På min högstadieskola, som dock inte var byggd under kalla kriget utan under mellankrigstiden (lågstadiebyggnaden var dock byggd runt första världskriget.)
En gång hade någon (vaktmästare kanske?) lämnat en bunker-aktig dörr öppen i källaren, varpå vi smög oss in. Där fann vi en tunnel som först färdades ~75 meter utanför byggnaden, för att komma fram till en korsning där den ena änden mynnade ut i matsalsbyggnaden och den andra fortsatte några hundra meter för att slutligen hamna någonstans där vi antog var under idrotssalarna. Där möttes vi av en dörr som vi försökte öppna, men den var låst.
Kort därefter blev vi ertappade, men min lillebror gav sig ut på liknande upptäcksfärd några år senare när det var hans tur att börja på högstadiet. Tydligen var slutliga dörren upplåst då, och det var ett rum utrustat med bänkar samt utrymmen längs bänkarna (minns inte om det var någon slags lådor eller krokar), och i några av dessa utrymmen fanns det kvar dammiga gasmasker.
Intressant krigsförberedelse, även under mellankrigstiden
EDIT: nu när jag tänker efter så finns det en tillbyggnad på skolan, ditsatt under 60-70tal. Där är alla salar rymliga och har handfat och så vidare! Även en separat ingång till salarna som ligger på källarplan (sutterängbygge.)