2018-04-15, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Till skillnad från dig använder jag mina sinnen, ögonen exempelvis, för att uppfatta min verklighet och skapa mig min verklighetsbild.
Jag antar att du läst det där om att chemtrails inte finns på internet, och så tror du på det
Jag har inte riktigt 50 år av erfarenhet än, men näst intill. Och mina ögon har då registrerat betydande skillnader i både hur himlen ser ut och hur vädret påverkats därefter.
Huruvida detta beror på någon medveten påverkan eller Vet jag såklart inte, jag spekulerar bara utifrån vad mina sinnen säger mig. Logik brukar det kallas.
Men fortsätt du med att låta någon blaska eller bok på biblioteket förklara för dig vad verkligheten är.
Det där är inget annat än SKITSNACK, dessutom helt felaktiga förolämpningar! Läs nedanstående svar, det kunde ha kommit från mig:

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Jag har också använt mina sinnen och sett kondensstrimmor ända sedan jag var barn på 70-talet och dom såg likadana ut då som idag. Den enda skillnaden är att dom blivit fler vilket är helt naturligt eftersom det går betydligt fler plan idag. Dom flesta kondensstrimmor jag ser idag kommer dessutom från SAS, Norwegian, Emirates och liknande och inte från militärplan så påståendena i den här tråden att det bara är militära NATO-plan som sprider chem har snarare gjort mig mer och mer övertygad om att chemtrails är trams.

Jag minns mycket väl att jag redan i 10-årsåldern såg strimmorna på himlen. Jag reagerade också på att de ibland försvann snabbt, ibland låg kvar länge. Och detta faktum diskuterade jag, både med föräldrar och med andra vuxna. Jag fick den förklaring som är lika korrekt nu som då.

Jag kan lova att jag inte "läste på internet" för fyrtio år sedan!
Du är dessutom skrämmande okunnig när du pratar illa om böcker på biblioteket, jag kan tala om för dig att det finns mycket av riktigt god kunskap att hämta där. I motsats till vad vissa idioter producerar på internet!
Citera
2018-04-15, 04:41
Medlem
Citat:
Kanske skiljer sig våra minnesbilder då, för jag kan då inte minnas en enda gång från min barndom på 70-talet eller ungdom på 80-talet då jag sett kondensstrimmor på himlen.
Med tanke på att jag uppmärksammar dem som onaturliga idag, borde jag såklart som barn åtminstone ställt frågan till mamma en gång ”-mamma, vad är det där? -Jo kära fluffy, det där är från planen som flyger över himlen när folk åker på semester -jaha”
Men men..

Om du inte såg strimmorna på 70-80-talet har du märkligt dåligt minne! Dessutom kan du se dem på bilder från både 40- och 50-talet. Gå till biblioteket, ta fram en lämplig bok och använd ögonen!

Att du inte var vetgirig nog att fråga vuxna, och därför är okunnig idag är helt och hållet ditt problem.
Citera
2018-04-15, 04:45
Medlem
Citat:
Märkligt säger jag då. Och då är jag ändå uppvuxen i gbg med landvetter runt hörnet.
Jag tror att du antingen snackar skit eller så fabricerar ihop egna minnen grundat i förhoppning om att allt i världen står rätt till.
Varken jag eller någon annan påstår att "allt i världen står rätt till", men på just den här punkten är du okunnig, har dåligt minne och bär dig åt som en tölp.
Citera
2018-04-15, 09:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Till skillnad från dig använder jag mina sinnen, ögonen exempelvis, för att uppfatta min verklighet och skapa mig min verklighetsbild

Till skillnad från dig har jag kollat upp vilka plan som skapar strimmor.

Jag har genom åren spanat in ett hundratal kvardröjande strimmor och samtliga av dessa kom från vanliga kommersiella flygbolag såsom SAS, Norwegian och Emirates. Inte en enda strimma härrörde från några mystiska "chemtrailsplan".

Några exempel på mina iakttagelser:
(FB) Tråden om Chemtrails (sammanslagen tråd)

Citat:
Märkligt säger jag då. Och då är jag ändå uppvuxen i gbg med landvetter runt hörnet.
Jag tror att du antingen snackar skit eller så fabricerar ihop egna minnen grundat i förhoppning om att allt i världen står rätt till.

Även jag har sett kvardröjande k-strimmor sedan 70-talet.

