Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Jag måste säga att jag inte riktigt vet vart den här diskussionen är på väg. Det finns tydligen olika sätt att se på vad 100% årligen innebär. Min definition var att man kan börja med 1 mille och efter 10 år ha 10 millar. Det är 100% årligen på vid ingång satsat kapital. Det vidhåller jag är fullt möjligt att ha en fungerande strategi för. Sedan innehåller ju alla investeringar av den typen både ett visst mått av risk och tur naturligtvis. Resten av diskussionen börjar bli lite för mycket vändande på definitioner för att det ska vara meningsfullt.
Nej det är det inte.
100% årligen på en miljon i 10 år skulle bli 1024 miljoner.... Eller 101.4 gånger mer än 10
Förstår man inte det kanske man inte skall snacka om vad man har haft för avkastning alls.
Att få ut 10 miljoner efter 10 år från en miljon är bara 25.9% årligen.
Att bara räkna det på delar av kapitalet blir ju rätt knas med. Visst om det bara är den delen man väljer att förvalta / riskera, då kanske man kan nämna den men då kanske man inte skall välja den i efterhand.
De flesta av oss försöker väl dock placera hela kapitalet på något vis och det är ju vad avkastningen på det blir som är intressant, inte en enstaka investering.
Och tror man att man har gjort 100% om året för att man har tiodubblat pengarna på 10 år så tror man fel.
Detsamma gäller om man har fyrdubblat pengarna på fyra år förövrigt .. (41.4% / år, 4 år med 100% per år skulle bli 16 gånger pengarna inte fyra gånger.)