2012-06-29, 03:56
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eloquence
Jaha.
Sitter du framför en sunkig taxitråd på semestern?
Du vet väl vad ni kör för per timme?

Nej jag är inte taxichaufför. Har andra kopplingar.

Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Enda fallet där vad du säger stämmer är om man står stilla med en kund i bilen i en 10h. Då får du faktiskt fram vad timpriset ligger på. Men tycker du att det verkar vara ett troligt scenario?

I verkligheten däremot får man olika körningar, har rast osv. Dessutom kör man inte bara färdtjänst.

Eller menar du att om jag som färdtjänst chaufför sitter på ett fik i 10h och har 0kr/h så betyder det att mitt bolag måste ha lagt budet 0kr/h?

Inte? Det är ju precis vad du har sagt. Gå gärna tillbaks och läs dina tidigare inlägg med det i åtanke.

Nej han menar att Kurir har lagt ett timpris på färdtjänsten som gör att om man har en körning som tar 10h så får man 2k betalt. Vilket inte stämmer.
Senast redigerad av u_n_me 2012-06-29 kl. 03:59.
Citera
2012-06-29, 03:58
Medlem
RadioGaGas avatar
Det är ingen hemlighet att Kurir och 020 använder sig av lönedumpning för att få färdtjänsten. Man behöver ju inte köra för dessa bolag.
Citera
2012-06-29, 04:04
Medlem
Eloquences avatar
Citat:
Enda fallet där vad du säger stämmer är om man står stilla med en kund i bilen i en 10h. Då får du faktiskt fram vad timpriset ligger på. Men tycker du att det verkar vara ett troligt scenario?

I verkligheten däremot får man olika körningar, har rast osv. Dessutom kör man inte bara färdtjänst.

Eller menar du att om jag som färdtjänst chaufför sitter på ett fik i 10h och har 0kr/h så betyder det att mitt bolag måste ha lagt budet 0kr/h?

Inte? Det är ju precis vad du har sagt. Gå gärna tillbaks och läs dina tidigare inlägg med det i åtanke.

Fattar inte vad du snackar om.
Kurir-snubben har kört västtrafik i totalt 10 timmar, i 75mil och fått 2075kr.
När jag körde 4-4.5 timmar på T-gbg fick jag samma pengar.

Vad är svårt att förstå?
Citera
2012-06-29, 04:16
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:

Vad är svårt att förstå?

Förstår inte hur affärerna går ihop om man kör 75 mil och får 2075 kronor för det. 75 mil borde ge minst 7000 kronor på taxametern. Stackars förare som måste köra 75 mil för att få ihop 2000kr.

Undrar hur länge det där kommer att hålla. Får taxibolagen som kör färdtjänst bidrag eller subventioner?
Citera
2012-06-29, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Förstår inte hur affärerna går ihop om man kör 75 mil och får 2075 kronor för det. 75 mil borde ge minst 7000 kronor på taxametern. Stackars förare som måste köra 75 mil för att få ihop 2000kr.

Undrar hur länge det där kommer att hålla. Får taxibolagen som kör färdtjänst bidrag eller subventioner?
Det går inte ihop, stackars åkare är nog på väg till konkurs eller sagt upp bilar.
Citera
2012-06-29, 04:27
Medlem
Eloquences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Det är ingen hemlighet att Kurir och 020 använder sig av lönedumpning för att få färdtjänsten. Man behöver ju inte köra för dessa bolag.

Ja det är skamligt det dom håller på med.

exempel:
MediaMarkt dumpar sina priser för att få väck svenska butiker från marknaden.
Onoff försvann och expert ryktas vara på väg bort.
Siba hänger med nöd och näppe kvar.
I detta scenario gynnas kunderna av låga priser men medarbetarna skiter i vilket för dom får sina månads och timlöner ändå.
Vare sig tv:n kostar 20k eller 5k.

Kurir gör samma sak, dumpar priserna på färdtjänsten och västtrafik.
Skillnaden här är att chaufförerna är DIREKT beroende av priserna som kurir dumpat pga sin provisionslön.
Dom förstör inte bara för sina chaufförer som får skitlöner utan även för kunder som får okvalificerad personal som kör dom vilse kors och tvärs över stan, inte kan språket och fått körkortet i kellogspaketet.

Det är inte ofta man ser någon gå från t-gbg till kurir, folk som blivit avstängda möjligtvis.
Från kurir till t-gbg ser jag ofta.
Tanterna gillar inte kurir och man får sitta och lyssna på den och den chauffören som inte kunde svenska, körde fel. osv.

Vill inte peka finger men det är helt otroligt att kurirs ledning har låtit det gå såhär långt.
Tydligen har dom blivit av med upphandlingar förr och fått viten för dom inte klarat av att leverera.
Vad är detta för kalle anka-bolag?
Gör en kundundersökning, nöjdhetsbarometer eller liknande och publicera offentligt.

Edit:
Fick höra att växeln förbjudit kurirs bilar att vara på Landvetter innan kl 18 för att dom ska kunna klara av alla västtrafikkörningar.
Stämmer detta?
Kan någon bekräfta förbudet?
Visst har jag märkt en rejäl minskning av kurirs bilar på ldv innan 18 men ser trots allt 2-3 bilar på magasinet.
Bryter dessa mot reglerna?

Sen har dom tydligen blivit av med sin storkund SKF också, helt eller delvis.
Dom har gått över till t-gbg.
Senast redigerad av Eloquence 2012-06-29 kl. 04:40.
Citera
2012-06-29, 05:32
Medlem
Bbobis avatar
Citat:

Vad är svårt att förstå?

Vad är svårt att förstå själv?

