Citat:
Ursprungligen postat av
BuggaMigInte
Det råder samma förhållande mellan karta och terräng som det gör mellan mig och min modell. Modellen är inneboende ofullständig hur bra den än kan användas som vägledare i praktiska kontexter. Därför är det tvärtom mot vad du säger. Jag måste komma fram till att jag inte är den som modellen beskriver.
Vi kan inte förutsätta att vi är fria att tänka utanför boxen. Utgår vi ifrån att hjärnan och det mänskliga psyket är evolutionärt utvecklade, så är det enklare att lägga in spärrar som gör att vi blundar för eventuella fel än att göra allt rätt. Kan vi inte tänka att vi har en blind fläck i synfältet så störs vi inte av den. Att trolla bort den rent optiskt hade varit mycket svårare.
Hittills har all evidensbaserad forskning misslyckats med att hitta ett själsligt medvetande. Hjärnkirurger som skär hjärnan i småbitar hittar inget annat än fysiska nervceller som reagerar på elektriska och kemiska signaler. I andra sammanhang hade vi då dragit slutsatsen att det inte finns något mer, men det gör vi inte. Stämmer inte kartan med verkligheten så gäller kartan, för vi är inte skapta att tänka något annat. Precis som med den blinda fläcken tar evolutionen en genväg. Tänker vi att vi upplever så fyller upplevandet sin funktion. Hur skulle vi kunna sakna något, om vi inte kan tänka annat än att allt är precis som det skall vara?
Citat:
Skulle du säga att datorer inte kan ha en sån modell?
Jag ser det som den lätta delen. Betraktar vi enskilda delproblem så kan datorer i princip göra allt som människor kan göra. Det svåra är att kombinera delarna till något som fungerar ihop. Att generera artificiella tankekedjor är inget svårt. Att begränsa genereringen till att bara producera en ändlig mängd vettiga tankar är däremot så svårt att vi inte har en aning om hur vi skall göra. Intelligens handlar inte om att kunna göra allt, utan om att begränsa sig till sådant som är bra.
Citat:
Tack, då tror jag att jag förstått.
Postulerar man att något är privat så kan postulatet bara ha konsekvenser för den som postulerar. Jag antar att det är det Chalmers menar när han säger att han kan veta att han upplever men att han inte kan veta att andra gör det. Om man exempelvis postulerar att andra också har något privat så postulerar man existensen av sånt som är omöjligt att falsifiera.
Håller man öppet för att alla andra kan gå i villfarelse så förstår jag dock inte hur man kan utesluta att man själv gör det. Hur vet Chalmers att han själv inte är en filosofisk zombie?
Är han en riktig människa så tror han att han är en riktig människa. Är han en filosofisk zombie så tror han också att han är en riktig människa. Vilket bevisvärde har då den egna självbilden?