2011-11-22, 16:14
Medlem
Spinkiss avatar
På min högstadieskola, som dock inte var byggd under kalla kriget utan under mellankrigstiden (lågstadiebyggnaden var dock byggd runt första världskriget.)

En gång hade någon (vaktmästare kanske?) lämnat en bunker-aktig dörr öppen i källaren, varpå vi smög oss in. Där fann vi en tunnel som först färdades ~75 meter utanför byggnaden, för att komma fram till en korsning där den ena änden mynnade ut i matsalsbyggnaden och den andra fortsatte några hundra meter för att slutligen hamna någonstans där vi antog var under idrotssalarna. Där möttes vi av en dörr som vi försökte öppna, men den var låst.

Kort därefter blev vi ertappade, men min lillebror gav sig ut på liknande upptäcksfärd några år senare när det var hans tur att börja på högstadiet. Tydligen var slutliga dörren upplåst då, och det var ett rum utrustat med bänkar samt utrymmen längs bänkarna (minns inte om det var någon slags lådor eller krokar), och i några av dessa utrymmen fanns det kvar dammiga gasmasker.

Intressant krigsförberedelse, även under mellankrigstiden

EDIT: nu när jag tänker efter så finns det en tillbyggnad på skolan, ditsatt under 60-70tal. Där är alla salar rymliga och har handfat och så vidare! Även en separat ingång till salarna som ligger på källarplan (sutterängbygge.)
Senast redigerad av Spinkis 2011-11-22 kl. 16:23.
Citera
2011-11-22, 16:16
Medlem
Raxxorzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Vår gymnastiksal var inte så jättestor, men det fanns jättemånga duschar på rad i omklädningsrummet. Lärarnas parkering låg en bit från skolan och var också ganska stor och bara halvfull med bilar än idag. Trots att fler antagligen har bil idag än för drygt 40 år sedan när skolan byggdes.

Det finns en annan skola i stan som är byggt nån gång sent sextiotal/tidigt sjuttiotal. Den skolan har en gigantisk asfalterad parkeringsplats? Även den parkeringen är inte ens mer än lite drygt halvfull en vanlig dag 2011, trots att verksamheten vid skolan utökats rejält under åren med markant fler elever och lärare idag än 1969.
Bakom skolan ca 100m bort, bredvid gymnastiksalen, låg det också en enormt stor "fotbolsplan" i grus med en separat asfalterad infartsväg. Nu är det ett dagis där har jag för mig, men en gång i tiden måste det ha varit ett totalförsvars-syfte med det.
Det är otroligt vilken apparat det måste varit att bibehålla beredskapen. Kan man säga att alla skolor under beredskapsåren är byggda efter totalförsvarets normer?
Citera
2011-11-22, 17:17
Medlem
Mysmammuts avatar
En kamrat som är bonde fick kalla handen när han ville bygga på en obrukbar plätt av sin mark.
Anledningen till att han inte fick bygga var att någon av våra myndigheter som håller i trådarna för smittskydd, sedan länge (60-talet) hade öronmärkt denna plätt för att husera kroppar vid en eventuell epidemi.

Marken skulle tydligen vara lättgrävd.

Finns det fler som hört om något liknande? Far han med osanning tro?
Citera
2011-11-22, 18:54
Medlem
Vägen mellan Lidköping och Grästorp/Trollhättan är ju gjord för att kunna starta och landa flygplan på. Snuskigt bred, lång och rak utan mitträcke, senast jag körde där iaf.
Citera
2011-11-22, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raxxorz
Det är otroligt vilken apparat det måste varit att bibehålla beredskapen. Kan man säga att alla skolor under beredskapsåren är byggda efter totalförsvarets normer?

Svaret är nog nej, men alla skolor som byggdes fram till åttiotalet utrustades förmodligen med ett skyddsrum. Vi får ju komma ihåg att en väldigt stor del av vår samhälleliga infrastruktur i form av vårdcentraler, kommunbibliotek och skolor är byggda under efterkrigstiden mellen säg 1955-75 ungefär..

I den relativt stora kommun där jag är uppvuxen finns det egentligen bara två skolor som med mitt otränade öga ser ut att vara byggda för att ha en seundär uppgift vid kris. De är de skolor jag tagit upp i tråden.

