2011-12-07, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag undrar om det inte helt enkelt gäller samma som för försvarets gamla värn: man frågar tomtägaren om han vill ha tornet kvar (bunkern) och så ser man till att avmilitarisera den så tornet blir ett jakttorn (och bunkern kan bli potatiskällare, typ).

Det kan ju också finnas ett civilt värde i ett bevakningstorn på rätt ställe om man vill kolla skogsbränder, det är väl det samhällsvärde jag kan tänka mig.
Exakt så gick det till och några av barackerna fick även markägarna ta över. Fick inte markägaren byggnadslov för "sommarstugan" så fick han vara beredd på att riva den på egen bekostnad iom. att det krävdes nytt byggnadslov när byggnaden fick "nytt syfte" trots att det var meningen att folk skulle bo i den från början och den stått på samma plats sen 40-50-talet. Byggregler är knasiga och byggnadsnämnder ännu knasigare.
Citera
2011-12-07, 16:09
Medlem
ZyclonBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bedbug
Min pappa var officer i försvaret och på sjuttiotalet fick vi besök av en tavelförsäljare med öststatsbrytning. Min pappa stirrade kallt på honom, men jag lyckades övertala honom att köpa en av tavlorna.

Det där va/är faktiskt inget ovanligt fenomen. Jag har själv haft MÅNGA sådana besök. Däremot tror jag inte att jag är så intressant i sammanhanget. Så många gånger är det nog av andra orsaker! Dvs jag är tveksam till "spioner" alla gånger.
För bara något år sedan satt jag och min dåvarande hemma, jag tittar ut av en slump. Ser en person komma gående och går förbi alla hus, Går in i min port och plingar på min dörr.. Någon ryssliknande brytning som skulle sälja Rosor. Efter ett väldigt kort samtal gick personen ut och samma väg tillbaka.
Visst åkte foliehatten på där en stund, Men vid tidpunkten va jag krigsplacerad civilt. Tidigare Några enstaka år inom FM men knappast någon betydande tjänst med säkerhetsklass.

Det där va väl det enda fallet där man kunnat misstänka något. På senare tid har jag haft bibelfanatiker springandes. Nu senast hörde man porten öppnas, och sen plingar någon på min dörr, utan att gå till dom andra först... (det är nio lägenheter i samma ingång) För att fråga om bibeln, Jag avvisar dom: Och dom går direkt ut och samma väg tillbaka. Hände i våras också... Min sambo blev ju nyfiken och berättade att hon typ aldrig varit med om sådant överhuvudtaget! Jag har haft det där frekvent sen barnsben. Långt innan jag ens gjorde lumpen.. Och ingen i min familj har haft en liknande karriär som mig. Morsan brukade ofta reflektera över att det kom någon gåendes över vägen och upp till våran kåk, för att sedan gå samma väg tillbaka! Och aldrig besöka något annat hus

Inga dyra bilar eller übersnygg kåk som lockar tjuvar heller... Så jag vet inte! Men Spioner? Nej.

Haft säljare av svenska uppslagsverk också. En gång frågade jag... Och svaret blev att det företaget inte gick efter adress, utan namn. Precis som telefonförsäljare. Dvs dom besökte inte alla i samma hus, Utan det va vissa personer utvalda från något slags register.
Senast redigerad av ZyclonB 2011-12-07 kl. 16:12.
Citera
2011-12-07, 19:04
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZyclonB
Det där va/är faktiskt inget ovanligt fenomen. Jag har själv haft MÅNGA sådana besök. Däremot tror jag inte att jag är så intressant i sammanhanget. Så många gånger är det nog av andra orsaker! Dvs jag är tveksam till "spioner" alla gånger.

Jag har också haft besök av tavelförsäljare, precis efter att jag ökat mitt engagemang med FM. Slump?
Citera
2011-12-07, 20:33
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *Teknikern*
Vill du veta varför tornen fortfarande finns kvar? Jo så här ligger det till, i slutet av 90-talet bestämdes det att optiska luftbevakningen skulle avvecklas, det avsattes en del pengar, privata firmor la anbud och rev både torn och baracker mm. men pengarna räckte långt ifrån till allt som skulle bort, det äskades mer pengar men sparvågen kom ivägen och inga mera pengar avsattes. Det är den bistra verkligheten, tornen står bara kvar i brist på pengar.

Teknikern - fd. tornrivare.
Tornet jag tänker på står på kommunal mark var/ är tämligen fräscht.
Citera
2011-12-07, 20:47
Medlem
jag tror som jag sagt tidigare, att man inte bara skall haka upp sig på polska tavelförsäljare.
vem kollade egentligen upp en dörrförsäljare förr?

numera visar försäljare legitimation vid dörren, och man kan kolla upp dem till 99% via nätet.
under 70-80tal sprang ju dörrförsäljare runt lite överallt, och sålde lite vad som helst.

jag minns själv en jävligt obehaglig dammsugarförsäljare, som envisades med kalla mig vid efternamn, och försökte skaffa lite mer info om vad jag gjorde i försvaret, när han såg lite foton från lumpen.
jag var vid tillfället nymuckad, därav bla ett plutonsfoto i bokhyllan.

han kunde ju lika gärna vart en reservofficer, med lite för mycket officer kvar i kroppen, men hur skulle jag kunnat kolla det i början av 90-talet?
han fick iaf inte sålt någon damsugare.
Citera
2011-12-07, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
vad gäller tandläkare, hade åtminstone min "bat-förbandsplats" en tandläkare med i sitt läkarlag.
men troligen skulle de bara kunna göra bedömmningar, för att kunna skicka soldater vidare i vårdkedjan.

däremot hade NBG 08 med sig tandläkare på sitt fältsjukhus, och troligen finns det även med en tandvårdsdel i det nya fältsjukhuset, som försvaret byggt upp sedan dess.

