2008-02-17, 19:21
Medlem
Annorlunda taxikörningar.

Idag körde jag en pensionerad VD(för ett företag med över 200 anställda) runt min småstad(han skulle egentligen ingenstans och tillslut släppte jag av honom där jag plockade upp honom) och notan slutade på 800:-. Han berättade om sitt liv och det var faktiskt ganska givanden. Han ville väl bara ifrån frun ett tag.

Sådana här annorlunda körningar händer mig lite nu och då:
*Att polisen griper kunden.
*Att jag kör fyllerister 30 mil enkel väg en natt.
*Att jag kör runt en kille som suttit inne för mord samtidigt som polisen ringer till växeln och vill veta vart han ska.
*Att jag kör tjejer som vill ligga med mig direkt.
*Att fina tjejer bjuder ut mig i nyktert tillstånd.
*Att jag kör en tjej runt och runt stan för att "min psykolog har sagt att det är bättre att jag åker taxi när jag vill ta livet av mig." Notan slutade på 2000:- eller 2500:-.
*Att en företagere dricksar 1.500:- Har fått dricks på över 700:- tre gånger.
*Att folk faller i gråt i nyktert tilllstånd och att fyllisar spyr ner taxi och tom en gång så var det en som kissade ner taxin.
*Osv osv.

Jag har trots allt bara kört 3 år varav endast ett år var på heltid. Resterande tre år har jag kört ungefär 15-20 timmar i veckan.

Är det jag som har tur/otur eller är det normalt med alla dessa smått annorlunda körningar?
Citera
2008-02-17, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Så åkare och du kör själv så gäller ju regler som för egenföretagare och då får du enligt vad jag har förstått jobba max 13timmar/dag, men om du kör för någon så är det 13 timmar/dag, men max 90 timmar på två veckor.

Det stoppade mig inte från att köra 15 timmar och köra in 8.822:- på nyår
Citera
2008-02-17, 20:54
Medlem
marcus_tnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negis
Idag körde jag en pensionerad VD(för ett företag med över 200 anställda) runt min småstad(han skulle egentligen ingenstans och tillslut släppte jag av honom där jag plockade upp honom) och notan slutade på 800:-. Han berättade om sitt liv och det var faktiskt ganska givanden. Han ville väl bara ifrån frun ett tag.

*Att jag kör runt en kille som suttit inne för mord samtidigt som polisen ringer till växeln och vill veta vart han ska.
*Att jag kör en tjej runt och runt stan för att "min psykolog har sagt att det är bättre att jag åker taxi när jag vill ta livet av mig." Notan slutade på 2000:- eller 2500:-.
*Att folk faller i gråt i nyktert tilllstånd och att fyllisar spyr ner taxi och tom en gång så var det en som kissade ner taxin.
*Osv osv.

Jag har trots allt bara kört 3 år varav endast ett år var på heltid. Resterande tre år har jag kört ungefär 15-20 timmar i veckan.

Är det jag som har tur/otur eller är det normalt med alla dessa smått annorlunda körningar?

naej men gud vilka kunder du kör på ! lite sorligt om den där tjejen... var hennes psykolog taxi ägare, kunde han inte sagt att det var bättre att hon tog en promenad eller nått... urgu
Citera
2008-02-17, 20:59
Medlem
Citat:
Det stoppade mig inte från att köra 15 timmar och köra in 8.822:- på nyår
Det var väl inte nå vidare bra timsnitt. =p

Själv körde jag in 7640:- i går kväll/natt på 12 timmar och några minuter.
Citera
2008-02-17, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
men om du kör för någon så är det 13 timmar/dag, men max 90 timmar på två veckor.

