2023-12-09, 16:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnthonyMorrisIII
Jo men det har jag förstått. Tack för din definition på dissonansen. Riktigt otäckt ändå hur han fortfarande skriver i tråden och liksom som om vi inte existerar för honom. Skrämmande!

Ja, men jag har själv egen erfarenhet av hur dissonansen gnager och man till slut börjar inse att det är något som inte stämmer med den egna uppfattningen. Det är inte en rolig process.

Samma mentala process används förresten om man har gjort något dumt mot någon annan, d.v.s. att man börjar tänka eller säga kritiska saker mot den personen för att döva samvetet.

Till exempel är det på den vägen som lögner till en make/maka gradvis kan förstöra ett äktenskap i och med att den som ljög börjar att hitta på anledningar till att maken/makan "förtjänade det" i ett försök att döva samvetet och sedan går det bara utför i och med att tanken att maken/makan "förtjänade det" öppnar upp för fortsatta lögner eftersom han/hon ju "förtjänar det" och det leder till ytterligare påhittade anledningar o.s.v. nedåt i rutschkanan.
Ju grövre lögner, desto snabbare går det utför ...
Citera
2023-12-09, 16:59
Medlem
Med tanke på hur tråden har utvecklats så känner jag mig ännu en gång stärkt i mitt beslut att lämna den här dödskulten med psykotiska ledare och följare. Jag väntar bara på tungomålstal och nya moraliska riktlinjer uppställda av en brinnande buske. Så gott folk, det här är anledningen, ställd till sin spets varför folk avskyr sekten Jehovas vittnen.
Citera
2023-12-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag kommer fortsätta att säga emot lögner och hat mot Jehovas vittnen, jag kommer inte att lämna dig ifred så att du kan sprida dina lögner och ditt hat mot Jehovas vittnen!!!

Anser du fortfarande att Jehovas vittnen är "farligare än ISIS och andra extremister" som du påstod, eller tar du tillbaka det?

Kom igen nu!!! Släpp ditt hat mot Jehovas vittnen och börja bli lite balanserad och objektiv!!!
Vad är det för lögn du lipar om? Den här tråden handlar ju om hur människor känner för jv, så både hat och kärlek bör ju avhandlas. Du sitter inte på riketssal och grupprunkar med liktänkande. Har du svårt att fatta även det?
Citera
2023-12-09, 17:15
Medlem
Citat:
1.08 = personangrepp, seriöst?

Du jämför Jehovas vittnen med ISIS och du vill anmäla mig för personangrepp på FB?
Isis är ju också en dödskult som vill att alla oliktänkande ska dö, är det verkligen så långsökt? Ni tror på samma molngubbe bara med olika namn och baserar en heliga bok på samma skrifter skrivna på utdöda språk. Berätta istället vad som är skillnaden?
Citera
2023-12-09, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
kanske kan det få dig på andra tankar

Vilka andra tankar? Att Jehovas vittnen är farligare än ISIS?

Glöm det!!!

Är du medveten om vad ISIS gjorde? t.ex. halshögg spädbarn, och du anser att Jehovas vittnen är farligare än ISIS? Skäms på dig!!!!
Citera
2023-12-09, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Nyfiken på hur folk ser på jv. Och viktigt också att folk får veta vilket psykologiskt järngrepp dom utövar på folk. Det är riktigt ruskigt med otaliga familjetragedier till följd. Jag har sett det på nära håll och vill att andra ska få veta. På sätt och vis tycker jag att dom är farligare än ISIS och andra extremister. Dom vet man i varje fall var man har och dom hymlar inte med det heller. Men jv vet man ALDRIG var man har. Dom kan verka trevliga men kan rätt som det är sticka kniven i ryggen(bildligt talat) på en när man minst anar det

Du har rätt! De är vargar i fåra kläder. De är farligare än ISIS.
Citera
2023-12-09, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Men Jv gör så mot alla andra trosinriktningar även kristna. Det kan vara den största anledningen att man skaffar sig fiender på alla håll eftersom man anser sig ha monopol på sanningen...

Sanningen är sanningen, man kan inte förändra sanningen på något sätt.