Visst han fick in 2000kr på 10h. Men då måste du räkna ut hur många timmar han faktiskt hade en kund i bilen och dela DENNA TID på 2000kr så får du fram vad han fick betalt per timme för dessa körningar.

Du räknar ju med en massa tid då han satt och pillade naveln och snackade skit med polare. han får betalt för den tid han har kund i bil så du kan ju inte räkna med den tid han inte har det.

Och seriöst. 75mil på 10h? Under 10h hade han alltså en medelhastighet på 75km/h? Tror jag inte för 5öre.

Edit:

Sedan kan man ta upp hur det går till kurir när det gäller utskick samt planering av körningar (dvs icke existerande) vilket bidrar starkt till de höga miltalen.

En bil kan få tomma 2mil till ett ställe där det strax blir en bil ledig för att han var närmast när det var dags för utskick. Bilen som släpper där får tomma lika långt men åt andra hållet så kan dom vinka till varandra när de möts på mitten.
Senast redigerad av Bbobi 2012-06-29 kl. 06:05.
Citera
2012-06-29, 05:55
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Nej han menar att Kurir har lagt ett timpris på färdtjänsten som gör att om man har en körning som tar 10h så får man 2k betalt. Vilket inte stämmer.

Nej.

Enligt honom hade en kurir chaufför fått in 2k på ett 10h pass vilket han automatiskt tolkar som att han får 200kr/h när han kör.

Tvivlar på att den där killen ens kör taxi.

Kör han taxi vet han själv att det är en massa dötid då man inte får betalt. Spelar ingen jävla roll hur bra betalt man får om man inte har någon att köra.
Då slutar man med en dålig kassa iaf.

Men jag har ingen aning. Den där chauffören kanske hade en kund i bilen 100% av sitt pass (0% sannolikhet men för att göra honom glad). Vad vet jag.

Har ju såklart ingen aning om det. Men vad jag har någon aning om är att han har ett fascinerande sätt att räkna ut vad för bud man lade på upphandlingen.
Senast redigerad av Bbobi 2012-06-29 kl. 05:59.
Citera
2012-06-29, 06:33
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Nej.

Enligt honom hade en kurir chaufför fått in 2k på ett 10h pass vilket han automatiskt tolkar som att han får 200kr/h när han kör.

Kör han taxi vet han själv att det är en massa dötid då man inte får betalt. Spelar ingen jävla roll hur bra betalt man får om man inte har någon att köra.
Då slutar man med en dålig kassa iaf.

Men jag har ingen aning. Den där chauffören kanske hade en kund i bilen 100% av sitt pass (0% sannolikhet men för att göra honom glad). Vad vet jag.

Har ju såklart ingen aning om det. Men vad jag har någon aning om är att han har ett fascinerande sätt att räkna ut vad för bud man lade på upphandlingen.

Han syftar inte på ett pass som att han sätter sig i bilen och väntar på körningar tills han slutar. I Göteborg kallas Västrafik och Färdtjänstens uppdrag för pass.

citerar.
En kurir-snubbe hade kört 10h, 75mil och fått 2075kr efter ett västtrafikpass.
och
På Taxi Göteborg fick jag ~ 2000kr på 4.5h efter ett västtrafikpass

Det betyder att man får betalt för ALL tid under de timmar man kör just detta passet.

Han vill därför med sin matte säga att Kurir har prisdumpat mer än 50% vilket jag vet inte stämmer.

Så om en kurirchaufför skulle kört ett pass som var 10h långt så skulle han få betydligt mer. Om nu chauffören kör 10h på ett pass som egentligen skulle vara 5h långt för att han av någon anledning inte hittade eller missade en kund och var tvungen att åka upp till Skövde igen för att inte all ersättning skulle ryka då får han ändå bara betalt för 5h eller om han inte vill fortsätta köra ett pass för att han vill hem så blir han avslutad där han är och får inte betalt för hemresan. (kan få ersättning för hemresan om hans totala körtid kommer över 13h)
Så som sagt är passet totalt 10h mer så får han betydlig mer än 2075kr.
Vet tyvärr inte det exakta timpriset vilket dessutom beror på vilken tid på dygnet han kör.
Citera
2012-06-29, 06:42
Medlem
Eloquences avatar
Citat:
Nej.

Men för i....

1. Killen stämplar in.
2. Han får en planet som är på 10h och kör 75mil.
3. Han får pass-slut och får 2075kr.

Antagligen var detta under dagtid och vardag då timavgiften är som lägst.
Fick detta berättat för mig av andrechauffören som är 50år och som har flera vänner inom kurir.
Jag frågade specifikt om han som berättade var någon att lita på och han intygade att det var det.

Förvånar mig att det är så tyst från kurirs chaufförer i tråden.
Man ska iof kunna uttrycka sig i skrift, kanske där det fallerar.

Jag tar ett kort på min taxameter och lägger upp och du säger att jag inte kör taxi.
Smart kille du verkar vara.

Tillför tråden något istället för att tramsa.
Citera
2012-06-29, 08:00
Medlem
Dweezil78s avatar
Vet ju att det var budkrig för något år sen nere i Halmstad. Vinnande budet var på 246kr i timmen för liten bil, det var ju så illa att vissa åkare strejkade. De förlorade 10kr i timmen på att ta körningen och det var utan att de ens började köra. Lägg sen till kostnaden för alla mil som du gör med bränsle, däck och service så går de ännu mer minus. Var ett 15-20 tal bilar som funderade på att helt lägga ner.
Citera
2012-06-29, 13:17
Medlem
Jag kör åt en åkare som vill att jag behåller kontanterna själv så räknar han av det när lönen ska betalas ut, tycker detta funkar helt ok men skulle någon kunna förklara hur det går till när man räknar av kontanterna? Provision och skatt måste ju tas med i beräkningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in