2011-11-08, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Alla människor kan tro fel, så är det naturligtvis även för vakttornet, men det som jag har emot vakttornet är att de har uttalat falska profetior i Jehovas namn för att sedan inte erkänt att de hade fel.

Jehovas vittnen har aldrig ansett sig kunna profetera profetior i Jehovas namn, detta är en lögn som framförallt kristenheten sprider om Jehovas vittnen, skäms på er:

Citat:
*** g93 22/3 sid. 4 Varför så många falska alarm? ***

Jehovas vittnen har i sin spända förväntan på Jesu andra ankomst föreslagit årtal som har visat sig vara oriktiga. Av den anledningen har några kallat dem falska profeter. De har dock aldrig vid dessa tillfällen sagt sig göra förutsägelser ”i Jehovas namn”. De har aldrig sagt: ”Dessa är Jehovas ord.” I Vakttornet, Jehovas vittnens officiella tidskrift, har det sagts:

”Vi har inte profeterandets gåva.” (Januari 1883, sidan 425, engelska utgåvan)

”Ej heller vill vi att det vi skriver skall vördas eller betraktas som ofelbart.” (15 december 1896, sidan 306, engelska utgåvan)

Det har också sagts i Vakttornet att det faktum att några har Jehovas ande ”betyder inte, att de som nu tjänar såsom Jehovas vittnen är inspirerade. Det betyder inte, att det som skrives i denna tidskrift, Vakttornet, är inspirerat och ofelbart och utan misstag.” (15 september 1947, sidan 286)

”Vakttornet [gör] inte anspråk på att vara inspirerat i sina uttalanden, inte heller är det dogmatiserande.” (1 januari 1951, sidan 19)

”De bröder som framställer den här litteraturen är visserligen inte ofelbara. Det de skriver är inte inspirerat, som fallet var med det Paulus och andra bibelskribenter skrev. (2Tim. 3:16) Och därför har det ibland varit nödvändigt att rätta till olika uppfattningar, allteftersom förståelsen blivit klarare. (Ords. 4:18)” — 15 juni 1981, sidan 17.
Citera
2011-11-08, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Några användare här på forumet blir ju fullkomligt ilskna när man inte håller med i deras tolkningar och sprutar ur sig det ena anti-katolikinlägget efter det andra.

Vilka användare talar du om? Det finns användare här som säger sig vara Jehovas vittnen men är det inte. Dom kan bete sig illa, men dom är uteslutna Jehovas vittnen, som inte borde föra Jehovas vittnens talan.
Dom är uteslutna på grund av att dom inte kan vara Jehovas vittnen, dom kan inte uppföra sig som Jehovas vittnen och dessutom lär ut andra läror än vad Jehovas vittnen lär ut.
Citera
2011-11-08, 16:55
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vilka användare talar du om? Det finns användare här som säger sig vara Jehovas vittnen men är det inte. Dom kan bete sig illa, men dom är uteslutna Jehovas vittnen, som inte borde föra Jehovas vittnens talan.
Dom är uteslutna på grund av att dom inte kan vara Jehovas vittnen, dom kan inte uppföra sig som Jehovas vittnen och dessutom lär ut andra läror än vad Jehovas vittnen lär ut.
Jag vill inte outa personer, de får de göra själva. Vilka det rör sig om märks i en del trådar.

Jo jag vet att det finns en del som menar att de är vittnen men inte är det egentligen. Tyvärr så måste man ta allt av alla med en nypa salt på nätet där man kan vara anonym. Ibland är det svårt att veta om någon medvetet vill skada, bara är sjuk, eller har någon annan orsak till sitt beteende. Och just Jv är ofta en måltavla för sådana personer.
Citera
2011-11-08, 16:58
Medlem
KalleGustavs avatar
Citat:
Jehovas vittnen har aldrig ansett sig kunna profetera profetior i Jehovas namn, detta är en lögn som framförallt kristenheten sprider om Jehovas vittnen, skäms på er:

Ja skäms på sig den som ljuger! Hur är det med ditt påstående? Är det en lögn eller ren okunskap, för sann är den då inte.
Det finns gott om ert material att läsa och granska, har du verkligen gjort det för att ta reda på vad man skrivit, vilka krav och anspråk man faktiskt har har ställt? Det borde man verkligen göra innan man anklagar andra för att sprida lögner om en.

