2012-02-20, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jaha ursäkta då. Fler frågor: Varför blir det ibland ett rutnät av trails på himlen som ligger kvar långt långt efter planen är borta?

Rutnät pga hur korridorerna är lagda.
Tiden k-strimmorna ligger kvar beror på temperatur, luftfuktighet och lite andra småsaker.

Utförligare svar finns lite överallt i tråden.
Citera
2012-02-20, 08:12
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffmeister
Rutnät pga hur korridorerna är lagda.
Tiden k-strimmorna ligger kvar beror på temperatur, luftfuktighet och lite andra småsaker.

Utförligare svar finns lite överallt i tråden.

Jag bor ett par kilometer från en flygplats och är rätt bekant med rutterna. Vanligtvis flygs det inte alls i rutnät, det är mera som plockepinn om du förstår, linjer som korsar varandra tillsynes slumpartat.
Att linjerna ligger kvar beroende på temperatur och luftfuktighet finner jag svårt att tro på eftersom de finns där oberoende årstid.
Citera
2012-02-20, 09:07
Medlem
Citat:
Jag bor ett par kilometer från en flygplats och är rätt bekant med rutterna. Vanligtvis flygs det inte alls i rutnät, det är mera som plockepinn om du förstår, linjer som korsar varandra tillsynes slumpartat.
Att linjerna ligger kvar beroende på temperatur och luftfuktighet finner jag svårt att tro på eftersom de finns där oberoende årstid.

Rutnätet är nog mera uttalat längre från flygplatserna när flygplanen ligger på marschhöjd.
Kondensations-strimmor bildas ju när luftfuktighet och -temperatur är dom rätta, och dom förhållandena uppstår i alla årstider.
Betänk att luften alltid är rejält kall när man kommer upp några tusen meter.
Den s.k. temperaturgradienten i atmosfären kan typiskt ligga på -1 grad Celsius per 100 meter.

Folk som bestigit Kilimanjaro i varmaste Afrika kan berätta....

/T
Citera
2012-02-20, 09:37
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Rutnätet är nog mera uttalat längre från flygplatserna när flygplanen ligger på marschhöjd.
Kondensations-strimmor bildas ju när luftfuktighet och -temperatur är dom rätta, och dom förhållandena uppstår i alla årstider.
Betänk att luften alltid är rejält kall när man kommer upp några tusen meter.
Den s.k. temperaturgradienten i atmosfären kan typiskt ligga på -1 grad Celsius per 100 meter.

Folk som bestigit Kilimanjaro i varmaste Afrika kan berätta....

/T

Ja, fast rutnätet är ju på samma plats som plockepinnet, rakt ovanför mig. Det är också betänksamt att även när det ligger ett par feta strimmor så ser man plan som korsar dem där spåren efter planet försvinner i den takt man är van vid, alltså en bit bakom planet. Vissa plan lämnar vaportrail som löses upp, vissa plan lämnar trails som stannar länge och breder ut sig, samma dag med kanske timmars mellanrum. Borde inte hända så mycket i temp och fuktighet under några timmar?
Citera
2012-02-20, 11:08
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Vissa plan lämnar vaportrail som löses upp, vissa plan lämnar trails som stannar länge och breder ut sig, samma dag med kanske timmars mellanrum. Borde inte hända så mycket i temp och fuktighet under några timmar?
Det beror på att de flyger på olika höjd.

Vad jag förstår, har du kommit hit via en annan tråd som slogs ihop och därför inte följt diskussionen från början.
Jag har vid flera tillfällen tidigare skrivit ganska långa inlägg och försökt förklara hur det fungerar, så bläddra gärna tillbaka bland mina inlägg och skumma igenom dom, så kommer du få svar på en hel del.
Citera
2012-02-20, 19:28
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Det beror på att de flyger på olika höjd.

Vad jag förstår, har du kommit hit via en annan tråd som slogs ihop och därför inte följt diskussionen från början.
Jag har vid flera tillfällen tidigare skrivit ganska långa inlägg och försökt förklara hur det fungerar, så bläddra gärna tillbaka bland mina inlägg och skumma igenom dom, så kommer du få svar på en hel del.

Ok tack. Fast jag undrar om hur känslig höjden är i sammanhanget; man kan se ett plan som lämnar ett vanligt vaportrail och ett annat som lämnar ett chemtrail på himlen samtidigt och det verkar iaf som om de befinner sig på likartade höjder (inte i tiotals metrar kanske, det är ju svårt att se från marken).
Senast redigerad av proconsul 2012-02-20 kl. 19:35.
Citera
2012-02-20, 21:46
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ok tack. Fast jag undrar om hur känslig höjden är i sammanhanget; man kan se ett plan som lämnar ett vanligt vaportrail och ett annat som lämnar ett chemtrail på himlen samtidigt och det verkar iaf som om de befinner sig på likartade höjder (inte i tiotals metrar kanske, det är ju svårt att se från marken).

Kika gärna tillbaka i tråden. Jag länkade bl.a. ett klipp på ett rekordförsök när det gäller stigning med flyg. Planet i det fallet var en F-15 som sköt uppåt nästan vertikalt och penetrerade olika "luftlager" där olika förhållanden rådde. Här och där ser man att k-strimmor plötsligt dyker upp, i somliga lager är de ganska oansenliga medan de i andra lager blir riktigt ordentliga. Trafikflyg å andra sidan håller sig hyfsat stabila i de olika lagren, horisontell flygning är ju att föredra...

Det illustrerar hur som helst ganska väl hur det fungerar.

