2012-08-13, 07:42
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *Teknikern*
Det märks att du aldrig varit i ett tvätteri. Det mesta sköts per automatik och säckarna töms i ett rör som tippas i läge framför tvättmaskinen och sen blåses tvätten in i trumman med tryckluft eller ånga. Ingen rör den skitiga tvätten. Tvättmaskiner och torktumlare är likadana som i det civila, bara 10 ggr större.

Jasså, jag trode alla stod och tvättade för hand och sedan hängde upp på ett klädstreck?

p.s
Skämt, om du känner till sådant.
d.s
Citera
2012-08-13, 12:45
Medlem
Så här går det till http://www.youtube.com/watch?v=oBGspCDd-9U
Citera
2012-08-13, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bush, George W
Ingen, förutom försvarsmakten, får lägga beslag på krigsplacerad personal i händelse av krig. Det innebär att samtliga krigsplacerade interner släpps i syfte att transportera sig själva till mobiliseringsplatsen, alternativ ordnas transport till mobiliseringsplatsen eller till annan plats som försvarsmakten anvisar (vilket i och för sig borde kunna vara internens cell).

Ingen, vare sig anställda vid kriminalvårdsanstalt, pizzabagare, poliser eller någon annan får på något sätt hindra krigsplacerad personals transport till mobiliseringsplatsen, om inte försvarsmakten anvisar annat.

I händelse av krig ÄGER försvarsmakten samtlig krigsplacerad personal. Den äganderätten är väldigt stark, ungefär som din äganderätt till dina egna kalsonger. Åtminstone i fred, för i krig kan försvarsmakten rekvirera även dina kalsonger.

Så var det i alla fall förr i tiden.

Om det i praktiken var vanligt att intagna vid kriminalvårdsanstalt var krigsplacerade vet jag inte. Man kan ju tänka sig att försvarsmakten avskrev dessa personer.

Ps: Du tror väl inte att man kunde komma undan genom att hamna i finkan? I så fall hade ju säkerligen tusentals unga veklingar valt att snabbt begå någon form av brott för att slippa åka till mobiliseringsplatsen. Frukost, lunch, middag och ett trevligt litet "hotellrum" skulle kunna uppfattas som behagligt i jämförelse med att ligga söndertrasad under fiendens stridsvagn.

nej det var inte komma undan jag tänkte på, mer om de som du säger avskrivs automatiskt som säkerhetsrisk/truppmoralisk risk osv

men det du beskriver är väl fortfarande möjligt? inte för att jag tror jag är en sån vekling, men jag är inte krigsplacerad pga handikapp (så det blir irreguljära milisen eller nåt för mig när ryssen kommer, snackar lite ryska till och med)

inte kan försvarsmakten slösa resurser på att vakta ordervägrare/desertörer i händelse av krig, och vi har inte dödstraff i krigstid längre, veklingarna får väl jobba i trossen
Citera
2012-08-13, 20:49
Medlem
Två saker varav en företeelse då och en som fortfarande finns kvar:

1. Järnvägsbataljon! Underbart.

2. Stod och tittade på Karolinska sjukhuset i Huddinge vid ett besök för länge sedan. Inte ett fönster mot norr dvs mot Stockholm förutom gångarna mellan flyglarna då. Väggen mot norr har dessutom plattor med gummibeläggning mot själva flyglarna. Stötvågsskydd? Vet inte men jag tror det. Fastigheten byggdes på den tiden då det förväntades kärnvapenangrepp lite varstans.
Citera
2012-08-13, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltke

2. Stod och tittade på Karolinska sjukhuset i Huddinge vid ett besök för länge sedan. Inte ett fönster mot norr dvs mot Stockholm förutom gångarna mellan flyglarna då. Väggen mot norr har dessutom plattor med gummibeläggning mot själva flyglarna. Stötvågsskydd? Vet inte men jag tror det. Fastigheten byggdes på den tiden då det förväntades kärnvapenangrepp lite varstans.