Och förutom vittnesmålen finns strimmorna dokumenterade i såväl äldre filmer om böcker. I nedan klipp går man igenom några av dessa böcker:
https://www.youtube.com/watch?v=X72uACIN_00
Citera
2018-04-24, 14:02
Medlem
Visst fanns det kondensstrimmor även före jet eller som det hette readrift på den tiden ( 50-talet ). Redan under andra världskriget ritade de stora kolvmotordrivna bombplanen stora vita streck på väg mot sina mål i Tyskland. Då som nu beror fenomenet på att varm luft/avgaser strömmar ut i en omgivning med en temperatur av ca -30 till -50 grader och kyls ner snabbt. Hela fenomenet är enklel fysik och inget mumojumbo om kemtrails.
Om bokhatarna i denna tråden kan överse och bege sig till närmaste bibliotek och låna en fysikbok så kanske det klarnar.
Eftersom jag har arbetat med elementär fysik hela mitt arbetsliv är det skrattretande att se hur vissa visar sin okunnighet och dumhet med att gå på myten om kemtrails.
Citera
2018-05-02, 11:46
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CICSE
Visst fanns det kondensstrimmor även före jet eller som det hette readrift på den tiden ( 50-talet ). Redan under andra världskriget ritade de stora kolvmotordrivna bombplanen stora vita streck på väg mot sina mål i Tyskland. Då som nu beror fenomenet på att varm luft/avgaser strömmar ut i en omgivning med en temperatur av ca -30 till -50 grader och kyls ner snabbt. Hela fenomenet är enklel fysik och inget mumojumbo om kemtrails.
Om bokhatarna i denna tråden kan överse och bege sig till närmaste bibliotek och låna en fysikbok så kanske det klarnar.
Eftersom jag har arbetat med elementär fysik hela mitt arbetsliv är det skrattretande att se hur vissa visar sin okunnighet och dumhet med att gå på myten om kemtrails.

Ingen förnekar kondens, debatten gäller persistent contrails vs chemtrails, att varmt vs kallt skapar iskristaller förnekar ingen men det är inte vad diskussionen handlar om så innan du ger dig in i denna diskussionen så skall du skaffa dig elementär kunskap om vad vi pratar om här. Och vi har redan läst brutalt mycket mer än din sort så vad du skall göra är att köpa dig ordentligt utrustning och ge dig ut i verkligheten och bara kolla på himlen för det är så riktig vetenskap fungerar, om du tror att ett högst fysiskt fenomen förklaras och avgörs på ett bibliotek är du sanslöst korkad. Hade det bara handlat om skillnad i temperatur hade dessa videos inte funnits: https://www.youtube.com/watch?v=Kh7VYWMbqPw men nu gör dom det och alla som studerat chemtrails har skådat detta fenomen i verkligheten, vanligt kommersiell flygtrafik som ALDRIG ens lämnar contrails vs plan som ALLTID lämnar chemtrails och aldrig syns på radar. Så dra inte upp fysik igen när du uppenbart är helt ignorant i ämnet.
Citera
2018-05-02, 13:14
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Ingen förnekar kondens, debatten gäller persistent contrails vs chemtrails, att varmt vs kallt skapar iskristaller förnekar ingen men det är inte vad diskussionen handlar om så innan du ger dig in i denna diskussionen så skall du skaffa dig elementär kunskap om vad vi pratar om här.

Så vad pratar du om?
Är det möjligtvis så att du hävdar att iskristallers vara eller icke vara avgörs om vattnet har passerat ett flygplan eller inte? Typ att du tror på att iskristaller i cirrusmoln kan ligga kvar i timmar men att iskristaller i en strimma magiskt smälter på en minut?

Hur i hela världen kom du fram till den felaktiga slutsatsen?
Om och när iskristaller smälter avgörs av omgivningens fuktighet och temperatur. Det avgörs självfallet inte av om vattnet passerat en jetmotor eller inte.

Citat:
Hade det bara handlat om skillnad i temperatur hade dessa videos inte funnits: https://www.youtube.com/watch?v=Kh7VYWMbqPw

Hur i hela världen kom du fram till den felaktiga slutsatsen? Självklart avgörs det av omgivningens temperatur och luftfuktighet.

Citat:
vanligt kommersiell flygtrafik som ALDRIG ens lämnar contrails vs plan som ALLTID lämnar chemtrails och aldrig syns på radar.

