Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Vad "vi andra" gör framgår inte av frågeställningen.
OM man sysslar med investeringar där målet är att avkasta över 100% årligen så går man förmodligen inte in med någon större del av sitt totala kapital (om man inte är suicidal). Lyckas sedan affärerna så är det ju långt ifrån självklart att lägga in hela vinsten i lika riskfyllda projekt igen (självbevarelsedrift kallas det).
OM man sysslar med investeringar där målet är att avkasta över 100% årligen så går man förmodligen inte in med någon större del av sitt totala kapital (om man inte är suicidal). Lyckas sedan affärerna så är det ju långt ifrån självklart att lägga in hela vinsten i lika riskfyllda projekt igen (självbevarelsedrift kallas det).
Citat:
Visst kan du få räkna på satsat kapital.
Ursprungligen postat av public_enemy
Jag måste säga att jag inte riktigt vet vart den här diskussionen är på väg. Det finns tydligen olika sätt att se på vad 100% årligen innebär. Min definition var att man kan börja med 1 mille och efter 10 år ha 10 millar. Det är 100% årligen på vid ingång satsat kapital. Det vidhåller jag är fullt möjligt att ha en fungerande strategi för. Sedan innehåller ju alla investeringar av den typen både ett visst mått av risk och tur naturligtvis. Resten av diskussionen börjar bli lite för mycket vändande på definitioner för att det ska vara meningsfullt.
Om du satsar 10.000, får ut 20.000.
Satsar 10.000 nästa år, får ut 20.000 igen,
satar 10.000 nästa år, får ut 20.000 igen,
osv i 10 års tid så håller jag med om att du fortfarande har fixat 100% i avkastning varje år.
Om det däremot inte är vad du gör och du satsar 10.000 och har ut 100.000 om 10 år, oavsett om du har tagit ut några pengar eller inte, så har du _INTE_ haft 100% avkastning varje år.
100% avkastning varje år i det fallet (att du inte tog bort en massa pengar) hade lämnat inte mindre än 10.24 miljoner på kontot.
Jag tvivlar ju på att någon som argumenterar enligt ditt första citat har gjort det förstnämnda egentligen, utan snarare lyckats med det i mitten, på sin höjd. Om de ens har någon koll alls med alla uttag och kanske andra insättningar och olika investeringar osv.