Har hört någonstans vet inte vart. Att bostadshusen i Flemingsberg brevid Huddinge sjukhus byggdes för att agera skenmål så att ryssarna(eller vem nu som anfaller) skulle bomba dom istället för sjukhuset vid ett luftanfall.
Låter lite väl osannolikt och långsökt men vad vet jag.
Citera
2012-08-13, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av en_tölp
Har hört någonstans vet inte vart. Att bostadshusen i Flemingsberg brevid Huddinge sjukhus byggdes för att agera skenmål så att ryssarna(eller vem nu som anfaller) skulle bomba dom istället för sjukhuset vid ett luftanfall.

Också hört det via en bekant som studerat på KI och fått det berättat för sig, de omgivande bostadshusen är också väldigt färgglada samtidigt som sjukhuset är grått, vilket skulle förvirra ev. bombpiloter. Tyckte precis som du att det lät väl långsökt, kanske är det en myt som florerar inne på sjukhuset...
Citera
2012-08-13, 22:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Eftersom man antagligen målar stora röda kors på sjukhusbyggnaderna vid ett eventuellt hot, så tycker jag det låter osannolikt.
Citera
2012-08-13, 22:15
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopherus
Vi hade en bunker i våran skola som var civilförsvarets, nerlagt och används som förråd nu

Menar du en bunker för ledning osv eller bara ett skyddsrum? Dom flesta skyddsrum är fortfarande klassade som det men i fredstid får man använda dom som förråd. Vid beredskapshöjning så förbereder man skyddsrummen för deras riktiga uppgift.
Citera
2012-08-14, 08:08
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn

inte kan försvarsmakten slösa resurser på att vakta ordervägrare/desertörer i händelse av krig, och vi har inte dödstraff i krigstid längre, veklingarna får väl jobba i trossen

Trossen? Du dåre, UH måste fungera.

Vatten, bröd och lite seriös bevakning får räcka. Möjligen kan man mjuka upp dem genom att marschera dem till den här reserverade jordplätten, så får de gräva gravar, gärna under litet lätt osäkerhet om vad som skall hända då de är klara .

(Seriöst: Under VK2 hade man rätt många "smådesertörer" i finska försvarsmakten. De riktigt, riktigt allvarliga fallen sköt man (här finns en del myter i omlopp), men det stora flertalet dömdes till rätt beskedliga straff och fick sedan komma tillbaka till sina ordinarie förband för att "göra det rätta" och sluta fega sig. Rapporteringen och krigsdagböckerna pekar på att detta fungerade väl.)

I vår bataljon hade vi en planerad personalreserv om ca 10 %, just för att man insåg att det skulle finnas de som inte kom till mobplatsen, av olika skäl. Ingen trodde att det i så fall bara skulle bero på att tågen inte gick...
Citera
2012-08-14, 09:38
Medlem
Citat:

Riktig skrönavarning som sagt, men det är klart att det vore väldigt roligt om det var sant..

Skrönan kan ha sitt ursprung i folkhumorn, där en och annan säkert undrat hur man kunde bygga nåt så groteskt fult och hemskt som höghusen i Flempan. Man kanske nästan hoppades att de skulle bombas..
Citera
2012-08-14, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
inte för att jag tror jag är en sån vekling, men jag är inte krigsplacerad pga handikapp
Jag är krigsplacerad pga. fysiskt handikapp och gjorde militärtjänstgöring + några månader till. Jag är en jävel på att skruva och kan laga det mesta, samt bygga det ni bara drömmer om och har kunskap om det mesta som rör teknik, elektronik och hydraulik mm. så jag är fortfarande en nyckelperson. Att ha ett fysiskt handikapp är ingen ursäkt för att slippa militärtjänstgöring anser jag, det finns nåt för alla även om begåvningen är bristfällig eller helt saknas, det fanns det många bevis på när jag gjorde grundutbildningen.

Förbannat synd bara att allmänna värnplikten är avskaffad för det behövs nåt som kan hålla upp öronen på dom slynglar som inte fått lära sig veta hut med modersmjölken.
Citera
2012-08-14, 18:38
Medlem
Citat:

Sjukhus är väl fredade från direkta angrepp enligt Genèvekonventionerna så ett stort rött kors på vit botten på taket borde räcka som skydd. Tyvärr så skyddar inte det mot kärnvapen mot innerstaden så stötvågsskydd behövs ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in