Japp BG11 har/hade även det tandläkare resurs, Givetvis!!
Citera
2011-12-07, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZyclonB
För bara något år sedan satt jag och min dåvarande hemma, jag tittar ut av en slump. Ser en person komma gående och går förbi alla hus, Går in i min port och plingar på min dörr.. Någon ryssliknande brytning som skulle sälja Rosor. Efter ett väldigt kort samtal gick personen ut och samma väg tillbaka.
Visst åkte foliehatten på där en stund, Men vid tidpunkten va jag krigsplacerad civilt. Tidigare Några enstaka år inom FM men knappast någon betydande tjänst med säkerhetsklass.

Det där va väl det enda fallet där man kunnat misstänka något. På senare tid har jag haft bibelfanatiker springandes. Nu senast hörde man porten öppnas, och sen plingar någon på min dörr, utan att gå till dom andra först... (det är nio lägenheter i samma ingång) För att fråga om bibeln, Jag avvisar dom: Och dom går direkt ut och samma väg tillbaka. Hände i våras också... Min sambo blev ju nyfiken och berättade att hon typ aldrig varit med om sådant överhuvudtaget! Jag har haft det där frekvent sen barnsben. Långt innan jag ens gjorde lumpen.. Och ingen i min familj har haft en liknande karriär som mig. Morsan brukade ofta reflektera över att det kom någon gåendes över vägen och upp till våran kåk, för att sedan gå samma väg tillbaka! Och aldrig besöka något annat hus

Inga dyra bilar eller übersnygg kåk som lockar tjuvar heller... Så jag vet inte! Men Spioner? Nej.

Haft säljare av svenska uppslagsverk också. En gång frågade jag... Och svaret blev att det företaget inte gick efter adress, utan namn. Precis som telefonförsäljare. Dvs dom besökte inte alla i samma hus, Utan det va vissa personer utvalda från något slags register.

Har funderat på det där.
Ät helt på det klara att folk varit utsatt för det, då flera trovärdiga källor berättat.
Men varför gjordes det?
Var det för att verifiera att person x verkligen bodde på adressen?
Förr fanns de kanske ett syfte mot piloter då de va lite hyschhysch om deras identitet.
Citera
2011-12-07, 23:16
Medlem
Det var för att verifiera adressen, ja. När jag flyttade från stan och ut på landet och av olika anledningar blev involverad i en hel del av försvarets angelägenheter så började tavelpolackerna komma 2 ggr om året, tidig vår och sen höst. När jag sen flyttade dit där jag nu bor kom det en tavelpolack ganska omgående och döm om min förvåning när jag kände igen hans kompis som stod gömd bakom en timmertrave med bilen. Dom hade inte räknat med att jag skulle komma den vägen så snabbt. Nog var det spioneri allt.
Citera
2011-12-08, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polarbataljon
Japp BG11 har/hade även det tandläkare resurs, Givetvis!!
De nya fältsjukhusen har vad som behövs för en trupp långt hemifrån.
Där ingår naturligtvis tandbehandling av mer eller mindre akut art.

Jag tror att även de gamla numera avvecklade inrikes fältsjukhusen hade en liten grupp
för käkkirurgi, som säkert kunde fixa enklare tandskador när tid fanns.
Många av fältsjukhusens läkare var reservofficerare.
Citera
2011-12-08, 00:46
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHugo
De nya fältsjukhusen har vad som behövs för en trupp långt hemifrån.
Där ingår naturligtvis tandbehandling av mer eller mindre akut art.

Jag tror att även de gamla numera avvecklade inrikes fältsjukhusen hade en liten grupp
för käkkirurgi, som säkert kunde fixa enklare tandskador när tid fanns.
Många av fältsjukhusens läkare var reservofficerare.

Riktiga fältsjukhus (bataljons storlek typ?) är väl helt avvecklade ur krigsorganisationen? Så hur stora är sjukvårdsenheterna utomlands? Plutons storlek?
Citera
2011-12-08, 04:17
Medlem
CommonKnowledges avatar
Minidokumentär för den intresserade om skyddsrummen i Sverige och i synnerhet Stockholm.
http://youtu.be/JiRH3SdP9kY
Citera
2011-12-08, 04:27
Medlem
ZyclonBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cash
Har funderat på det där.
Ät helt på det klara att folk varit utsatt för det, då flera trovärdiga källor berättat.
Men varför gjordes det?
Var det för att verifiera att person x verkligen bodde på adressen?
Förr fanns de kanske ett syfte mot piloter då de va lite hyschhysch om deras identitet.

Ja, Något annat syften lär knappast finnas. Jag kan i a f inte komma något.
Det här med spioneri är ju inte så ovanligt. Även om jag tror att många av dessa tavelförsäljare är "slump". Som sagt har jag råkat ut för det innan jag ens gjorde värnplikt, och det hände ganska många gånger.

Men den typ av spion vi har idag ser lite annorlunda ut... Se upp för kinesen.. Nuff said.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in