Hej TS och alla andra lirare därute
Saker man kan vara säker på är de stenhårda grundläggande axiomen som "existensen existerar".
Eller "jag tänker alltså existerar jag" ("Jag tänker alltså är jag"...) "
"Je pense donc je suis" (franska), "Cogito, ergo sum" (latin) . En tanke som, vad man vet, först formulerades skriftligt av René Descartes på 1600-talet.
Du som läser kan vara säker på att ditt tänkande tänker, att Du existerar, att verkligheten existerar, att verkligheten är "verklig". Då menar jag att Du existerar med begränsning till ditt medvetande och din fysiska kropp existerar inte vem du egentligen är och hur medvetandet är uppbyggt. Hur dina tankar uppfattar och återspeglar verkligheten är dock det enda du har att utgå ifrån. "The Matrix" redovisar ett exempel på hur vi däremot inte kan vara säkra på att om vi missar en stor del av det som händer och om det mesta ligger bortom vår perception. Det kan man filosofera om. Däremot kan man inte vara säker på att andra är medvetna på samma sätt som en själv. Jag och min kompis insåg när vi gick i lågstadiet 7-10 år, att vi inte kunde vara säkra på att hela skolan och allt bara var "stage:at" som en illusion för att "lura oss" och att lärarna var robotar. Men att "Jag existerar" tvivlade vi givetvis inte på. Även barn kan vara smarta och vara "små vuxna" ibland
I allt som inte är axiom har det inom filosofin varit en clash mellan de som förespråkar
empiri (upprepade försök, vetenskap) och
logik. Vetenskapen är ofta baserad på
empiri medan delar av matematiken och teoretiska vetenskaper har förlitat sig på
logik. Vad jag vet är strängteori, som är en av de fetaste grejjerna inom vetenskap just nu, en matematisk konstruktion och till stor del mest en
logiskt baserad verklighetsbild. Den bygger först på stadig empirisk vetenskap men sedan drar man massor med logiska slutsatser, som man inte kan göra experiment på ens, och några sömnlösa nätter senare för X antal matematiska genier så har vi fått teorier om att världen är uppbyggd av 11 dimensioner och att allt består av vibrerande strängar.

Logiskt sett är alltså strängteorin sannolik men avsaknad av empiri gör att vissa antingen tvivlar på strängteori eller tror att den är falsk. Så där har vi ett riktigt aktuellt exempel på debatt inom detta ämne.
De flesta anser väl att riktigt långa empiriska sanningsbevis eller empiri med logiska tolkningar är sättet att bäst "få reda på sanningen".
Jävlar vad långt det blev, kunde säkert kortat ner allt men är för kissnödig just nu och känner att jag måste göra något åt det. Annars är jag i alla fall 100% säker på att jag kissar på mig