Citat:
Ursprungligen postat av
DrSvenne
Nej naturligtvis så ska flygningen alltid planeras så att man slipper att dumpa. Det är som sagt en nödåtgärd- och har ju även använts tex då alla motorerna lagt av o man velat ha så lång glidflygning som möjligt - men det finns väl bara ett fåtal kända fall kantro.
Någon gång längesedan kom jag ihåg att folk i Märsta elr Upplands Väsby hade varit skitarga för att ett flyg hade dumpat så det osade fotogen (jetbränsle) överallt. Fotogen, kerosene, har när det förångats vid dumpning en relativ densitet mot luft nästan 6 ggr tyngre. 170 i molvikt jämfört med luftens ca 29. Det betyder att fotogen-ångan faller ner mot marken. I synnerhet eftersom detvar vindstilla och kallt, oset stannade kvar länge.
Klart man skulle kunna tillämpa tankning i luften som flygvapnet gör, skulle bli bättre bränsleekonomi, men det blir ju en sanslöst komplicerad logistik att ha tankplan snurrande runt hela tiden o de dessutom måste ju vara stora för att det ska bli ekonomi i det hela. Och förstås en klumpig manöver att genomföra tankning i luften.
Men det verkar ju dumt att inte ha ngn dumpningsventil alls, det kan ju vara en fördel att kunna dumpa om man tex befarar brand vid nödlandning/krasch. Som det nu är så har ju dessutom många nya flygplan idag strukturdelar av kolfiber, och kolfiber lär ju bara det brinna utav helvete vad jag kan förstå. Iallafall enligt vad kolfiberdelar utgörs av rent kemiskt.
Flyger man in i en luftmassa som inte är dimmig, och vars luftfuktighet är nära 100 % elr rentav över det, dvs ett slags underkylningsfenomen, så kan det uppstå kraftiga kondensationsstrimmor.
Jag tror tillomed att även vid en rymdfärjelandning det uppkommit sådana kondensationsstrimmor. Förmodligen landade den tidigt på morgonen då det kan föreligga sådana optimala omständigheter för strimmor att bildas. Har för mig att den ska finnas på bild elr film, men ej säker ? Ngn som vet ?
Vadå har de en egen radar vid datorn elr ? Jag tror inte det - de menar nog Flightradar24 dvs webbsidan - den e inte 100 % pålitlig inte heller flightstats webbsida. Nåja skulle man vilja ha en egen radar får man väl antagligen skaffa ett tillstånd också för att ha en sån, ngn som vet ? LFV kanske ?
Att det är 10-20% relativ fuktighet vid marken är inget ovanligt, högre upp i atmosfären så kan den relativa fuktigheten vara avsevärt annorlunda, i regel mycket högre. Har man tillgång till temperatur- o tryck- och luftfuktighets-profiler så kan man enkelt se var det finns möjligheter för kondensation, antingen till is-kristaller, snö, elr vattendroppar, dimma.
HBTQ-folket kanske hellre skull vilja se regnbåsgfärgade strimmor - det kanske går att ordna ?
Nja. Om du jämför med bobsleigh så är det eftersträvansvärt att ha hög vikt de det innebär med lägerenergi vilket kan omvandlas till distans. Så är det med flyg med. Svårare att få stopp på de som är tunga.
När jag tidigare flög som styrman på MD-80 så kav den maskinen en kondensstrimma från flapsen vid landning i fuktig luft. Då blev vi ofta anmälda av folk i Upplands Väsby som klagade på att vi dumpade bränsle. Vi kunde inte ens dumpa något bränsle alls.
Man gör inte det på så låg höjd att det märks på marken.
Finns inget behov av lufttankning för civila plan då man tankar det som behövs för den aktuella flygturen. Skulle vara hemskt dyrt och riskabelt.
En dumpningsanordning kostar pengar och behövs bara på plan som har krav på det. Stora plan alltså.
Wingtip vortex kan det säkert röra sig om på rymdfärjan