2011-11-20, 13:24
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Hur svårt är detta att förstå?

Ganska, bevisligen. Du har tex inte bemött ens hälften av mina argument, tex hur du tolkar 40-20 när han skriver "Målet är att få 40 procent tillbaka i årlig passiv inkomst inom 20 år", eller hur du gör med aktier som inte ger utdelning.

Citat:
Likvider kallar jag då inte investerat kapital, och räknar självklart heller ej med i avkastningen. Visst, är man petig skulle man kunna kalla räntesparande för investering, men i dagligt tal när man diskuterar börsinvesteringar så är det knappast det man menar. Eller hur?

I dagligt tal när man skriver att man gör 10%, 30% eller 100% om året så menar man sitt totala kapital, ja.

En person som säger "Jag gick 10% plus i år" menar att han nu har 10% mer pengar än när året började. Han menar inte att han bara har 1% mer pengar än när året började för han ligger 90% likvid.

Citat:
Du kan naturligtvis kalla en trisslott en investering. Jag och de flesta med mig gör det inte.

Trisslott är spekulation, vilket är en form av investering. Huruvida det är genomtänkt är en annan sak. Att köpa guld är också spekulation. Kallar du det för investering?

Citat:
Har du en portfölj med investeringar i ett antal fonder/aktier/whatever handelsprodukter så är såklart snittet på detta din totala avkastning. Något annat har jag aldrig påstått.

Jo, du påstår att 100% om året inte innefattar dina likvider även om likviderna är avsatta för investering och inte konsumeras, trots en mängd exempel som visar hur absurt detta är och att det inte är den gängse terminologin.

Citat:
Grundfrågan var: Kan man varje år göra över 100% på det årets investerade kapital? Ja, det tror jag definitivt. Är det lätt eller riskfritt? Hell no!

Jaja, du tror en hel del. Klart man KAN göra 100% om året.

En liten tävling. Jag omformulerar frågan lite:

Kan man hoppa ut ur ett flygplan från tusentals meters höjd utan fallskärm, falla till marken och överleva? Ja, det tror jag definitivt. Är det lätt eller riskfritt? Hell no!

Här är 6 personer som gjort just det:

I.M. Chisov, Alan Magee, Nicholas Alkemade, Olen Cooper Bryant, Arthur Frechette, Paddy McGarry.

Kan du lista 6 personer som varje år gör över 100% på årets investerade kapital? Det borde trots allt vara enklare än att hoppa ut ur ett flygplan utan fallskärm.
Citera
2011-11-20, 17:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Jag vet inte vad det är att blanda ihop. Skriver man att man gör "mer än 100% årligen" men menar ROI på sin bästa aktie så ljuger man.

Nu är det INGEN i den här tråden som har påstått att vi talar om endast den bästa aktien (gå gärna tillbaks och kolla).

Vad jag pratar om är att göra 100% på sin portfölj (dvs den delen av sitt totala kapital som man valt att investera).
Senast redigerad av public_enemy 2011-11-20 kl. 17:30.
Citera
2011-11-20, 17:30
Avslutad
Citat:
Ganska, bevisligen. Du har tex inte bemött ens hälften av mina argument, tex hur du tolkar 40-20 när han skriver "Målet är att få 40 procent tillbaka i årlig passiv inkomst inom 20 år", eller hur du gör med aktier som inte ger utdelning.

Han talar mest om ränta på ränta och framför allt att utdelningarna är det som ger den framtida avkastningen, men väldigt lite om värdeökningen i sig. Ett helt värdelöst exempel i denna diskussion.

Hur jag gör med aktier som inte ger utdelning? Ger de ingen utdelning så är det så. Ger de utdelning så är det en del av avkastningen på din investering.

Citat:
I dagligt tal när man skriver att man gör 10%, 30% eller 100% om året så menar man sitt totala kapital, ja.

En person som säger "Jag gick 10% plus i år" menar att han nu har 10% mer pengar än när året började. Han menar inte att han bara har 1% mer pengar än när året började för han ligger 90% likvid.

Det är din åsikt och få stå för dig. Jag tror de flesta menar avkastning på det kapital man väljer att låta arbeta. Dvs ROI som en annan postare svarade.

Citat:
Trisslott är spekulation, vilket är en form av investering. Huruvida det är genomtänkt är en annan sak. Att köpa guld är också spekulation. Kallar du det för investering?

Guld har ett värde. Bolag har ett värde. En trisslott är bara en bit papper med ett potentiellt värde. När du väl skrapat den så är den värdelös, medans de andra exemplen har ett reellt värde, som visserligen kan öka eller minska. Det är nog de flestas syn på skillnaden.

Citat:
Jo, du påstår att 100% om året inte innefattar dina likvider även om likviderna är avsatta för investering och inte konsumeras, trots en mängd exempel som visar hur absurt detta är och att det inte är den gängse terminologin.

