2007-02-26, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapist_
Absolut!!!!!
Men alla har inte kört taxi i nästan 30 år som du Åkaren... Vi som är nya har stor hjälp av gps, speciellt när man plockar gångskubb som inte alla gånger hittar hem pga alkohol eller andra substanser.

Men erkänn nu.. visst har även du gps?

Har gps i alla bilarn så klart använder den mycket sällan själv!
Man blir dummare med gps !

Karta och hjärna är den bästa gps’en
Citera
2007-02-26, 23:07
Medlem
Kör taxi i NÖ skåne. Mest samres med ny Samcom ( handdator för uppdrag med GPS) och visst är det smidigt med GPS dit man inte hittar. Men läsa kartor går nästan lika fort och så lär man sig så mycket mer. Dessutom känner jag lite obehag av att inte veta var jag är på väg när jag inte kollat upp det i kartan.
Citera
2007-02-27, 01:50
Medlem
Brukar ta en kombo om det e en adress jag inte alls har en aning om....

slår den på gpsen och sen kollar kartan oxå så jag vet vart jag e påväg, oftast behöver jag sen inte kolla gpsen men den e trevlig som backup om det blir många kringelikrokar innan man e framme....

oftast blir det gpsen till hämtadress och sen har väldigt ofta kunden en helt egen uppfattning om vilken väg man skall köra och då får han leda väg så vi kommer dit han skall
Citera
2007-03-01, 03:12
Medlem
Håller med Tussse där, brukar ofta själv också använda gps till hämtningen.. sen om man verkligen inte vet vart det är så frågar man lite ledande frågor Men det är ytterst sällan jag börjar knappa in en address på gpsen med kund i bilen (om det inte är nån gammal FTJ kärring förstås), det känns lite oproffsigt.

Jag är ju en riktigt färsking också iofs, har bara kört i nån månad.. men jag märker att jag lär mig nya vägar och addresser varje dag. Oftast när jag använder GPSen till en hämtning så är det av ren slapphet att slippa sitta och leta massa husnummer i mörkret.
Citera
2007-03-02, 03:44
Medlem
Svarttaxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Al Gore
När man förklarat att man kan ordna en storbil i stället och kunderna nästan blir förbannade för att man inte vill köra dom brukade jag alltid fråga :
-OK vilket av dina barn är du minst rädd om?
Det brukade fungera

Det där var faktiskt en riktigt bra replik. Nu kör jag dock storbil så jag komemr sannoikt inte få någon större nytta av den.

Citat:
Ursprungligen postat av saihtam
Kör taxi i NÖ skåne. Mest samres med ny Samcom ( handdator för uppdrag med GPS) och visst är det smidigt med GPS dit man inte hittar. Men läsa kartor går nästan lika fort och så lär man sig så mycket mer. Dessutom känner jag lite obehag av att inte veta var jag är på väg när jag inte kollat upp det i kartan.

Jag känner verkligen igen mig i det där med obehag när man inte vet vart man är på väg. Jag har succesivt slutat med gps mer och mer. Nu använder jag den i snitt en eller två gånger per pass. Känns skönt att ha den på stand-by när man kör kunden.

Kör du något i Osby saihtam?

Citat:
Ursprungligen postat av Åkaren
Har gps i alla bilarn så klart använder den mycket sällan själv!
Man blir dummare med gps !

Karta och hjärna är den bästa gps’en

Hjärnan uppdateras dessutom rätt mycket oftare än gps´en. Ehrm.
Citera
2007-03-02, 08:18
Medlem
Vilotidsregler, ett spel för galleriet eller inte?

Jag undrar om det är någon som vet hur töjbara vilotidsreglerna anses vara? Jag har idag ett fast heltidsjobb men skulle gärna köra taxi som extrapersonal. I regeltexten står att "annat förvärvsarbete" likställs med att köra, vilket skulle innebära att man inte kan köra en kväll om man jobbat på dagen.