Er organisation gör anspråk på att vara den enda teokratiska organisationen som gud använder här på jorden. Ända sedan begynnelsen har man ställt krav och gjort anspråk.
Ja, anspråk på att profetera, både indirekt och direkt. Man ställer också krav på att tro på allt som står i VT och total lydnad och lojalitet. Finns massvis med publikationer att länka till.....

Man har vidare påstått i sina publikationer att man är guds röst, guds profet, att organisationen är styrd av gud/Jesus och att man står för den enda sanna bibeltolkningen, utan VT publikationer skulle inte bibeln kunna tolkas. Tyvärr för din del så finns alla era publikationer sparade så allt kan dubbelkollas. Någon gång får man nog ta ansvar.
Citera
2011-11-08, 17:07
Medlem
KalleGustavs avatar
Citat:

Då tycker jag att du skall vara så vänlig att tala om vilka de är.
Jag tycker samtidigt att du skall passa på att redogöra för alla här på FB vilka alla lögner är som sprids om JV, framförallt av fd JV.

Jag upplever att du allt för ofta slänger ur dig anklagelser om att folk sprider lögner om er, men du kan aldrig tala om vilka de är och nu är det "falska vittnen" som florerar på FB. Dags att börja precisera dig.
Citera
2011-11-08, 17:27
Medlem
Citat:
Jag vill inte outa personer, de får de göra själva. Vilka det rör sig om märks i en del trådar.

Då blir det svårt att göra något åt det i så fall. Jag vet inte vilka du menar och exakt vad dom säger och gör, men om det finns något Jehovas vittne som inte beter sig bra, så kan jag dra personen i örat om du vill. Du skulle kunna skriva ett pm till mig så blir det ingen outning.

Om det nu inte är så att du även tycker att jag beter mig illa? Ge mig exempel på det i så fall så får vi se vad det handlar om.

Citat:
Jo jag vet att det finns en del som menar att de är vittnen men inte är det egentligen. Tyvärr så måste man ta allt av alla med en nypa salt på nätet där man kan vara anonym. Ibland är det svårt att veta om någon medvetet vill skada, bara är sjuk, eller har någon annan orsak till sitt beteende. Och just Jv är ofta en måltavla för sådana personer.

Jag håller med.
Citera
2011-11-08, 18:44
Medlem
Citat:
Som föregående talare, vi hatar inte Katolska Kyrkan, och absolut inte människorna i Katolska Kyrkan. Men Katolska Kyrkan är högst på listan när det gäller läror emot Jesu läror.

Protestantismen, med alla dess grenar har i alla fall rensat ur några av dom falska lärorna som den romerska kejsaren Konstantin den store och hans anhang införde 300 år efter Jesu död (t.ex. avlatsbreven). Men innan den romerska kejsaren gjorde falska kristendomen till statsreligion, så förföljdes kristna å det grövsta, med kristna som slets itu av lejon, och kristna som användes som levande facklor:

http://varldenshistoria.se/personer/religiosa/de-kristna-kastades-at-lejonen

Katolska Kyrkan har mycket blod på sina händer genom historien, där dom aktivt deltagit i krig, helt emot Jesu läror om att älska sina fiender och vända andra kinden till. Så självklart har man mycket att säga om Katolska Kyrkan, men det är som sagt inget hat, det är en förvrängning som Benny Hedning och andra före detta Jehovas vittnen vill sprida.

Nu är ju jag inget före detta Jv...bara som ett tillrättaläggande! Och att Jv inte tål katolska kyrkan är väl ingen hemlighet så någon förvrängning är det inte tal om! Det är Jv:s bästa gren, att förvränga allt!
Citera
2011-11-08, 18:55
Medlem
Citat:

Ok upp till bevis! Vilka här på forumet låtsas man är ett Jv? Menar du möjligen Flexbärt som inte hade koll på de senaste versionerna av "sanningen" som proklamerades av Jv:s ledning? Det skulle kunna vara en möjlig kandidat..
Citera
2011-11-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Varför envisas man med att säga "falska profetior" när det inte ens var profetiska uttalanden? Man trodde att något speciellt skulle hända 1914, på den tiden trodde de att då skulle Harmageddon komma, men det var ingen profetia, för man hävdade aldrig att man fått någon slags uppenbarelse. Det handlade om ren och skär forskning i Guds ord!!.