Som sagt, det du pratar om måste vara extremt ovanligt.

Jag har spanat in hundratals kvardröjande strimmor och samtliga av dessa har kommit från helt vanliga passagerarplan som är synliga på t.ex FR24.
Citera
2018-05-02, 13:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
vanligt kommersiell flygtrafik som ALDRIG ens lämnar contrails vs plan som ALLTID lämnar chemtrails och aldrig syns på radar. Så dra inte upp fysik igen när du uppenbart är helt ignorant i ämnet.
Passerar många plan över Örebro som lämnar contrails, ibland snabbt försvinnande men ibland kvardröjande och alla plan hittills jag sett har varit Norwegian, SAS, British Airways osv. dvs. vanliga, hederliga passagerarplan. Även dom plan som lämnat kvardröjande strimmor har varit det och inga mystiska NATO-plan.
Citera
2018-05-02, 17:59
Medlem
madtops avatar
Citat:
Hade det bara handlat om skillnad i temperatur hade dessa videos inte funnits: https://www.youtube.com/watch?v=Kh7VYWMbqPw ...

Om jag inte ser helt fel så är det lägre planet en N738 medan det övre planet är en A330-200.
Den ena kärran är 30 meter lång och den andra är drygt 60 meter lång.

Samtidigt ser de på klippet ut att vara ungefär lika långa vilket i sin tur innebär att planet som lämnar strimmor är dubbelt så högt upp. Och om jag ska luta mig på min långa och gedigna erfarenhet så är det en god gissning att det strimmande planet befinner sig på 10km höjd medan det lilla bara befinner sig på 5km höjd.

Nu när vi har konstaterat på vilken höjd planen befinner sig kan vi ta och kolla upp vädret på olika höjder. I skrivande stund är det ovanför Kalifornien -56 grader på FL390 medans det är -24 på FL240.

Vi kan alltså konstatera att det råder goda möjligheter för det ena planet att bilda kvardröjande strimmor men inte för det andra planet.
Citera
2018-05-03, 10:56
Medlem
JordenIsPlatts avatar
https://www.youtube.com/watch?v=PwRzIgsB1-8&index=187&t=559s&list=WL

Otroligt bra dokumentär om maktens lek med vädret med hjälp av flygplan sedan 1923.
Project Cirrus, Project Cumulus, Project Skyfire, Project Skywater, Operation Ranchhand osv osv och en massa olika andra operationer med bildinslag på samtliga och det är listat i en tidslinje så enkelt att greppa för alla.
Finns bla ett inslag från 60-talet från Woodstock där människor prata om cloud seeding och att festivalen fick avbrytas pga att planen ställde till ett sådant jävla väder.

Och att makten skulle ha hållit på med detta sedan 1923 för att sedan helt plötsligt nu lägga av ja det tror inte ens den mest svagbegåvade debunkertrollet på.
Citera
2018-05-03, 12:33
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Otroligt bra dokumentär om maktens lek med vädret med hjälp av flygplan sedan 1923.
Project Cirrus, Project Cumulus, Project Skyfire, Project Skywater, Operation Ranchhand osv osv och en massa olika andra operationer med bildinslag på samtliga och det är listat i en tidslinje så enkelt att greppa för alla.
Finns bla ett inslag från 60-talet från Woodstock där människor prata om cloud seeding och att festivalen fick avbrytas pga att planen ställde till ett sådant jävla väder.

Och att makten skulle ha hållit på med detta sedan 1923 för att sedan helt plötsligt nu lägga av ja det tror inte ens den mest svagbegåvade debunkertrollet på.
Visst har det förekommit försök med kontroll av nederbörd men mig veterligen har man aldrig använt passagerarplan till detta.
Citera
2018-05-03, 18:17
Medlem
Citat:

Experiment med att påverka vädret har förekommit och det är ingen hemlighet. Det har för övrigt sagts flera gånger i den här tråden. Första gången jag hörde talas om detta var omkring 1960, dvs för nästan sextio år sedan. Då handlade det om att sprida kolsyresnö på molnen för att få dem att regna.

Men det som "chemtrails-kramarna" påstår är att "chemtrails" sprids från vanliga kommersiella passagerarplan, som nån form av hemligt extraknäck. Och detta hela tiden, runt hela jordklotet.
Det tror jag inte på. Inte ens den allra mest övertygade "chemtrails"-kramaren har kunnat prestera ett enda bevis för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in