En gemensam nämnare för dessa två skolor, och här stämmer även min otränade iaktagelse överens med observationer av liknande skolbyggnader i andra städer som jag observerat under åren, är den att de är byggda under ungefär samma tidsperiod under efterkrigstiden. Mellan (ungefär nu alltså) säg 1967 och 1971 eller något sådant...
Senast redigerad av Macke85 2011-11-22 kl. 19:28.
Citera
2011-11-22, 19:35
Medlem
var och åkte norrut i sverige vid åsele. vägen var väldigt bred och utmed vägen fanns typ "parkeringsfickor" som var rätt så stora. kan detta också ha varit en start/landningsbana?
Citera
2011-11-22, 20:18
Medlem
pollenpers avatar
I Västerås, i vår fyravånings bostadsrätt fanns (finns ) i källaren ett rejält skyddsrum med riktigt bastanta och gastäta ståldörrar, ungefär vad en tioåring orkade öppna. (byggt 1952)
Runt 1960 hade vi en evakueringsövning där, vad jag förstod, hela jävla stan skulle evakueras till kanske Hallstahammar och många andra bruksorter i närheten.
Telefonkatalogen var full med tips (om kriget kommer), fyll badkaret med vatten är det enda jag minns. Den infon fanns rätt länge.

Många skaffade på sjuttiotalet ett förstärkt garage med statliga bidrag om man lovade att det kunde göras om till skyddsrum inom 24 timmar.
Citera
2011-11-22, 21:44
Medlem
SportquattroS1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Det stod ånglok i förråd när totalförsvaret avvecklades, alltså någon gång på 90-talet. De sista togs ur förråd någon gång på 2000-talet.
De gubbar som sysslade med ånglokskörning som hobby borde varit krigsplacerade vid något av alla beredskapslok.
Ett eller två lok står fortfarande kvar i ett förråd. Melker Becker vet vilket.
Citera
2011-11-22, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humilis
Min gamla lågstadieskola är u-formad och byggd till 60% i ett plan, på 60-talet. De två flyglarna är sammankopplad med en väldigt stor och överdimentionerad matsal. Det som slår mig nu är att hela källaren, som var väldigt stor, var ett enda stort skyddsrum med ståldörrar överallt. Kan tillägga att i närheten fanns järnvägsspår som var lite halvslitna som gick rakt in i berget, med skyttevärn uplacerade runt om.

Har även minnen om sent 80-tal då min far, som var reservofficer, hade en pistol tilldelad av försvarsmakten liggande hemma. Såg ut som en tysk luger från andra världskriget... Var det vanligt att personer med tillknytning till försvaret hade beväpning hemma?

Käpplundaskolan i Skövde? Spåret som leder fram till slalombacken...upplagsplats!
Citera
2011-11-22, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuff72
Käpplundaskolan i Skövde? Spåret som leder fram till slalombacken...upplagsplats!
Ännu en som kände igen sig.
Men jag gick på två andra skolor i stan som påminner om de skolor som trådskaparen pratar om. Den första Fjärilskolan och den andra Rydskolan.
Citera
2011-11-22, 22:53
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysmammut
En kamrat som är bonde fick kalla handen när han ville bygga på en obrukbar plätt av sin mark.
Anledningen till att han inte fick bygga var att någon av våra myndigheter som håller i trådarna för smittskydd, sedan länge (60-talet) hade öronmärkt denna plätt för att husera kroppar vid en eventuell epidemi.

Marken skulle tydligen vara lättgrävd.

Finns det fler som hört om något liknande? Far han med osanning tro?

Det låter inte helt ologiskt, ty det är inte bara krig som det planeras för när det gäller samhällsskydd. Även om jag inte hört något liknande innan.

Känner en som under delar av 90- och 90-talen jobbade somläkarsekreterare och hon skulle vid händelse av krig snabbutbildas till undersköterska för att kunna bistå vid vårdplatser/vårdannex (de lokaler dit skadade slussades efter de fått behandling på något av sjukhusen/OPA/OPAF). Detta var dock inte den ordinarie krigsplaceringen utan den var mer åt det administrativa hållet.

Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Ett eller två lok står fortfarande kvar i ett förråd. Melker Becker vet vilket.

Visst finns det ånglok som står kvar, men de tillhör alla något av järnvägsmuseerna i landet. De står där i brist på plats. Jag vet om två lok.
Citera
2011-11-22, 23:12
Medlem
Jag har hört av folk som varit i försvaret/hemvärnet och varit krigsplacerade har haft konstiga besök av "Polacker" som velat sälja allt möjligt, typ tavlor dom ritat själva.

Och med "konstiga" menar jag utländska försäljare som knallat in på gatan och bara gått fram till deras insisterat på att få komma in och visa blyertsritade tavlor. Sen när dom är klara så har försäljaren dragit från gatan och försvunnit. Och när dom talat med grannarna så har dom inte haft några försäljare som hälsat på hos dom!

Har även hört talas om att deras föräldrar ibland ska haft besök av påstridiga utländska försäljare.

Finns det nån mer som hört eller varit med om nåt liknande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in