2011-05-14, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discord
En bild av amerikanske bombplan över Tyskland tillsammans med jakteskort har postat i den här tråden för länge sen. Samma bild dödade även konspiratörernas idiotiska påståenden om att propellerplan inte kan lämna contrails.

Om du var seriöst intresserad av frågan hade du vetat om att det finns gamla bilder på contrails. Bara att googla på tex "contrail ww2".

PS

är det dom enda bilderna? på bombplan i krigstider?

tänkte mer några bilder på vanliga plan under fredstid i Sverige

någon som har någon barndomsfilm dom kan kolla igenom?

anledningen till varför jag undrar är att ingen tycks kunna koppla om detta fenomen verkligen förekom för 5-10 år sedan

fenomenet att: tjocka strimmor sprayas kors o tvärs över himmelen. som på bara några timmar breder ut sig till en grå/vit heltäckande slöja över hela himmelen.

när jag va liten kommer jag ihåg att det var KNALLBLÅ himmel flera veckor i streck. nu är det någon dag MAX. sen kommer den sprejstrecken ocj breder ut sig.

discord, (så att du slipper) ja ,jag är en totalt korkad idiot som inte minns korrekt från min barndom
Citera
2011-05-14, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hundralapp
anledningen till varför jag undrar är att ingen tycks kunna koppla om detta fenomen verkligen förekom för 5-10 år sedan

fenomenet att: tjocka strimmor sprayas kors o tvärs över himmelen. som på bara några timmar breder ut sig till en grå/vit heltäckande slöja över hela himmelen.
Ökning i flygtrafik och fram för allt ökning i uppmärksamhet från räddhågsna stackare som du.

Varför det blir mulet det torde man veta om man har klarat av svenskt högstadium och det krävs inte mycket intuition och/eller kunskap utöver det för att förstå att goda förhållanden för contrails är lika med goda förhållanden för moln.

Citat:
när jag va liten kommer jag ihåg att det var KNALLBLÅ himmel flera veckor i streck. nu är det någon dag MAX. sen kommer den sprejstrecken ocj breder ut sig.
Det är extremt ovanligt med flera molnfria veckor i streck här i Sverige. Dels är Sverige relativt havsnära och dels finns det gott om vattendrag och sjöar som håller markerna och därmed luften fuktig.

Dessa "KNALLBLÅ" (tolkar det som molnfria) himlar måste alltså ha uppträtt samtidigt som kraftig torrperioder. Annars är det helt normalt med moln på himlen även vid bra väder.

I vilket fall, om du kan koppla ihop några faktiskt variationer i flygverksamheten med dessa molniga kontra icke molniga dagar så ska jag ägna din teori lite mer intresse.

Tillågg: Här får du en fin länk av mig eftersom du i vanlig ordning inte orkar eller vill söka rätt på information som motsäger dina dumheter. http://contrailscience.com/contrail-photos-through-history/
Senast redigerad av discord 2011-05-14 kl. 15:50.
Citera
2011-05-14, 16:06
Medlem
TheHorrors avatar
Som om det inte vore nog; låt oss säga att vi har små flygisar som dundrar fram och sprider död och pina över våran blåa sfär; om nu giftet vore så starkt att det påverkar hela populationer och generationer av människor, så skulle det alltid finnas någon som slagit larm med stenhårda bevis, och i längden skulle det hela bli helt ohållbart. Om vi kan upptäcka radioaktivitet ända borta från Fukushima, tror ni inte då att vi kan upptäcka giftiga ämnen spridda från flygplan som flyger rakt över våra huvuden?

Det skall till med extrema koncentrationer av detta ämne för att samtliga inom ett område på kanske 1500^2 mil skall drabbas märkbart av det om man sprider det genomluften. Varenda jävla mätstation som mäter gifthalter/föroreningar i luften skulle få ADHD.

Plan flyger på runt 38 - 45000 fot i dessa tider. Där uppe blåser det jetvindar på kanske dryga 4 -200 km/h. Det skulle vara helt omöjligt att bomba specifika delar av landet, då ämnet skulle hinna blåsa flera hundra mil off target innan det hinner ned till marken.

Sedan är flygbränsle väldigt känsligt för föroreningar, alltså främmande kemiska molekyler som blandas, förutom syre. Med dessa starka koncentrationer av ett eventuellt giftigt ämne, så borde även prestandan på planets drivkraft påverkas väldigt negativt, och såvida piloterna på ett vanligt plan inte är insyltade i denna sorgliga historia, så hade dom nog slagit larm ganska direkt.