Ja Jehovas vittnen anser att man följer bibeln, och man anser att bibeln är sanningen.

Kan du ge ett enda exempel bland troende där man anser att man följer lögnen? Eller för den skull människor överhuvudtaget, vilka anser sig följa lögnen? Och om man nu anser sig följa lögnen, är man då inte intresserad att börja följa sanningen?

Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Katolska kyrkan är väl Jv:s största hatobjekt av vad jag förstått av inläggen från Jv här på forumet..

Nja, Katolska Kyrkan är ett tacksamt offer eftersom dom har så många läror som tydligt är emot bibeln.
Senast redigerad av ttsp 2023-12-09 kl. 18:04.
Citera
2023-12-09, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pan73
När man hävdar att något visst ska inträffa ett bestämt årtal och intygar att man kommit fram till årtalet med Guds vägledning kallas det profetia. Jehovas vittnen har gjort ett antal sådana.

Nej det stämmer inte. Att man är ett utvalt folk, att man leds av Gud innebär inte automatiskt att man kan profeterar nya profetior från Gud.

Jehovas vittnen har varit tydliga ända sedan starten att man inte har dessa profetiska förmågor som dom första kristna hade:
”Vi har inte profeterandets gåva.” (Januari 1883, sidan 425, engelska utgåvan)

”Ej heller vill vi att det vi skriver skall vördas eller betraktas som ofelbart.” (15 december 1896, sidan 306, engelska utgåvan)

"Det har också sagts i Vakttornet att det faktum att några har Jehovas ande ”betyder inte, att de som nu tjänar såsom Jehovas vittnen är inspirerade. Det betyder inte, att det som skrives i denna tidskrift, Vakttornet, är inspirerat och ofelbart och utan misstag.” (15 september 1947, sidan 286)
Citera
2023-12-09, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banalrepublik
Jehovas Vittnen är satanister, och en del av Illuminati. Liksom judendoms-utövare och muslimer är de satanister, och något man bör passa sig riktigt allvarligt för.

Kan du bevisa detta?
Citera
2023-12-09, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeo
Jag skulle vilja påstå att Jehovas Vittnen faktiskt inte är så hatade eller särbehandlade som dom vill ge sken av.

Jag tycker 905 288 visningar och 11 903 svar i en enda tråd, talar för motsatsen, inte ens trådar om muslimer får så höga siffror.

Och Jehovas vittnen är en otroligt liten minoritet i Sverige, ungefär 20.000 medlemmar i jämförelse med 10 miljoner svenskar, och ändå skapar trådar om Jehovas vittnen tusentals procent mer i aktivitet än vanliga trådar på Flashback.

Och det finns två trådar med liknande siffror, helt otroligt!
Senast redigerad av ttsp 2023-12-09 kl. 18:33.
Citera
2023-12-09, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greaser
Med tanke på hur tråden har utvecklats så känner jag mig ännu en gång stärkt i mitt beslut att lämna den här dödskulten med psykotiska ledare och följare. Jag väntar bara på tungomålstal och nya moraliska riktlinjer uppställda av en brinnande buske. Så gott folk, det här är anledningen, ställd till sin spets varför folk avskyr sekten Jehovas vittnen.

Är du ett Jehovas vittne?
Citera
2023-12-09, 18:39
Medlem
Citat:
Sanningen är sanningen, man kan inte förändra sanningen på något sätt.

Ja Jehovas vittnen anser att man följer bibeln, och man anser att bibeln är sanningen.

Kan du ge ett enda exempel bland troende där man anser att man följer lögnen? Eller för den skull människor överhuvudtaget, vilka anser sig följa lögnen? Och om man nu anser sig följa lögnen, är man då inte intresserad att börja följa sanningen?

Nja, Katolska Kyrkan är ett tacksamt offer eftersom dom har så många läror som tydligt är emot bibeln.

Okey ttsp du ska få en ny färsk fråga. Kan du bevisa att Jesus är ärkeängel Mikael med hjälp av endast bibeln? Så ska du sedan få en enda vers som kommer få dig att ramla omkull där hemma 🤣
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in