckan.

skulle vara intressant att veta hur många timmar taxi-dragan och topcabföraren som skrev tidigare i tråden har arbetat för att få ihop till sina 30.000 kronorslöner.

De allra flesta saknar ett arbetsschema och knappt en av tio får arbetstiden specificerad på lönebeskedet.

Det har jag fått iaf.

Fördelningen mellan dag-, natt- och blandskift är tämligen jämn bland förarna i undersökningen men oavsett skift tycker 70 procent av förarna att arbetet är både psykiskt och fysiskt stressande.
En stress som är direkt kopplad till ambitionen att köra ihop till en lön som de kan försörja sig på.
– Det är inte det att förarna inte trivs med sitt jobb, problemet är att de inte kan leva på sin lön. Samtidigt har de ingen möjlighet att ta ett extraknäck eftersom de redan arbetar 13 timmar per dygn, förklarar rapportförfattaren och taxiföraren Ramin Ebbadnezamy.

De förare som är anställda hos åkare som saknar kollektivavtal tjänar absolut sämst, några så lite som 30 kronor i timmen.

kan det vara möjligt, då tjänar en 12 årig reklamutdelare mer.

Förarna anser att procentlönen är boven i dramat, nio av tio förare tycker att det är en dålig löneform.
I november ägnade Ramin Ebbadnezamy två dagar åt att samla enkäter även bland taxiförarna på Arlanda.
– Där ser siffrorna genast mycket värre ut, säger han.
Enligt enkätsvaren vill de flesta ha en lön som består av en fast del plus provision, eller en fast timlön plus provision.
Citera
2006-10-28, 18:58
Bannlyst
kan bara svara för mig själv och jag jobbar ~9-10 timmar om dan och då är en timmes ledighet inräknat. 05.30/0600-1500 och 1500-0100. ibland mer, ibland mindre. Ibland får man köra nån timme extra för att bättra på snittet.

3000:- inkört om dan resulterar i ~900 netto i fickan var det nån som räknade ut här där jag jobbar.

900 netto och i genomsnitt 22 dagar i månaden resulterar i ~20000 i fickan.

MEN! Det är långt i från alltid man kör in över 3000:- om dan. som regel så börjar det ligga mellan 2500-3000 om dan och ibland dippar det ner till 1800-1900 och ibland 3500-4000. Ibland än mer än det.

så nånstans mellan 2500-3000 är fullt möjligt att köra in per dag. Idag tex körde jag in 3100:- och det är en lördag förmiddag. Kompisen körde in 3700:- och då tog han 1.5 timmes lunch med sin fru

mina 25 öre om det hela. Jag vill ha kvar procentlönen i alla fall. Det gagnar mig.
Citera
2006-10-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Idag tex körde jag in 3100:_ och detär en lördag förmiddag. Inte särskilt mycket rörelse ute mao.

Vart det så mycket i alla fall, trots sinkande bihang i bilen? Kul!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in