2011-11-18, 20:49
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Vad "vi andra" gör framgår inte av frågeställningen.

OM man sysslar med investeringar där målet är att avkasta över 100% årligen så går man förmodligen inte in med någon större del av sitt totala kapital (om man inte är suicidal). Lyckas sedan affärerna så är det ju långt ifrån självklart att lägga in hela vinsten i lika riskfyllda projekt igen (självbevarelsedrift kallas det).

Citat:
Jag måste säga att jag inte riktigt vet vart den här diskussionen är på väg. Det finns tydligen olika sätt att se på vad 100% årligen innebär. Min definition var att man kan börja med 1 mille och efter 10 år ha 10 millar. Det är 100% årligen på vid ingång satsat kapital. Det vidhåller jag är fullt möjligt att ha en fungerande strategi för. Sedan innehåller ju alla investeringar av den typen både ett visst mått av risk och tur naturligtvis. Resten av diskussionen börjar bli lite för mycket vändande på definitioner för att det ska vara meningsfullt.
Visst kan du få räkna på satsat kapital.

Om du satsar 10.000, får ut 20.000.
Satsar 10.000 nästa år, får ut 20.000 igen,
satar 10.000 nästa år, får ut 20.000 igen,
osv i 10 års tid så håller jag med om att du fortfarande har fixat 100% i avkastning varje år.

Om det däremot inte är vad du gör och du satsar 10.000 och har ut 100.000 om 10 år, oavsett om du har tagit ut några pengar eller inte, så har du _INTE_ haft 100% avkastning varje år.

100% avkastning varje år i det fallet (att du inte tog bort en massa pengar) hade lämnat inte mindre än 10.24 miljoner på kontot.

Jag tvivlar ju på att någon som argumenterar enligt ditt första citat har gjort det förstnämnda egentligen, utan snarare lyckats med det i mitten, på sin höjd. Om de ens har någon koll alls med alla uttag och kanske andra insättningar och olika investeringar osv.
Citera
2011-11-18, 20:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Nej det är det inte.

100% årligen på en miljon i 10 år skulle bli 1024 miljoner.... Eller 101.4 gånger mer än 10

Förstår man inte det kanske man inte skall snacka om vad man har haft för avkastning alls.

Att få ut 10 miljoner efter 10 år från en miljon är bara 25.9% årligen.

Att bara räkna det på delar av kapitalet blir ju rätt knas med. Visst om det bara är den delen man väljer att förvalta / riskera, då kanske man kan nämna den men då kanske man inte skall välja den i efterhand.

Nu är det ju ni som "väljer in i efterhand" att avkastningen återinvesteras, inte tvärtom. Det är detta som är tillägget på grundberäkningen.

Citat:
De flesta av oss försöker väl dock placera hela kapitalet på något vis och det är ju vad avkastningen på det blir som är intressant, inte en enstaka investering.

Och tror man att man har gjort 100% om året för att man har tiodubblat pengarna på 10 år så tror man fel.

Detsamma gäller om man har fyrdubblat pengarna på fyra år förövrigt .. (41.4% / år, 4 år med 100% per år skulle bli 16 gånger pengarna inte fyra gånger.)

Varför är det då så vanligt att man skiljer på avkastning med återinvesterad utdelning och utan? Jo, för att återinvesteringen inte är en självklar parameter i beräkningen. 10 ggr pengarna på 10 år -är- 100% årligen -på investerat kapital-.
Citera
2011-11-18, 20:55
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Och alla andra år, så länge du inte väljer att återinvestera.

Om man gör 100% första året och väljer att ha avkastningen i madrassen utan att använda pengarna till konsumtion och sen gör 100% på investerat kapital andra året, då har man en avkastning på 50%.

Om man selektivt räknar de investeringar som går bra och inte räknar pengarna man har likvida men inte vigda åt konsumtion eller investeringar som är mindre lyckade, då kan vi alla göra flera tusen procent om året.

Köpa tio tusen trisslotter, tex, och bara räkna vinstlotterna.

Citat:
Varför måste det vara antingen återinvestera eller konsumera? Det finns fler val än så. Bankkonto, madrass, boende....

Nej, antingen konsumerar man eller så investerar man. Alla pengar används till antingen konsumtion eller investering eller en kombination av det, eller som i fallet med madrassen, avvaktan till konsumtion eller investering. Boende är konsumtion eller investering beroende på omständigheterna.

Citat:
Eller så räknar man ut ett snitt. Har jag 10 mille på ett investerat kapital på 1 mille efter 10 år, så har jag i genomsnitt avkastat 100% på mitt investerade kapital per år.

