Citat:
Ursprungligen postat av
no-more-scam
Men som motsats till din grindvaktsposition, är han miljöengagerat ....
LoL. Man är inte miljöengagerad om man medvetet sprider osanningar om påhittade miljöhot. Någon som bryr sig om miljön fokuserar ju såklart på verkliga miljöproblem. Wigington är en gritter som bara bryr sig om att tjäna pengar på att lura lättlurade idioter.
Citat:
Ursprungligen postat av
no-more-scam
... Motorerna på 70-talet produserade mycket mer vatten eftersom förbrukningen reducerats med utvecklingen fram till High bypass turbofan motorn naturligtvis, och då försvann strimmorna när man tittade på dom. ...
Ett äldre 4-motorigt flygplan producerade inte mer vatten
per motor än ett modernt 2-motorigt, strimmorna skapas av och vid varje motor. Dessutom är det ju så att moderna motorer skapar contrails lättare än äldre jetmotorer. Så vid samma atmosfäriska förhållanden (kall och fuktig luft) kommer ett modernt flygplan kunna skapa strimmor medan ett äldre flygplan inte gör det.
Och nej, contrails från flygplan försvinner inte alltid. Det kan ju vem som helst enkelt konstatera genom att spana in strimmande flygplan i FR24.
Och jag blir ju faktiskt lite nyfiken på hur du tänker. Hur förklarar du att tonvis med vatten kan förångas även fast omgivningen är mättad med fukt? Det är ju en fysisk omöjlighet, luft kan inte ha en högre luftfuktighet än 100%. Och det är ju mer regel än undantag att contrails uppträder samtidigt som cirrusmoln - vi vet alltså tack vara cirrusmolnen att luften är så mättad med fukt att moln till och med skapas naturligt.
Hela den här dumma konspirationsteorin bygger på något som är fysiskt omöjligt. Moln och contrails kan självklart ligga kvar och sprida ut sig när luften är kall och mättad med fukt.
Citat:
Ursprungligen postat av
no-more-scam
... och då försvann strimmorna när man tittade på dom. ...
Men va fan... idag kan ju vem som helst mycket enkelt kolla upp flygplanen som skapar kvarliggande contrails och konstatera att det handlar om helt vanliga passagerarplan som flyger helt vanliga rutter. Vem som helst kan enkelt konstatera att det är ett felaktigt påstående att de alltid snabbt försvinner.
För mig är det helt obegripligt att ni fortsätter sprida lögnen om att contrails alltid snabbt försvinner. Jag och många med mig har sett hundratals med vanliga passagerarplan som skapar kvarliggande strimmor.
Citat:
Ursprungligen postat av
no-more-scam
Jag skrev "...som normalt går i upplossning...".
Jag skrev inte att kvardröyande strimmor va omöjligt...
Hur ska du ha det? Är kvardröjande contrails möjligt eller inte? Är det möjligt att en modernt flygplan kan skapa contrails som inte snabbt försvinner?