2008-04-24, 10:31
Medlem
"I slutet av mars anordnade turistbyrån i Stockholm, Stockholm visitors board, en utbildning för sina sommarjobbare. Utbildningen var på heltid och pågick under åtta dagar i följd. Ett digert program gör att ingen behöver tvivla på att personalen på turistbyrån i sommar kommer vara kunnig. Det finns bara ett problem: de som genomgick utbildningen fick ingen lön. Inte ett öre.

- Det blir bara värre och värre det här. Det är skamligt. De tror att unga människor i Stockholm ställer upp på vad som helst, säger han(person på fackförbundet Unionen)"

http://www.e24.se/pengar24/dinarattigheter/arbetsratt/artikel_422803.e24

Det är väl samma med 2-3 veckorskurserna för att få växlarnas leg för de som vill köra taxi? Eller fås lön för denna tid? Läste nånstans att man t.o.m får betala för denna utbildning, men det kan väl inte stämma?

Var är Transport? Har de övergivit taxinäringen helt?
Citera
2008-04-24, 16:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av internet
"I slutet av mars anordnade turistbyrån i Stockholm, Stockholm visitors board, en utbildning för sina sommarjobbare. Utbildningen var på heltid och pågick under åtta dagar i följd. Ett digert program gör att ingen behöver tvivla på att personalen på turistbyrån i sommar kommer vara kunnig. Det finns bara ett problem: de som genomgick utbildningen fick ingen lön. Inte ett öre.

- Det blir bara värre och värre det här. Det är skamligt. De tror att unga människor i Stockholm ställer upp på vad som helst, säger han(person på fackförbundet Unionen)"

http://www.e24.se/pengar24/dinarattigheter/arbetsratt/artikel_422803.e24

Det är väl samma med 2-3 veckorskurserna för att få växlarnas leg för de som vill köra taxi? Eller fås lön för denna tid? Läste nånstans att man t.o.m får betala för denna utbildning, men det kan väl inte stämma?

Var är Transport? Har de övergivit taxinäringen helt?

Inget betalt under utbildningen då jobbet är provisionsbaserat, så klart. inget inkört, ingen lön.

Har du tur hittar du en åkare som betalar utbildningen och arbetsunifprmen, men det är är inte alltid så.

Själv betalade jag inte en spänn och hade jag behövt det hade jag bara ringt till nästa åkare.. Ont om chaffisar nu, vilket gör att man kan ställa en del krav.
Citera
2008-04-24, 22:13
Medlem
marcus_tnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lassekula
vad är det som behövs för att bli en egen åkare?

Hur lätt som helst, plugga bara in följande:

Moms
Avdrag
Inkomstskatt
Konteringsexempel
Kontoplanen Taxibas (utdrag)
Bilförmån
Kvittning
Skattedeklaration
Bokföring
Bokslut och årsredovisning
Nyckeltal för taxi
Kvitton och fakturor
Företagsformer
Egna lokaler
Offentlig upphandling
Konkurrensregler
Avtal
Anställningsformer
Arbetstid
Semester och ledighet
Vilotidsregler
Trafiklagstiftningen
Skolskjuts
Yrkestrafiklagen

Sedan måste du få tillstånd för att bedriva yrkestrafik. Om du sedan ska tillhöra något större bolag så måste du bli godkänd av dom plus gå deras intern utbildning..
Citera
2008-04-24, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
Inget betalt under utbildningen då jobbet är provisionsbaserat, så klart. inget inkört, ingen lön.

Tjena,

Fast man har ju ingen möjlighet att dra in pengar under utbildningen, så därför vore det kanske tänkvärt att det borde vara fast lön under denna tid?

Sen finns det ju nån garantilön runt ca 15-16 tusen kr/mån, denna verkar sättas ur spel vid denna utbildning då man inte har något anställningsförhållande till växel-företaget som ger kursen utan först senare till en åkare.

Efter att ha följd denna tråd så har jag dock förstått att villkoren i taxibranchen för de anställda ofta inte är riktigt jämförbar med andra yrken, på gott och ont.
Citera
2008-04-25, 01:25
Medlem
Snubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilt77
Jag har räknat på att man kör bilen själv 30pass per månad.
Man brukar köra in ca 3500:- på 10 timmar här jönköping i genomsnitt.
Har du verkligen tänkt igenom din kalkyl nu? 30 pass per månad om 10 timmar blir lite jobbigt att köra själv, särskilt som all administration, service och annat tjafs skall skötas av den ende i firman -- du.

Mer realistiskt är att ha folk anställda som drar in pengar när du sköter dina papper och sover eller är ledig i övrigt.

