2006-05-04, 22:34
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simonee
Japp då trodde man att det räckte med taxilegget, men nej ringde taxi Göteborg och frågade vilka krav de har och fick reda på att de har tre test, lokalkännedom , intervju och till sist ska man köra runt med en handledare i ca 50 minuter. Få se hur man ska klara av att memorera alla gator i Göteborg….

Alltså måste jag klara av sex prov innan jag får köra taxi…jag vet faktiskt inte hur de tänker……

skrev lite om taxi Gbg i inlägg #417. Deras krav finns att ladda hem som pdf-fil. De har satt ribban väldigt högt tycker jag. De skriver om en gedigen utbildning. I ansökan måste man ange 2st referenser, jag hade inga referenser alls när jag började. Idag är det nästan standard vart man än söker sig. Sen måste högsta skolutbildning anges. Kostnaderna är i stil med taxi sthlms dvs 3500:- sen tillkommer kostnad för uniform. Dessutom måste man pynta 400:- för ett förtest, som bla innebär att ens språkkunskaper testas, detta är en följd av att många nysvenskar söker sig till yrket, men varför ska vi svenskar behöva utsättas för det? Förtestet måste va nått nytt. Tror inte att TS har nåt sånt. Om man inte har VVs leg går det nästan på 10.000:- för att bli förare hos taxi gbg. Kanske finns det nåt bolag i Gbg som har snällare krav på sina aspiranter.

Vad vill taxi gbg med de höga och stränga kraven? höja yrkets status ? kraven måste ändå stå i proportion till arbetsuppgifterna.
Citera
2006-05-05, 01:57
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buiko
Vad vill taxi gbg med de höga och stränga kraven? höja yrkets status ? kraven måste ändå stå i proportion till arbetsuppgifterna.
Har heller aldrig riktigt begripit de ibland extremt höga lokalkännedomskraven, huvudsaken är att man kan skilja på Kungsgatan och Värmdöleden, eller motsvarande i Gbg. Resten lär man sig efterhand och kunderna blir inte arga så länge man ärligt redovisar att man är novis och ännu inte lärt sig alla gator utantill.

Då är det betydligt viktigare med intervjun. Eftersom det är ett serviceyrke bör man anställa utåtriktade människor med sund attityd och social kompetens.

Och eventuellt bör man kolla att människan kan köra bil. Stod en gång på Remoten på Arlanda och betraktade en nysvensk som först på fjärde försöket lyckades backa in bilen på den parkeringsficka han valt... att åka med honom... nej tack!
Citera
2006-05-05, 15:29
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep

Då är det betydligt viktigare med intervjun. Eftersom det är ett serviceyrke bör man anställa utåtriktade människor med sund attityd och social kompetens.

utåtriktade människor med sund attityd och social kompetens jobbar som säljare, mäklare eller utbildar sig till lärare. Jag blir såå förbannat irriterad på såna höga kompetenskrav när det gäller skitjobb som taxi, städare, telenasare eller likn. Behövs ingen social kompetens för att köra taxi, bara man kan tala begriplig svenska och inte är otrevlig mot kunderna blir man en enastående taxiförare. Den som vet med sig att han är utåtriktad och social råder jag att sikta mot stjärnorna istället. Den sociala kompetensen i det här landet behövs först och främst i skolorna och i affärsvärlden. Tycker att taxi göteborg lurar människor att tro att de ska få världens drömyrke iomed de fantasi-kraven de ställer.
Citera
2006-05-05, 18:19
Bannlyst
Jag tror att jag kommer att trivas inom taxi yrket eftersom jobba ensam utan medarbetare är något jag föredrar, har jobbat inom diverse yrken och alltid föredragit de platser där jag har fått stå och jobba ensam. Jag gör det jag ska samtidigt kunna drömma mig bort kanske är man lite “knas i bollen” för att föredra ensamheten och istället drömma sig bort från värkligheten…vem vet
Citera
2006-05-05, 19:22
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simonee
Jag tror att jag kommer att trivas inom taxi yrket eftersom jobba ensam utan medarbetare är något jag föredrar, har jobbat inom diverse yrken och alltid föredragit de platser där jag har fått stå och jobba ensam. Jag gör det jag ska samtidigt kunna drömma mig bort kanske är man lite “knas i bollen” för att föredra ensamheten och istället drömma sig bort från värkligheten…vem vet

exakt, du har precis samma antisociala beteende som jag. Därför är det bara löjligt att kräva social kompetens av personer som ska jobba i ett av de ensammaste yrken som finns. Taxi drar till sig kufar och udda typer, därför att taxi är ensamt, kunderna är knappt nått sällskap, de åker i snitt med 10 min och många av dem är tysta eller snackar med varandra.