Vad är den "allmänna inställningen" till vilotidsreglerna hos åkare, beställningscentraler och chaufförer?
Citera
2007-03-02, 09:27
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RunningMan
Jag undrar om det är någon som vet hur töjbara vilotidsreglerna anses vara?
Reglerna är inte alls tänjbara, om du frågar dem som har till uppgift att kontrollera dem som t ex polisen och Vägverket. Det finns undantagsfall där du beräknatt att du skulle bli klar i tid med en långkörning men plötsligt drabbas av avspärrad väg och får köra en omväg, och då kan det godkännas ett litet överdrag.

Citat:
Jag har idag ett fast heltidsjobb men skulle gärna köra taxi som extrapersonal. I regeltexten står att "annat förvärvsarbete" likställs med att köra, vilket skulle innebära att man inte kan köra en kväll om man jobbat på dagen.
Du kan köra en kväll, men inte så länge Om du däremot studerat på heltid eller målat om ditt eget hus hela dan hade det gått finfint. Dubbelmoral, någon? Men ärligt, hur säker förare är du kl 02.00 efter att ha jobbat i 8 timmar OCH kört taxi i 10 timmar?

Citat:
Vad är den "allmänna inställningen" till vilotidsreglerna hos åkare, beställningscentraler och chaufförer?
Åkarna tittar åt ett annat håll, BC likaså om du inte åker dit. Bland chaufförerna är fuskandet tyvärr utbrett. Rekordet som jag hört talas om, i andra hand visserligen, är ett körpass på 23 timmar. I sträck.
Det finns dock en naturlig begränsning, kroppen orkar inte att jobba så mycket utan tillsats av kemiska substanser. Fast då har man förverkat sin rätt att få vistas bakom ratten för länge sedan.
Citera
2007-03-02, 09:30
Medlem
Rent praktiskt... Det måste vara svårt att kontrollera vad man gjort på dagen om man sedan kör taxi på kvällen? Att du sedan är olämplig som förare efter att ha arbetat 21 timmar är en annan sak...
Citera
2007-03-02, 20:23
Medlem
Ja, det är nog svårt. Visa den polisman som startar en fullständig utredning om han stoppar en taxichaffis med bristfällig tidbok?

Om man blir inblandad i en olycka är det nog en annan sak. Då kan man nog räkna med att bli rejält hudflängd om man förskönat tidboken lite.

Vad jag fiskar lite efter är hur branschen ser på en chaufför som säger "Nej, tyvärr kan jag inte köra då eftersom jag inte uppfyllt dygnsvilan. Ring någon annan." Blir han en brännmärkt föredetting eller en hjälte med moral?
Citera
2007-03-02, 21:06
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ja, det är nog svårt. Visa den polisman som startar en fullständig utredning om han stoppar en taxichaffis med bristfällig tidbok?

Om man blir inblandad i en olycka är det nog en annan sak. Då kan man nog räkna med att bli rejält hudflängd om man förskönat tidboken lite.

Vad jag fiskar lite efter är hur branschen ser på en chaufför som säger "Nej, tyvärr kan jag inte köra då eftersom jag inte uppfyllt dygnsvilan. Ring någon annan." Blir han en brännmärkt föredetting eller en hjälte med moral?

Vi hade inga större problem med vår åkare, men sen var iof hans inställning "någon minut hit eller dit gör igen skillnad" fast han menade typ 30 min fram eller tillbaka. Jobbade helger och körde då 13 timmars pass
Citera
2007-03-03, 18:58
Medlem
Arthros avatar
Att fylla i vilotidsboken är ju viktigt lika som att man inte kör mer än 13 timmar i ett sträck och att man vilar resten av dygnet. Men likväl kan man köra 13 timmar i sträck utan att ha en enda minuts rast!
Citera
2007-03-03, 20:27
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthro
Att fylla i vilotidsboken är ju viktigt lika som att man inte kör mer än 13 timmar i ett sträck och att man vilar resten av dygnet. Men likväl kan man köra 13 timmar i sträck utan att ha en enda minuts rast!

Vi får ta en timmes lunch för att han drar nämligen för en timmes lunch. Dock kan man om man vill ha med sig lunch (i form av mackor eller liknande) och fortsätta köra.

För att när han drar den timmen och om du kör på så får du ju högre inkört per timme än om du stannar och äter. Dock är det inget att rekommendera för annat än extrapersonal som vill tjäna någon extra krona om det är mycket att göra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in