Citat:
Ursprungligen postat av Simonee
Japp då trodde man att det räckte med taxilegget, men nej
ringde taxi Göteborg och frågade vilka krav de har och fick reda på att de har tre test, lokalkännedom , intervju och till sist ska man köra runt med en handledare i ca 50 minuter. Få se hur man ska klara av att memorera alla gator i Göteborg….
Alltså måste jag klara av sex prov innan jag får köra taxi…jag vet faktiskt inte hur de tänker……

ringde taxi Göteborg och frågade vilka krav de har och fick reda på att de har tre test, lokalkännedom , intervju och till sist ska man köra runt med en handledare i ca 50 minuter. Få se hur man ska klara av att memorera alla gator i Göteborg….Alltså måste jag klara av sex prov innan jag får köra taxi…jag vet faktiskt inte hur de tänker……

skrev lite om taxi Gbg i inlägg #417. Deras krav finns att ladda hem som pdf-fil. De har satt ribban väldigt högt tycker jag. De skriver om en gedigen utbildning. I ansökan måste man ange 2st referenser, jag hade inga referenser alls när jag började. Idag är det nästan standard vart man än söker sig. Sen måste högsta skolutbildning anges. Kostnaderna är i stil med taxi sthlms dvs 3500:- sen tillkommer kostnad för uniform. Dessutom måste man pynta 400:- för ett förtest, som bla innebär att ens språkkunskaper testas, detta är en följd av att många nysvenskar söker sig till yrket, men varför ska vi svenskar behöva utsättas för det? Förtestet måste va nått nytt. Tror inte att TS har nåt sånt. Om man inte har VVs leg går det nästan på 10.000:- för att bli förare hos taxi gbg. Kanske finns det nåt bolag i Gbg som har snällare krav på sina aspiranter.
Vad vill taxi gbg med de höga och stränga kraven? höja yrkets status ? kraven måste ändå stå i proportion till arbetsuppgifterna.
kanske är man lite “knas i bollen” för att föredra ensamheten och istället drömma sig bort från värkligheten…vem vet