Citat:
Ursprungligen postat av Exxonti
Är livrädd just nu...
Jag och morsan satt på våran balkong, varav jag ser ett flygplan över borås som släpper något i luften eftersom spåren försvann direkt i princip. 1min senare, ser både jag o morsan vita prickar överallt som vi båda andades in. Såg lite ut som små små snöflingor....
Vafan är detta ????
Har mejlat borås tidning ihop om förklarning...
Kan du beskriva lite bättre vad du såg? Det du skrev låter motstridigt och mest som att du käkat några skumma svampar.
Var det ett jetplan (hörs på ljudet) och flög det högt eller lågt? Det låter som att du sett ett vanligt passagerarplan på hög höjd i torr luft där de vanliga kondensstrimmorna kan försvinna i princip direkt. I så fall kan det förstås inte ha dykt upp något i luften nere hos er på marknivå redan efter en minut.
Jag kan ju säga att när min morsa var liten, vi snackar 50-talet så kutade ungarna ut och lekte när "puderplanet" kom. Det var ju inte så smart för det var DDT som man spred i pulverform för att bekämpa skadeinsekter i skogen men på den tiden visste man inte bättre. Ett sådant flygplan flyger riktigt djävla lågt, precis över trädtopparna och till det används små propellerflygplan. Se
http://en.wikipedia.org/wiki/Aerial_application Väldigt ovanligt i Sverige och inte alls det vi snackar om i den här tråden.
Men som sagt, beskriv mer utförligt vad som hände så ska vi se vad det kan ha varit. Kanske de vita prickarna inte hade något med flygplanet att göra över huvud taget.