2007-01-22, 22:46
  #1621
Medlem
Jag skall skriva "säkerhet" och "lagstiftning" nu på torsdag. Hur mycket pluggade ni som nyligen tagit legitimationen? Jag har ganska god studievana. Har börjat lite smått. Räknar med 4 timmar imorgon och kanske 5-6 timmar på onsdag. Bör det räcka? Jag har böcker samt ett datorprogram för kontroll.
Citera
2007-01-24, 18:29
  #1622
Medlem
lejon71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurra69
Jag skall skriva "säkerhet" och "lagstiftning" nu på torsdag. Hur mycket pluggade ni som nyligen tagit legitimationen? Jag har ganska god studievana. Har börjat lite smått. Räknar med 4 timmar imorgon och kanske 5-6 timmar på onsdag. Bör det räcka? Jag har böcker samt ett datorprogram för kontroll.


Det är individuellt, men jag satsade faktist 2 veckor per prov och klarade det. Jag läste högst 1 timme varje dag (helgerna var fria)! Jag skulle inte palla sitta flera timmar å läsa säkerhet och lagstiftning som du ska göra. Lycka till på provet!
Citera
2007-01-24, 18:37
  #1623
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lejon71
Det är individuellt, men jag satsade faktist 2 veckor per prov och klarade det. Jag läste högst 1 timme varje dag (helgerna var fria)! Jag skulle inte palla sitta flera timmar å läsa säkerhet och lagstiftning som du ska göra. Lycka till på provet!

För mig var det likadant. Satt ett par veckor med varje prov, ett par timmar varje dag. Jag är studievan, akademiker, läser mycket, men kände att jag verkligen inte ville misslyckas med detta. Det gick också bra!
Citera
2007-01-24, 18:39
  #1624
Medlem
lejon71s avatar
Jag har en fråga till de som kör i Stockholm, varför vill tex Taxi Stockholm eller 020 ha "Utdrag från Rikspolisstyrelsens belastningsregister"?
För att kunna ta Taxiförarlegitimation så görs redan en sådan kontroll hos Länsstyrelsen, är det nån skillnad på deras kontroll?
Citera
2007-01-24, 18:49
  #1625
Medlem
Kort förarkurs för taxiförare

Kort förarkurs för taxiförare:

http://www.youtube.com/watch?v=nF0k8DM9gdc

... för visst är det en svart taxibil?
Citera
2007-01-24, 19:13
  #1626
Medlem
lejon71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av br_Augustinus
Kort förarkurs för taxiförare:

http://www.youtube.com/watch?v=nF0k8DM9gdc

... för visst är det en svart taxibil?
Den var bra! Den visar att det e svårt att komma undan en MC polis men det kan gå med lite tur
Citera
2007-01-24, 19:28
  #1627
Medlem
Eskapist_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av br_Augustinus
Kort förarkurs för taxiförare:

http://www.youtube.com/watch?v=nF0k8DM9gdc

... för visst är det en svart taxibil?
Älskar såna här filmer! Jo det var en svart taxibil, kör en lika dan fast med lite vassare motor In my dreams...
Dock så är det ju ingen riktig MC-polis, men det förstår ni kanske..
Citera
2007-01-24, 20:00
  #1628
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapist_
Älskar såna här filmer! Jo det var en svart taxibil, kör en lika dan fast med lite vassare motor In my dreams...
Dock så är det ju ingen riktig MC-polis, men det förstår ni kanske..


ääähhhhh... är det inte? Hade jag ingen aaaaaaning om.....
Citera
2007-01-24, 20:59
  #1629
Medlem
marcus_tnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av br_Augustinus
Kort förarkurs för taxiförare:

http://www.youtube.com/watch?v=nF0k8DM9gdc

... för visst är det en svart taxibil?


hur ghost tider lyckas leva så länge kan man ju bara undra... !! han är hel galen och kör som en idiot men samtidigt är han helt underbar ! har ni sett dom andra filmerna.. typ populärt att dansa på och utanför bilen när det inte sitter någon förare i ?? !! hehe ... en kille får sin bil stulen.. sedan har vi ju filmen ghost rider med nicholas cage me.... får se om den är något att ha .. men det handlar väl mer om en daredevil än om en sportmotorcyklist
Citera
2007-01-25, 21:01
  #1630
Medlem
Fixade de två proven "säkerhet och beteende" och "lagstiftning" idag. Säkerhetsprovet var riktigt lätt måste jag säga. Lagstiftningen gick något sämre men godkänt.

Kartläsningen kvar. Har man några hjälpmedel på den delen? Kartbok?
Citera
2007-01-25, 23:13
  #1631
Medlem
Eskapist_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurra69
Fixade de två proven "säkerhet och beteende" och "lagstiftning" idag. Säkerhetsprovet var riktigt lätt måste jag säga. Lagstiftningen gick något sämre men godkänt.

Kartläsningen kvar. Har man några hjälpmedel på den delen? Kartbok?
Grattis! De där proven är ganska logiska.. man behöver egentligen inte plugga för att klara dem.
Till kartprovet får du linjal, kartbok och miniräknare. Svårt prov, plugga!
Citera
2007-01-26, 00:04
  #1632
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskapist_
Grattis! De där proven är ganska logiska.. man behöver egentligen inte plugga för att klara dem.
Till kartprovet får du linjal, kartbok och miniräknare. Svårt prov, plugga!

Tackar!

Ja, det går nog att ta proven utan att plugga om man läser frågorna ordentligt och sedan kör uteslutningsmetoden. Visst, vissa frågor är omöjliga men de flesta är ganska logiska. Jag läste först frågan utan att titta på altenativen och formulerade ett svar i skallen, därefter tittade jag vilket alternativ som stämde och uteslöt de övriga.

Ok, jag har förstått att kartprovet är bökigare. Skall se till att plugga lite mer till det. Tråkigt att missa nu när 67% är klart.

Någon som har en känsla för hur "kuggfrekvensen" ser ut på de olika proven? Jag menar, är någon del den vanligaste som folk missar på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in