Hej,

Var(någon speciell arbetstidslag?) finns denna begränsning på högst 90 timmar på två veckor? (Det blir ju "bara" ca 190-200 timmar/månad, får man inte arbeta mer som anställd? )

Jag trodde att man rent teoretiskt fick köra 13 timmar*antalet dagar i månaden, dvs ca 400 timmar/månad.
Senast redigerad av internet 2008-02-17 kl. 21:40.
Citera
2008-02-17, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcus_tns
naej men gud vilka kunder du kör på ! lite sorligt om den där tjejen... var hennes psykolog taxi ägare, kunde han inte sagt att det var bättre att hon tog en promenad eller nått... urgu

Helt klart sorgligt och jag pratade med henne om det absurda i situationen. Men hon ville inte lyssna på mig och det kändes dumt att slänga ut henne.
Citera
2008-02-17, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schafer
Det var väl inte nå vidare bra timsnitt. =p

Själv körde jag in 7640:- i går kväll/natt på 12 timmar och några minuter.

Hade jag kört storbil så hade jag knäckt 10k. Men jag orkar inte med de där stora bilarna, blir sådant liv.

Timsnittet var ok och om man orkar kan man lika gärna jobba ett par timmar till eftersom dagen efteråt hur som hur är förstörd...

Jag fick dessutom nästan 700:- i dricks den natten.

Men nu ska jag sluta med k*kmätningen
Citera
2008-02-17, 21:52
Bannlyst
Citat:

*Osv osv.

Du har ju tur ju.Detta är ju drömkörningar.Bara skjutsa runt en massa kontantare och det lång väg dessutom.Nåja,fyllon som spyr i bilen är väl något man helst vill slippa och att ha mördare i bilen kanske inte är så kul.Jag har kört taxi i några månader på heltid nu och har haft en kund som blivit gripen av polisen,ett fyllo som inte kunde säga vart han bodde och vägra betala.
Citera
2008-02-17, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawless78
Du har ju tur ju.Detta är ju drömkörningar.Bara skjutsa runt en massa kontantare och det lång väg dessutom.Nåja,fyllon som spyr i bilen är väl något man helst vill slippa och att ha mördare i bilen kanske inte är så kul.Jag har kört taxi i några månader på heltid nu och har haft en kund som blivit gripen av polisen,ett fyllo som inte kunde säga vart han bodde och vägra betala.

Jag har också haft ett fyllo som inte visste vart han bodde. Efter en sväng runt stan så slutade det med att jag körde han till en ny krog...

Blev din kund gripen medans du körde honom? Det hände mig en gång och det tyckte jag var ganska coolt!
Citera
2008-02-18, 08:01
Medlem
Rekas avatar
Citat:

*Osv osv.

Wabba! Hade jag haft dessa körningar hade jag fortsatt köra fulltid :-) Tala om variation. Reservation för kiss och spykunder dock.
HAde förresten själv en kund som led av tung och explosiv diarré. BRAAAAAOOOOF, lät det och därefter följde en fruktansvärd stank. Kunden bad mig stanna vid en Metro-automat. Han ville sitta på en Metro eftersom diarrén forcerat både kallingar och jeans. Än i dag får jag ångest när jag ser den taxibilen
Citera
2008-02-18, 08:02
Medlem
Rekas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus_tns
lovar att göra det om vi passerar över 1000 sidor den tråden har ju knappt börjat vi är ju bara på sida 246 dessutom så har ju åkaren ovan ett forum på www.taximacken.net

Tackar för tipset. Reggad där nu
Citera
2008-02-18, 08:42
Medlem
pilt77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ticoroman
Vad ska du med pengarna till om du jobbar 100 timmar i veckan? Då hinner du knappt sova, för att inte tala om att ha ett socialt umgänge utanför jobbet. Har du familj?

jag har en förstående flickvän och dotter. Har bara jobbat såna här tider i ca 3 månader och ska hålla på fram tills sommaren då det börjar lugna ner sig inom taxibranchen när folk tar semster. Sen har jag jobbat ihop så det räcker till ett fint hus, det är det jag har som mål med taxijobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in