För att inte tala om effekten på människor. Människor med främmande kemiska substanser i kroppen upptäcks eller observeras nästan alltid av duktiga läkare förr eller senare, med våra instrument vi har idag på sjukhusen. Ponera att vi har en viss giftig kemisk molekyl som försämrar blodets förmåga att ta upp syre, spridd från flygplan: Då skulle läkarna runtom i Sverige (om vi bara håller oss till Sverige), upptäcka att 95% av hela svenska befolkningen lider av en okänd, blodsjukdom, där en främmande kemisk substans är boven i dramat.
Vad tror ni själva hade stått i tidningarna och på nyheterna då?
Citera
2011-05-15, 10:17
Medlem
Citat:
när jag va liten kommer jag ihåg att det var KNALLBLÅ himmel flera veckor i streck.
Okej, du får en chans: Om du talar om NÄR detta inträffade och vi ser att du har rätt så tror vi dig. Annars tror vi inget av det du skriver är sant.
Citera
2011-05-15, 17:11
Medlem
cephs avatar
Citat:
är det dom enda bilderna? på bombplan i krigstider?

tänkte mer några bilder på vanliga plan under fredstid i Sverige

någon som har någon barndomsfilm dom kan kolla igenom?

discord, (så att du slipper) ja ,jag är en totalt korkad idiot som inte minns korrekt från min barndom

Tidig Boeing 707, 1959, se 1:38 in t.ex):
http://www.youtube.com/watch?v=heioZ_T78

Scandinavian Airlines Caravelle, innan 1974 (modellen togs ur tjänst då), tydliga kondstrimmor i slutet:
http://www.youtube.com/watch?v=i9Jlhrz568Y

1993, notera himlen bakom:
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/7/2/5/1072527.jpg

1997:
http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/middle/3/6/2/0209263.jpg

Jag VET att jag såg dem när jag var barn, så den där teorin är bara konstig. Sedan var väl folk inte fullt så fascinerade över vanliga kondensationsstrimmor förr, ergo finns det få riktade fotoinsatser....

Kombinera då med att färre hade kameror, att fotografering var allmänt omständigare (framkallning usw), att inte medium som Internet fanns för att sprida fotona snabbt m.m, så har vi en bra förklaring på varför det inte är lätt att hitta sånt.

En annan faktor är självfallet att flygtrafiken exploderat på sistone. Ta t.ex. Skavsta där man under 1997 flög i runda slängar 130000 pers, medan man under 2010 flög över 2500000 pers. Då är det inte lika konstigt att man ser fler kondstrimmor.
Citera
2011-05-15, 17:51
Medlem
förra och förrförra sommarn, så började jag och mina vänner uppmärksamma detta på riktigt.
man va liksom förbannad när planen kom och skymde solen.

"fan dagen som började så fint är nu förstörd av dessa jävla plan"

"fan det är som konstgjorda moln dom sprejar"

"fan inte ens lönt att dra till stranden nu"

"skiten ligger kvar hela jävla dan"

"fan måste dom flyga just över staden" (nej ingen flygplats på flera mil

tror man hade kommit ihåg om man blev så förbannad för 5~ år sedan, fast det är väl som ni säger det flygs mycket mer idag än för några år sedan
Citera
2011-05-15, 18:10
Medlem
cephs avatar
Citat:
"fan måste dom flyga just över staden" (nej ingen flygplats på flera mil

I närheten av flygplatser befinner de sig i regel på lägre höjd (såklart) så det är liksom sak samma. Befinner man sig inom en sisådär 10-15 mil från en hyfsat trafikerad sträcka däremot (vilket man ständigt gör om man är svea/götaland)...
Citera
2011-05-15, 18:34
Medlem
Citat:
förra och förrförra sommarn, så började jag och mina vänner uppmärksamma detta på riktigt.
Är helt omöjligt att tro att ni triggar varandra till att tro att saker och ting har förändrats?
Citera
2011-05-15, 18:37
Medlem
One-Loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discord
Är helt omöjligt att tro att ni triggar varandra till att tro att saker och ting har förändrats?

Är det helt omöjligt att FN testar geoengineering för att förbättra klimatet?
Citera
2011-05-15, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One-Love
Är det helt omöjligt att FN testar geoengineering för att förbättra klimatet?
Nej allt som krävs är att få alla som är inblandade i bränsle hantering till flygplanen (borde bara vara några hundra företag) samt alla som sysslar med atmosfärisk forskning i hela världen är med på noterna inklusive din lokala väder presentatör. Samt att ingen av dem säger något om det.
Citera
2011-05-15, 21:04
Medlem
One-Loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomte47
Nej allt som krävs är att få alla som är inblandade i bränsle hantering till flygplanen (borde bara vara några hundra företag) samt alla som sysslar med atmosfärisk forskning i hela världen är med på noterna inklusive din lokala väder presentatör. Samt att ingen av dem säger något om det.

Hehe givetvis är det inte speciellt trovärdigt, jag frågade helt enkelt om det var omöjligt. Vilket det inte är, såklart. Vill minnas att The Manhattan Project involverade 130 000 man som max, och det avslöjades inte?
Citera
2011-05-15, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomte47
Samt att ingen av dem säger något om det.

om någon hade fått för sig att säga något, hur skulle dom gå tillväga menar du?

inte så lätt att bara knalla in till BBC och be dom ta upp det. du vet, det är inte en vanlig journalist som bestämmer vad som ska va med på nyheterna. det e ganska toppstyrt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in