Jag har också misstänkt att jag är lite “knas i bollen”, är en dagdrömmare som inte gillar att berätta om mig själv. Jag har numer insett att detta beteende är skadligt för mig. Ensamhet är inget att eftersträva, taxi gör en tyvärr folkskygg. Om man ändå bestämt sig för att köra taxi, så bör man ta sig själv i kragen och umgås med andra förare på stolpen, kanske sluta upp för gemensam fika. Om man som jag bodde ensam och inte hade nån att prata ut med och dessutom körde taxi på natten, kan det lätt slå slint, man blir deppig och börjar alltmer likna Robert deNiro i Taxi Driver.
Citera
2006-05-06, 14:53
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
exakt, du har precis samma antisociala beteende som jag. Därför är det bara löjligt att kräva social kompetens av personer som ska jobba i ett av de ensammaste yrken som finns. Taxi drar till sig kufar och udda typer, därför att taxi är ensamt, kunderna är knappt nått sällskap, de åker i snitt med 10 min och många av dem är tysta eller snackar med varandra.

Jag har också misstänkt att jag är lite “knas i bollen”, är en dagdrömmare som inte gillar att berätta om mig själv. Jag har numer insett att detta beteende är skadligt för mig. Ensamhet är inget att eftersträva, taxi gör en tyvärr folkskygg. Om man ändå bestämt sig för att köra taxi, så bör man ta sig själv i kragen och umgås med andra förare på stolpen, kanske sluta upp för gemensam fika. Om man som jag bodde ensam och inte hade nån att prata ut med och dessutom körde taxi på natten, kan det lätt slå slint, man blir deppig och börjar alltmer likna Robert deNiro i Taxi Driver.

Måste säga att det bolaget som jag kör för är väldigt bra på det sättet för vi åker alltid och äter ihop när vi jobbar nattskift,(8-10 gubbar/tjejer, 2st brukar "hänga kvar" ute för att täcka upp och sen åker de och äter ihop) sen är det en liten kaffe efter det ihop och en massa skitsnack ihop när man står och väntar på körning vid "stolpen".
Citera
2006-05-07, 19:21
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
utåtriktade människor med sund attityd och social kompetens jobbar som säljare, mäklare eller utbildar sig till lärare. Jag blir såå förbannat irriterad på såna höga kompetenskrav när det gäller skitjobb som taxi, städare, telenasare eller likn. Behövs ingen social kompetens för att köra taxi, bara man kan tala begriplig svenska och inte är otrevlig mot kunderna blir man en enastående taxiförare.
Social kompetens handlar inte bara om att kunna kallprata med kunderna, det handlar också om lösa de problem som uppstår med besvärliga och/eller aggressiva kunder. Jag körde i 10 år utan att bli rånad, utan att hamna i slagsmål, utan att få en spya i bilen osv. Och jag hade min sociala problemlösarförmåga att tacka för mycket av det som INTE hände.

Jämför gärna med stockholmschaffisen jag läste om i kvällsblaskan för ett par månader sedan, han hade varit i slagsmål å sitt yrkes vägnar inte mindre än fem gånger det senaste året. Där har du ett praktexempel på en socialt inkompetent nolla som inte har den blekaste jävla aning om hur man löser en konflikt i stället för att göra den värre (!) och som om möjligt borde ha sorterats bort redan vid en eventuell intervju.

Förstå mig rätt. Det funkar att vara en asocial kuf när man kör bulle, men om man dessutom är osocial har man definitivt valt fel yrke.
Citera
2006-05-07, 22:58
Medlem
buikos avatar
Citat:
Social kompetens handlar inte bara om att kunna kallprata med kunderna, det handlar också om lösa de problem som uppstår med besvärliga och/eller aggressiva kunder. .

tycker egentligen att ordet social kompetens är alldeles för högtravande för att ens behöva nämnas i taxisammanhang. Sociala människor söker sig sällan till taxiyrket. Att lösa problem med stökiga kunder handlar mer om att vara smidig, dvs att spela med i kundens snack, om nån börjar gorma om att sossarna, aik eller invandrare är skit måste man hålla med dom lite trots att man inte tycker så, man måste också kunna ge med sig och inte va nån envis oxe som alltid ska ha rätt. Såg serien Lasermannen för ett tag sen, han råkade ofta i bråk med kunderna, fast han var ju psykopat. Om en taxiförare nu råkar ha den sociala kompetens du skriver om är den av ringa värde i andra brancher dom tex. affär, skola eller andra ställen där man har täta kontakter med många människor. Där krävs en mer drivande social kompetens. Däremot blir taxiförare bra servitörer eller möjligtvis dörrvakter. Jag menar att en taxiförares sociala kompetens är på en mycket ytlig nivå, för någon djupare kontakt med människor får man inte.

