Citat:
Ursprungligen postat av RunningMan
Jag undrar om det är någon som vet hur töjbara vilotidsreglerna anses vara?
Reglerna är inte alls tänjbara, om du frågar dem som har till uppgift att kontrollera dem som t ex polisen och Vägverket. Det finns undantagsfall där du beräknatt att du skulle bli klar i tid med en långkörning men plötsligt drabbas av avspärrad väg och får köra en omväg, och då kan det godkännas ett litet överdrag.
Citat:
Jag har idag ett fast heltidsjobb men skulle gärna köra taxi som extrapersonal. I regeltexten står att "annat förvärvsarbete" likställs med att köra, vilket skulle innebära att man inte kan köra en kväll om man jobbat på dagen.
Du kan köra en kväll, men inte så länge

Om du däremot studerat på heltid eller målat om ditt eget hus hela dan hade det gått finfint. Dubbelmoral, någon? Men ärligt, hur säker förare är du kl 02.00 efter att ha jobbat i 8 timmar OCH kört taxi i 10 timmar?
Citat:
Vad är den "allmänna inställningen" till vilotidsreglerna hos åkare, beställningscentraler och chaufförer?
Åkarna tittar åt ett annat håll, BC likaså om du inte åker dit. Bland chaufförerna är fuskandet tyvärr utbrett. Rekordet som jag hört talas om, i andra hand visserligen, är ett körpass på 23 timmar. I sträck.
Det finns dock en naturlig begränsning, kroppen orkar inte att jobba så mycket utan tillsats av kemiska substanser. Fast då har man förverkat sin rätt att få vistas bakom ratten för länge sedan.