Nej, då har du i genomsnitt haft 26% avkastning per år. Plockar du ut din miljonvinst varje år och lägger i madrassen har du inte 100% avkastning nästa år. Du är ganska ensam om din definition skulle jag våga påstå.
Citera
2011-11-18, 21:00
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Varför är det då så vanligt att man skiljer på avkastning med återinvesterad utdelning och utan?

Därför att en aktiekurs speglar företagets värde och det värdet minskar när vinsten delas ut. För att tolka historiska kurser måste man alltså veta hur mycket ett företag har delat ut.

Citat:
Jo, för att återinvesteringen inte är en självklar parameter i beräkningen. 10 ggr pengarna på 10 år -är- 100% årligen -på investerat kapital-.

Om du äger aktier som aldrig delar ut då, som tex Berkshire Hathaway?
Citera
2011-11-18, 21:02
Avslutad
Citat:
Visst kan du få räkna på satsat kapital.

Om du satsar 10.000, får ut 20.000.
Satsar 10.000 nästa år, får ut 20.000 igen,
satar 10.000 nästa år, får ut 20.000 igen,
osv i 10 års tid så håller jag med om att du fortfarande har fixat 100% i avkastning varje år.

Om det däremot inte är vad du gör och du satsar 10.000 och har ut 100.000 om 10 år, oavsett om du har tagit ut några pengar eller inte, så har du _INTE_ haft 100% avkastning varje år.

Nu är du fan rolig. Det är ju exakt samma resultat.

Citat:
100% avkastning varje år i det fallet (att du inte tog bort en massa pengar) hade lämnat inte mindre än 10.24 miljoner på kontot.

Nu är det ju inte jag som tar bort pengar, utan du som lägger till. Ditt exempel är 1024% årsavkastning.

Citat:
Jag tvivlar ju på att någon som argumenterar enligt ditt första citat har gjort det förstnämnda egentligen, utan snarare lyckats med det i mitten, på sin höjd. Om de ens har någon koll alls med alla uttag och kanske andra insättningar och olika investeringar osv.

Jag hänger faktiskt inte med på vad du hänvisar till när du säger "det i mitten".
Citera
2011-11-18, 21:07
Medlem
Celenos avatar
Citat:

Förutom att du har en miljon efter 10 år, inte 10 miljoner.

Citat:
Nu är det ju inte jag som tar bort pengar, utan du som lägger till. Ditt exempel är 1024% årsavkastning.

1024% på insatt kapital, ja. Inte per år. Eller anser du att det inte spelar någon roll om du dubblar ditt kapital på 10 år eller om det tar 100 år?
Citera
2011-11-18, 21:13
Avslutad
Det skulle vara intressant att få denna fråga besvarad i matematikforumet, för enligt mig tillför ni en parameter som inte ingår i den ursprungliga frågan/beräkningen. Matematiskt har jag fruktansvärt svårt att se hur 1000/10 kan bli något annat än 100.

I trådstarten står det dessutom "-snitta- mer än 100% per år", vilket jag inte kan tolka på något annat sätt än att dela en längre period på antal år investeringen löper.

Vad gäller vissa delar på bankkonto/i boende så förstår jag absolut synsättet. Jag förutsatte att vi talade om ett begränsat kapital till en vald investeringsform, inte nödvändigtvis alla medel i min ägo. Det var så jag tolkade grundfrågan, vilket naturligvis inte betyder att alla tolkat den så.
Citera
2011-11-18, 21:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Förutom att du har en miljon efter 10 år, inte 10 miljoner.

Nej. Jag har ju mitt från början insatta kapital samt 9 miljoner i cash.

Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
1024% på insatt kapital, ja. Inte per år. Eller anser du att det inte spelar någon roll om du dubblar ditt kapital på 10 år eller om det tar 100 år?

Sorry, tankevurpa! Det är naturligvis mycket mer än så (orkar inte ens räkna nollorna så mycket är det). Du har 1024 ggr pengarna i totalavkastning i ditt exempel, inte 1024%. 10000x10,24 (1024%) = 102400 är avkastningen bara för första året (bara för att ta ett exempel) som du räknar.
Citera
2011-11-18, 21:37
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Det skulle vara intressant att få denna fråga besvarad i matematikforumet, för enligt mig tillför ni en parameter som inte ingår i den ursprungliga frågan/beräkningen. Matematiskt har jag fruktansvärt svårt att se hur 1000/10 kan bli något annat än 100.

Matematikforumet skulle nog svara att 2^10 = 1024.

Citat:
I trådstarten står det dessutom "-snitta- mer än 100% per år", vilket jag inte kan tolka på något annat sätt än att dela en längre period på antal år investeringen löper.

Vi tar ett reellt exempel: Många läser säkert bloggaren http://40procent20ar.blogspot.com/

Hans mål är 40% avkastning av insatt kapital efter 20 år.

