Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Kolla på
http://taxibilen.blogg.se/ och såg att han har en checklista som han kollar innan han kör. Så nu tänkte jag kolla lite vad ni andra har med er i bilen
Kan väl börja med vad jag själv har med mig och vad jag checkar
Checkar:
1. Tankar alltid fullt det första jag gör på passet, så vet man att man klarar hela passet utan problem
2. Kollar bilen utvändigt
3. Kontrollerar bilen invändigt
4. Kontrollerar att det finns utskriftrullar
5. Kollar att sökare finns och fungerar
6. Kollar protokollet i bilen för att se om någon har kollat av olja, spolvätska, städning och tvättning
Har med mig
1. Växelpengar
2. iPod med Fm sändare och laddare
3. Mobil-laddare
4. GPS (Navman F20) med laddare
5. Motormännens Atlas plus turistkartor över 10 närmaste städerna/större ställen
6. Minst 2 bläckpennor och block att skriva på
7. Papper för att torka med om något händer
8. 2 Liter vatten, dels för att dricka och dels för att skölja rent om det skulle behövas
Oj, shit blev en del när man skrev upp det, men kör alltid stor buss så har gott om plats för min ryggsäck.

O ja, det är så mycket nuförtiden
Självfallet innebär droskföraryrket en hel ritual av förberedelser innan passet ska ta sin början.
Man tar sig till köket, stirrar frenetiskt på klockan. Kollar följande:
*Är skjortan ren, har jag fått dit manchettknapparna?
*Är mitt Breitling Emergency armbandsur på plats? (önskar att jag hade ett)
*Placerar solglasögonen (helst Ray-Ban) i skjortfickan
*Tar fram den välfyllda pluskan, ser till att det finns tilräckligt med 20lappar
*Nallen, inte att förglömma.
*Navigatorn, måste stoppa den i bakfickan.
*Laddkablarna till nallen och navigatorn
*Just det, mina 2st Montblanc reservoirpennor får inte glömma dem.(önsketänkande)
*På med skinnjackan
*Så följer ett ihärdigt tafsande och klappande på sig själv för att man ska förvissa sig om att allt är med.
Glöm CD-skivorna, böckerna och tidningarna, ska du köra in bra med $tålarz finns det ingen tid över till läsning och fumlande med cd-skivor. Mobiltelefonen brukar räcka som underhållning då det finns 5 min över.
Annars måste jag tillägga att denna vår tids prylfixering har gått över styr. Folk blir helt panikslagna om de är på stan och kommer på att de glömt mobiltelefonen och gps:en hemma, det går faktiskt att överleva utan dem.