Varför måste likviderna vara avsatta för antingen investering eller konsumtion? Det finns fler val än så. Återigen så tror jag att det är ganska få som håller med om din svartvita bild av antingen/eller.
Citera
2011-11-20, 17:47
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Nu är det INGEN i den här tråden som har påstått att vi talar om endast den bästa aktien (gå gärna tillbaks och kolla). Vad jag pratar om är att göra 100% på sin portfölj (dvs den delen av sitt totala kapital som man valt att investera).

Ja, det är det alla pratar om. DU pratar dock om att årligen PLOCKA UT PENGAR ur portföljen, men inte använda dessa till konsumtion, utan till riskfria investeringar, men UTAN att räkna med investeringen i det totala kapital som man valt att investera...

Ha kakan och äta den, men ändå inte (eftersom det är helt meningslöst).

Citat:
Han talar mest om ränta på ränta och framför allt att utdelningarna är det som ger den framtida avkastningen, men väldigt lite om värdeökningen i sig. Ett helt värdelöst exempel i denna diskussion.

Inte alls värdelöst, eftersom INGEN UTOM DU tolkar det som att han ska ha 40% årlig avkastning på insatt kapital, samtidigt som du påstår att "de flesta" tolkar det på det viset.

Men om du nu inte tolkar det på det viset så gäller alltså dina tolkningar inte alltid, bara ibland.

Citat:
Hur jag gör med aktier som inte ger utdelning? Ger de ingen utdelning så är det så. Ger de utdelning så är det en del av avkastningen på din investering.

Om du inte förstår frågan så säg det. Jag kan bara tolka dig som att du anser det vara olika ROI om man själv återinvesterar än om investmentbolaget gör det åt dig, trots att resultatet är exakt detsamma.

Citat:
Det är din åsikt och få stå för dig. Jag tror de flesta menar avkastning på det kapital man väljer att låta arbeta. Dvs ROI som en annan postare svarade.

Ja, det kapital man väljer att arbeta är det kapital man har avsatt för investering. Övrigt kapital går till konsumtion.

Citat:
Guld har ett värde. Bolag har ett värde. En trisslott är bara en bit papper med ett potentiellt värde. När du väl skrapat den så är den värdelös, medans de andra exemplen har ett reellt värde, som visserligen kan öka eller minska. Det är nog de flestas syn på skillnaden.

Skrapar man triss för spänningens skull är det konsumtion, visst, och få personer skulle köpa triss med avsikten att göra vinst. Men dessa personer finns.

Men eftersom exemplet tydligen inte faller dig i smaken kan vi ta Diamyd istället. Eller vad fan som helst.

Citat:
Varför måste likviderna vara avsatta för antingen investering eller konsumtion? Det finns fler val än så. Återigen så tror jag att det är ganska få som håller med om din svartvita bild av antingen/eller.

Om det hade funnits ett tredje sätt att använda pengar på hade du väl kommit på nåt vettigt exempel.

Noterar åter att du bemöter ungefär hälften av vad man skriver.
Citera
2011-11-20, 17:54
Avslutad
Citat:
Ja, det är det alla pratar om. DU pratar dock om att årligen PLOCKA UT PENGAR ur portföljen, men inte använda dessa till konsumtion, utan till riskfria investeringar, men UTAN att räkna med investeringen i det totala kapital som man valt att investera...

Ha kakan och äta den, men ändå inte (eftersom det är helt meningslöst).

Inte alls värdelöst, eftersom INGEN UTOM DU tolkar det som att han ska ha 40% årlig avkastning på insatt kapital, samtidigt som du påstår att "de flesta" tolkar det på det viset.

Men om du nu inte tolkar det på det viset så gäller alltså dina tolkningar inte alltid, bara ibland.

Om du inte förstår frågan så säg det. Jag kan bara tolka dig som att du anser det vara olika ROI om man själv återinvesterar än om investmentbolaget gör det åt dig, trots att resultatet är exakt detsamma.

Ja, det kapital man väljer att arbeta är det kapital man har avsatt för investering. Övrigt kapital går till konsumtion.

Skrapar man triss för spänningens skull är det konsumtion, visst, och få personer skulle köpa triss med avsikten att göra vinst. Men dessa personer finns.

Men eftersom exemplet tydligen inte faller dig i smaken kan vi ta Diamyd istället. Eller vad fan som helst.

Om det hade funnits ett tredje sätt att använda pengar på hade du väl kommit på nåt vettigt exempel.

Noterar åter att du bemöter ungefär hälften av vad man skriver.

Jag ger upp. Det är som att prata med en vägg.
Citera
2011-11-20, 18:07
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Jag ger upp. Det är som att prata med en vägg.

Hoppas du inte tror du är ensam med den upplevelsen. Skål! och lycka till med dina hundraprocentiga framgångar i framtiden!
Citera
2011-11-20, 18:22
Medlem
Citat:
1. Därför att ingen kan förutsäga framtiden.

2. För att slå index överhuvudtaget, ens med 0,01%, måste man vara bättre på att förutsäga framtiden än 50% av alla som handlar med aktier.

Du har fan rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in