Jag tror att de flesta tolkar detta så som jag tolkar det: Trycker han in en miljon kronor i diverse investeringar under 20 år så ska han sen ha en årlig avkastning på 400.000. Dessa 400.000 kommer från det totala värdet på investeringen.

Men du tolkar alltså det som att han behöver 20 år på sig att öva upp sig så att han kan få 40% i avkastning på den insatta miljonen, och vinsterna under den tiden super han upp.

Citat:
Vad gäller vissa delar på bankkonto/i boende så förstår jag absolut synsättet. Jag förutsatte att vi talade om ett begränsat kapital till en vald investeringsform, inte nödvändigtvis alla medel i min ägo. Det var så jag tolkade grundfrågan, vilket naturligvis inte betyder att alla tolkat den så.

Om jag ligger 90% likvid och dubblar resterande kapital, anser du att jag har gjort 100% vinst det året?

Om min likvid genererar 1% ränta, har jag då gjort 110% vinst?
Citera
2011-11-18, 21:37
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Nu är det ju ni som "väljer in i efterhand" att avkastningen återinvesteras, inte tvärtom. Det är detta som är tillägget på grundberäkningen.
Det spelar ingen roll om den återinvesteras eller inte.

10.000 kr med 100% avkastning ger 20.000 kr.
Om du väljer att inte återinvestera ett skit och får 20.000 nästa år så är det som sagt fortfarande 100% per år.

Om du återinvesterar den måste du däremot istället lyckas få ut 40.000 till nästa år för att det skall vara 100% per år.

Men vid en massa mellanting och andra lösningar så är det då inga 100% årligen.
Citat:
Varför är det då så vanligt att man skiljer på avkastning med återinvesterad utdelning och utan? Jo, för att återinvesteringen inte är en självklar parameter i beräkningen. 10 ggr pengarna på 10 år -är- 100% årligen -på investerat kapital-.
Nej.

Till att börja med kunde det ju exempelvis inte delat ut någonting alls.

"Eller så räknar man ut ett snitt. Har jag 10 mille på ett investerat kapital på 1 mille efter 10 år, så har jag i genomsnitt avkastat 100% på mitt investerade kapital per år."

Nej, eftersom det kan betyda vad fan som helst, du kan ha spenderat 1.999.999 kr av din miljon efter ett år och fått din enstaka krona att bli en miljon nio år senare eller bara haft kvar pengarna och gått från en miljon till tio miljoner. Knappast samma sak.

Men jag tycker inte om att diskutera och ödsla tid på svagbegåvade så det här blir mitt sista inlägg till just dig.
Senast redigerad av annanmedlem 2011-11-18 kl. 21:40.
Citera
2011-11-18, 21:39
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Nej. Jag har ju mitt från början insatta kapital samt 9 miljoner i cash.

Nej, har du likvider i depån (eller i madrassen, samma sak) så har du inte gjort 100% bara för att du dubblat din lilla investering.

Citat:
Sorry, tankevurpa! Det är naturligvis mycket mer än så (orkar inte ens räkna nollorna så mycket är det). Du har 1024 ggr pengarna i totalavkastning i ditt exempel, inte 1024%. 10000x10,24 (1024%) = 102400 är avkastningen bara för första året (bara för att ta ett exempel) som du räknar.

Tankevurpa är rätta ordet.
Citera
2011-11-18, 21:42
Medlem
annanmedlems avatar
Jag hade fel ...
Citat:
Nej.
Citat:
Nej. Det är väl dessutom 102400%.
Citat:
Jag hänger faktiskt inte med på vad du hänvisar till när du säger "det i mitten".
Trist.
Citat:

Det är inte 1000/10, det är 1000^(1/10), eller snarare 100*2^10.

Men fråga i någon matematikdel du ..

Du kan såklart fördela de 102400% hur du vill över åren sålänge det blir just 102400% i slutändan .. Inte 1000%...

Du kan få räkna på hur liten eller stor andel du vill. Dock är det inte enkel multiplikation eller division det handlar om.

Eller så accepterar du bara att du har fel. Det är ju som när magban körde sitt race. Det borde ju räcka med att en kunnigare person säger/förklarar hur det faktiskt är för att nöja sig och dra lärdom, om flera säger samma sak och emot en så kanske man kan börja klura på om det verkligen är alla andra som har fel eller en själv. Men ja, alla kanske inte har lika lätt för det utan väljer att ha fel, tro fel och aldrig lära sig. Men ja, då kommer de ju alltid ses som lite dummare. Ett första steg mot att lära sig för att senare kunna något är ju att man faktiskt vill lära sig ..
Senast redigerad av annanmedlem 2011-11-18 kl. 21:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in