Tänk på att k-strimmor i regel börjar bildas på runt 27000-30000 fot (ganska stabila temperaturer på de höjderna, luftfuktigheten varierar dock) och interkontinentalt trafikflyg befinner sig på runt 40000 fot (över 2km högre) där k-strimmor är regel... Det är i princip omöjligt att bedöma höjden från marken om man inte mäter upp vinkellängden och dubbelkollar med aktuell flygtyp, på rak arm går det helt enkelt inte att göra.

Plan befinner sig på olika höjd hela tiden, dels beroende på vart i flygningen de är (stigning, kryss, nedstigning, samt att krysshöjd varierar en del beroende på rutt och flygtyp...), dels beroende på väder som kan influera rutten en aning och slutligen även beroende på hur den övriga trafiken ser ut och huruvida de måste ordna upp sig i höjdled.

Allt som allt är det alltså väntat att olika flygplan bildar k-strimmor av olika karaktär på samma gång.
Senast redigerad av ceph 2012-02-20 kl. 21:52.
Citera
2012-02-20, 22:47
Medlem
skunkjobbs avatar
Nu är det dags att rikta ner blicken en bit och uppmärksamma de chemtrails som staten sprayar mitt bland fötterna på oss. Den senaste "Vad i hela världen är det de sprayar?" avslöjar en av dessa chemtrucks mitt i Linköping och jag tror de flesta av oss har sett dessa giftspridare längs vägarna. De flesta av grabbarna nere på husvagnscampingen för åretruntboende säger att det rör sig om både den extremt aggressiva metallen natrium och stridsgasen klor. Möjligen i någon sorts hemlig förening som gör dem ännu mer potenta.

Vad är syftet med denna sprayning? Befolkningsdecimering? Natriumklorid anses av många orsaka eller förstärka högt blodtryck och vara en riskfaktor för hjärt- kärlsjukdomar.

Vill eliten förgifta grundvattnet så att vi blir lätta att kontrollera eller måste köpa dyrt flaskvatten som DE förstås har monopol på?

Eller är det en konspiration av bilindustrin för att bilar ska rosta så vi måste köpa nya?

Och varför är Gotland förskonat? Tänker DE ta sin tillflykt dit efter Almedalsveckan för att starta en fristad för eliten utan natrium och klor?
Citera
2012-02-21, 02:04
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nu är det dags att rikta ner blicken en bit och uppmärksamma de chemtrails som staten sprayar mitt bland fötterna på oss. Den senaste "Vad i hela världen är det de sprayar?" avslöjar en av dessa chemtrucks mitt i Linköping och jag tror de flesta av oss har sett dessa giftspridare längs vägarna. De flesta av grabbarna nere på husvagnscampingen för åretruntboende säger att det rör sig om både den extremt aggressiva metallen natrium och stridsgasen klor. Möjligen i någon sorts hemlig förening som gör dem ännu mer potenta.

Vad är syftet med denna sprayning? Befolkningsdecimering? Natriumklorid anses av många orsaka eller förstärka högt blodtryck och vara en riskfaktor för hjärt- kärlsjukdomar.

Vill eliten förgifta grundvattnet så att vi blir lätta att kontrollera eller måste köpa dyrt flaskvatten som DE förstås har monopol på?

Eller är det en konspiration av bilindustrin för att bilar ska rosta så vi måste köpa nya?

Och varför är Gotland förskonat? Tänker DE ta sin tillflykt dit efter Almedalsveckan för att starta en fristad för eliten utan natrium och klor?

http://irina.eas.gatech.edu/EAS8802_Spring2011/Ghan2007-aerosol-review.pdf

Dom sprayar inget va? aldrig gjort? kommer aldrig göra ?
Citera
2012-02-21, 11:06
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett

Dom sprayar inget va? aldrig gjort? kommer aldrig göra ?
Det ser ut som att du gör en länkpost. Du vet vad forumreglerna säger om det. Skriv vad du vill säga istället. Och eftersom du citerar mitt inlägg så har det förstås något med det att göra. Du vet, vill du skriva något som inte har med det att göra så citerar du förstås inte utan gör ett nytt inlägg helt enkelt.
Citera
2012-02-21, 11:48
Medlem
KemiRockarFetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det ser ut som att du gör en länkpost. Du vet vad forumreglerna säger om det. Skriv vad du vill säga istället. Och eftersom du citerar mitt inlägg så har det förstås något med det att göra. Du vet, vill du skriva något som inte har med det att göra så citerar du förstås inte utan gör ett nytt inlägg helt enkelt.

"The U.S. Department of Energy strategy for improving the treatment of aerosol properties and processes in global climate models involves building up from the microscale with observational validation at every step."

Ovanstående förnekas av skunkjobb och VOF.

Blir ju lite löjligt när review artikeln är baserad på cirka 100 talet artiklar på chemtrails. Ska Du skunkjobbs äntligen be om ursäkt nu och erkänna att man sprayar? Eller ska du säga emot att
det som länkats hänt?
Citera
2012-02-21, 13:07
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KemiRockarFett

"The U.S. Department of Energy strategy for improving the treatment of aerosol properties and processes in global climate models involves building up from the microscale with observational validation at every step."

Ovanstående förnekas av skunkjobb och VOF.

Blir ju lite löjligt när review artikeln är baserad på cirka 100 talet artiklar på chemtrails. Ska Du skunkjobbs äntligen be om ursäkt nu och erkänna att man sprayar? Eller ska du säga emot att
det som länkats hänt?
På hur sätt belägger din länk att chemtrails är en realitet? Berätta med egna ord om du klarar det. Att aerosoler påverkar klimatet är inte det frågan gäller. På hur sätt är länken ett bevis för din ståndpunkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in