Citat:
Ursprungligen postat av bedbug
Min pappa var officer i försvaret och på sjuttiotalet fick vi besök av en tavelförsäljare med öststatsbrytning. Min pappa stirrade kallt på honom, men jag lyckades övertala honom att köpa en av tavlorna.
Det där va/är faktiskt inget ovanligt fenomen. Jag har själv haft MÅNGA sådana besök. Däremot tror jag inte att jag är så intressant i sammanhanget. Så många gånger är det nog av andra orsaker! Dvs jag är tveksam till "spioner" alla gånger.
För bara något år sedan satt jag och min dåvarande hemma, jag tittar ut av en slump. Ser en person komma gående och går förbi alla hus, Går in i min port och plingar på min dörr.. Någon ryssliknande brytning som skulle sälja Rosor. Efter ett väldigt kort samtal gick personen ut och samma väg tillbaka.
Visst åkte foliehatten på där en stund, Men vid tidpunkten va jag krigsplacerad civilt. Tidigare Några enstaka år inom FM men knappast någon betydande tjänst med säkerhetsklass.
Det där va väl det enda fallet där man kunnat misstänka något. På senare tid har jag haft bibelfanatiker springandes. Nu senast hörde man porten öppnas, och sen plingar någon på min dörr, utan att gå till dom andra först... (det är nio lägenheter i samma ingång) För att fråga om bibeln, Jag avvisar dom: Och dom går direkt ut och samma väg tillbaka. Hände i våras också... Min sambo blev ju nyfiken och berättade att hon typ aldrig varit med om sådant överhuvudtaget! Jag har haft det där frekvent sen barnsben. Långt innan jag ens gjorde lumpen.. Och ingen i min familj har haft en liknande karriär som mig. Morsan brukade ofta reflektera över att det kom någon gåendes över vägen och upp till våran kåk, för att sedan gå samma väg tillbaka! Och aldrig besöka något annat hus
Inga dyra bilar eller übersnygg kåk som lockar tjuvar heller... Så jag vet inte! Men Spioner? Nej.
Haft säljare av svenska uppslagsverk också. En gång frågade jag... Och svaret blev att det företaget inte gick efter adress, utan namn. Precis som telefonförsäljare. Dvs dom besökte inte alla i samma hus, Utan det va vissa personer utvalda från något slags register.