Dock: de åkare jag talat med i Taxi Stockholm (som har anställda chaufförer och sköter sig med skatter och papper) räknar med att de går runt på 100.000 och börjar tjäna pengar först när de passerar den summan. (Den bil jag kör ligger just nu på 150.000 i månaden.)
Citera
2008-04-25, 02:18
Medlem
pilt77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus_tns
Hur lätt som helst, plugga bara in följande:

Moms
Avdrag
Inkomstskatt
Konteringsexempel
Kontoplanen Taxibas (utdrag)
Bilförmån
Kvittning
Skattedeklaration
Bokföring
Bokslut och årsredovisning
Nyckeltal för taxi
Kvitton och fakturor
Företagsformer
Egna lokaler
Offentlig upphandling
Konkurrensregler
Avtal
Anställningsformer
Arbetstid
Semester och ledighet
Vilotidsregler
Trafiklagstiftningen
Skolskjuts
Yrkestrafiklagen

Sedan måste du få tillstånd för att bedriva yrkestrafik. Om du sedan ska tillhöra något större bolag så måste du bli godkänd av dom plus gå deras intern utbildning..

Nu menar jag inte att skryta men jag har gjort alla 4 proven med godkända resultat och jag har inte varit i närheten av en BLIVkurs och allt vad dom nu kallas. Jag har heller ingen ekonomisk utbildning bakom mig. Jag köpte en enda bok som kostade mig 299:- om jag inte minns fel, pluggade några veckor, skrev proven och nu kan jag söka trafiktillstånd och börja köra för mig själv imorgon om jag skulle vilja. Det har kostat mig 880:- för proven och så 299:- för boken. Skulle jag ha gått kursen hade jag varit 20 000:- fattigare.

Jag tror att många av dom som går kurserna idag för att bli egna åkare skulle klara av att läsa det själv och spara en jävla massa pengar.

Så kom inte och påstå att det är svårt att bli egen åkare, för det är det inte om man är normalbegåvad.
Citera
2008-04-25, 08:54
Medlem
marcus_tnss avatar
Citat:
Nu menar jag inte att skryta men jag har gjort alla 4 proven med godkända resultat och jag har inte varit i närheten av en BLIVkurs och allt vad dom nu kallas. Jag har heller ingen ekonomisk utbildning bakom mig. Jag köpte en enda bok som kostade mig 299:- om jag inte minns fel, pluggade några veckor, skrev proven och nu kan jag söka trafiktillstånd och börja köra för mig själv imorgon om jag skulle vilja. Det har kostat mig 880:- för proven och så 299:- för boken. Skulle jag ha gått kursen hade jag varit 20 000:- fattigare.

Jag tror att många av dom som går kurserna idag för att bli egna åkare skulle klara av att läsa det själv och spara en jävla massa pengar.

Så kom inte och påstå att det är svårt att bli egen åkare, för det är det inte om man är normalbegåvad.

oj oj ! imponerande ! ... ingen vidare kostnad ju ! .... jag tror personligen att jag aldrig skulle bli en egen åkare, värdesätter en fritid, åkare jobbar typ jämt !.. ska du bli friåkare då eller ?
Senast redigerad av marcus_tns 2008-04-25 kl. 08:56.
Citera
2008-04-25, 10:56
Medlem
pilt77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus_tns
oj oj ! imponerande ! ... ingen vidare kostnad ju ! .... jag tror personligen att jag aldrig skulle bli en egen åkare, värdesätter en fritid, åkare jobbar typ jämt !.. ska du bli friåkare då eller ?

Friåkare?

Nej, jag har gjort proven så jag kan köpa ett färdigt åkeri inom det stora bolaget jag kör nu när tillfälle ges.
Citera
2008-04-25, 22:50
Medlem
Fick mitt taxikort idag! imorgon kl 8.00 början man jobba
Citera
2008-04-25, 22:54
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:

Måste du inte betala för bolagens interna utbildning också? tror det är någonstans runt 3000 på 020 men har inte så stor koll.
Citera
2008-04-26, 08:15
Medlem
pilt77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Måste du inte betala för bolagens interna utbildning också? tror det är någonstans runt 3000 på 020 men har inte så stor koll.

Jag kör åt 020 just nu och har inte betalat en enda spänn i utbildning. Dom där internutbildningarna är nåt som oerfarna chaufförer blir pålurade så som jag fattat det.

Går du ner till 020:s växel och säger att du söker jobb så kommer du bli tvungen att betala för deras internutbildning och efter det så hjälper dom dig att komma i kontakt med någon åkare som söker folk. Men det är ju inte ens säkert att du får jobb även du betalar och går deras kurs.

Om du däremot först fixar jobbet genom en åkare och låter han sköta kontakten med bolaget så är det mycket smidigare, Då räcker det att du kommer in och visar på deras övningstaxameter att du klarar av allting. Sen har man förarkortet i handen och kan börja köra. Och det har inte kostat dig mer än några timmars gratis arbete när du suttit med i din åkares taxi och lärt dig taxametern och företagets rutiner.

Ett litet tips från coachen om man vill börja köra på 020. tror det funkar på liknande sätt inom dom andra stora bolagen också.
Citera
2008-04-26, 20:18
Medlem
jobbade första dagen idag körde in 1200:- på 7tim o 30min inge vidare alls mao..

nått jag är livrädd för är om det kommer nån som ska till ett ställe man inte vet vart det ligger..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in