Citat:
Jag körde i 10 år utan att bli rånad, utan att hamna i slagsmål, utan att få en spya i bilen osv. Och jag hade min sociala problemlösarförmåga att tacka för mycket av det som INTE hände..

visst det hjälper att vara smidig, men räkna med att du haft mycket tur också. Social kompetens hjälper sällan mot taxirånare. Finns dom som spyr utan förvarning också. Jag körde taxi i ca 6 år och klarade mig också helskinnad, ofta drabbas utländska förare, just pga att de saknar språkets verktyg för att undvika konflikter.
Citera
2006-05-12, 13:01
Medlem
Sub_Cs avatar
Citat:
Fråga: har TS fortfarande fastpris 350:- till arlanda?

Ja, arlanda fastpriser...väldigt rabatterade men idag har TS 445..vilket är maxpriset, Vi på TC har 435...Så det ligger däromkring, ju reglerat vad man får ta även om man hör fribilsmupparna plocka turister och andra på 1400 och liknande...Man kan säga att en arlanda körning jämfört med taxamater är drygt 150-200 rabatterad...
Citera
2006-05-12, 13:03
Medlem
Sub_Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sub_C
Ja, arlanda fastpriser...väldigt rabatterade men idag har TS 445..vilket är maxpriset, Vi på TC har 435...Så det ligger däromkring, ju reglerat vad man får ta även om man hör fribilsmupparna plocka turister och andra på 1400 och liknande...Man kan säga att en arlanda körning jämfört med taxamater är drygt 150-200 rabatterad...

Oj, nu var ja inte riktigt med i matchen...
det var ju inte särskilt snabbt svar :P...trodde ja va på sista sidan i tråden..aja..nu vet du
Citera
2006-05-12, 14:41
Medlem
buikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sub_C

jaha, du kan man ju undra hur transfer fortfarande kan nöja sig med 395? det var väl inte så länge sen dom höjde från 350 heller, skulle inte vilja slava för dom. Tycker att arlandapriserna stigit väldigt sakta jämfört med priset på andra varor och tjänster. När jag började -94/95 låg en arlandaresa på 300.

TAXIRÅNEN MINSKAR...fast inte i stockholm

vad kan detta bero på? 12 av 14 överfall mot landets taxichaufförer i år har inträffat i Stockholms län.

otroligt att så många överfall skett i just sthlm. Borde ju vara en del rån i Malmö och Gbg också. Skulle va intressant att se hur många av de 12 överfallen som var riktade mot kamerabilar, antar att det inte spelar nån roll. Rånarna bryr sig inte om kamerorna, rånarna är ju oftast maskerade.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12438544.asp

inte bara rånen utgör en risk:

den största faran är trafiken och att köra natt. Mina tips för att hålla mig vaken: Gå ut ur bilen och ta frisk luft, lyssna på musik, prata för sig själv, fast kaffe dricker jag INTE. Man blir pigg ett kort tag bara, sen kommer tröttheten tillbaka med dubbel verkan.

Lite fakta om nattjobb:

Det är viktigt sova före nattpasset
för lite eller för dålig sömn är en stor riskfaktor för de som kör nattetid. Om man sover mindre än sju timmar, eller sover dåligt före sitt arbetspass, känder man sig ofta sömnig under körpasset. Var femte trafikolycka beror på sömniga förare och det är alltså en stor olycksrisk att köra om man inte är utvilad.

Det är svårt att sova dagtid på grund av vår biologiska klocka. Vi är skapade för att jobba på dagen och sova på natten.
Citera
2006-05-13, 04:44
Medlem
Sub_Cs avatar
Citat:
jaha, du kan man ju undra hur transfer fortfarande kan nöja sig med 395? det var väl inte så länge sen dom höjde från 350 heller, skulle inte vilja slava för dom. Tycker att arlandapriserna stigit väldigt sakta jämfört med priset på andra varor och tjänster. När jag började -94/95 låg en arlandaresa på 300.
.

Jo, men anledningen till att det inte går att höja är ju konkurrensen med arlanda express...ganska enkelt..

transfer..ja ja vet inte men dels e det nog en nisch dom har..arlanda...plus att jag tror det mörkas med skatter rätt rejält just på deras arlanda resor...då blir det ju helt plötsligt väldigt lönsamt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in