Citat:
Ursprungligen postat av
Armondplantar
Jag tror inte att någon människa besitter någon absolut sanning, utan vi förhåller oss till approximationer.
Visst, men det är inget vi behöver tro nåt om. Man kan titta på
de enda tre kassa alternativen som finns för att bevisa nåt. Man kan titta på vad
primitiva koncept är för nåt och vilken roll dom har. Vad gäller evidensbaserad förståelse av verkligheten så är det enkelt att visa att säkerhet kräver oändligt med evidens.
Men eftersom vi är på filosofiforumet så föreslår jag att vi försöker ta "det finns ingen absolut sanning" på allvar och undersöker hur det skulle vara. Det vanliga argumentet är som bekant att den hävden i så fall är absolut sanning, vilket är ganska likt materialisterna som sparkar i stenar och tror att dom bevisat materialism.
Så för alla som vill ta det på allvar; det skulle förstås kunna vara så att vi är i en värld där absolut sanning inte existerar. Ta det som premiss, och försök komma fram till ett felslut på något nyskapande sätt.
Jag kan börja med att visa tre olika sätt att ta sig ur standardfelslutet, i ökande grad av obehag:
Hävd A: "Men då är det ju absolut sant att det inte finns någon absolut sanning!"
1) Japp, så kasta bort premissen att det inte finns någon absolut sanning. (Standardlösningen.)
2) Nej. Det är sant till följd av att vi är i en värld utan absolut sanning (premissen), så det är en relativ sanning.

3) Nej. Om det inte finns någon absolut sanning så är det självklart så att A inte är absolut sann, så det måste vara något annat som får dig att hävda det. Typ att en viss hävd måste vara absolut sann eller falsk, nåt sånt va? Åh nej, en annan (gömd) premiss som leder till felslutet! Kasta bort den vet ja'.
Vi kan förstås köpa standardlösningen och slippa tänka, vilket ungefär 99.999999999999% av världsbefolkningen tycker är en bra idé. Det är därför jag postade dom två första länkarna. Tar man dom på allvar och lägger ihop ett och ett så är det i princip omöjligt att köpa standardlösningen. Ledsen, men du måste nog tänka efter, trots att alla andra låter bli.
(Samt jo, om vi tar tredje alternativet på allvar så kastar vi bort tanken om att hävder är sanna eller falska. Inklusive den här hävden. Det är inget problem med det, förutom om man fortsätter envisas med att saker är sant eller falskt. Fast då har man förstås inte tagit tredje alternativet på allvar trots allt.
Kanske enklare att bara köpa att relativa sanningar är det bästa vi kan göra. Det brukar ge upphov till alldeles nog med hjärnspöken för dom flesta som levt hela livet i tro / övertygelse.)