När man hävdar att något visst ska inträffa ett bestämt årtal och intygar att man kommit fram till årtalet med Guds vägledning kallas det profetia. Jehovas vittnen har gjort ett antal sådana.

Citat:
Vetenskapsmän kommer ju fram till nya rön hela tiden och får ändra sin uppfattning, men ser man på vetenskapen som otillförlitlig för det?

Vetenskapmän fastslår nog sällan att deras rön är en definitiv sanning som måste godtas av alla och hotar med tråkiga konsekvenser för den som inte tror. Ser du skillnaden mot Jehovas vittnen?

Citat:
Nej. Varför ska man då börja banka på stora trumman när det gäller Jv för vad som hände för närmare 100 år sedan? Uppenbarligen så hände det ju något 1914. Första världskriget!!

Argumentet är som trollkonstnären som stolt säger att han ska trolla fram en vit kanin ur hatten. När det kommer ut en grön groda påstår trollkonstnären att tricket visst var lyckat för något kom ju faktiskt ur hatten precis som han lovade.

Jehovas vittnen var mycket specifika i sina förutsägelser angående 1914. Harmageddon skulle komma, Gud skulle utplåna alla mänsliga regeringar, alla rättroende skulle komma till himlen och allt det skulle hända i oktober 1914. När inget av det hände går det inte att i efterhand peka på ett världskrig som bröt ut i juli som en uppfyllelse av det man förutsade. Faktum är ju att inget alls av det Jehovas vittnen förutsade hände. Varför inte bara erkänna det när det är så väl dokumenterat?

Citat:
Inte ens profeten Daniel förstod vad det var han skrev ner.

Profeten Daniel skrev under inspiration från Gud. Varför jämför du med Jehovas vittnens skribenter som inte sägs ha inspiration?

Citat:
Det är lätt att kritisera andra som vågar sig på ett arbete som ingen annan vill ta i med tång ens i rädsla för att ha fel, bli hånad och förlöjligad. Jag ser ingen annan som forskar dagligen i den Heliga Skrift för att komma fram till exakt vad profetiorna egentligen berättar för oss.

En kontroll av historien visar att människor i alla generationer under de senast 2000 åren har försökt att förutsäga det bibliska slutet. Jehovas vittnen är bara en i mängden som försökt och misslyckats.

Citat:
Man har aldrig dogmatiskt, slutgiltigt fastslagit något datum någonsin att då och då kommer det och det att hända. Man har haft förhoppningar om vissa bibliska profetior och visst har en del varit lite för entusiastiska i att spekulera i vad som skulle hända vissa årtal, men man har alltid, alltid, alltid erkänt fel man har begått tidigare.

Dessa påståenden förvånar. Kan det vara så att du är okunnig om hur många årtal Jehovas vittnen har fastslagit, hur man har skyllt på dem som trodde på det, och hur man slingrat sig undan ansvar i alla utom ett fall?
Senast redigerad av Pan73 2011-11-08 kl. 19:12.
Citera
2011-11-08, 19:09
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:

Jag tror inte det räknas som outing om man påstår att den och den användaren inte är Jv, det har ju inget med dennes identitet att göra, eller har jag fel?

Det blir ungefär som att någon skulle påstå att jag inte är katolik, min identitet är ju fortfarande inte röjd.
Citera
2011-11-08, 19:41
Medlem
Citat:
Gamla felaktiga trosfrågor som hände över ett halvt sekel sedan är ointressant att spåna i då dessa har korrigerats efter att man förskansat sig bättre förståelse för Guds ord. Varför vill då aviga Jv-motståndare älta i det förgågna? Man vill helt enkelt göra det gällande att om man har haft fel förut så kan man inte lita på att de har rätt idag, även ifall man konsekvent har ödmjukt ändrat sig när man har missförstått Guds ord. Det är ett felaktigt sätt att resonera. De verkar inte inse att man inte klargör bibliska sanningar på en handvändning. Det är lätt att "skjuta från mörkret" utan att avslöja något om vad man själv tror.

Förbryllande kommentar. Jehovas vittnen tar gärna gamla synder som bevis för att andra religioner måste ha fel. Även i denna tråd syns exempel på att man gärna pekar på världskrig, korståg, inkvisitioner m.m. som belägg. Men när någon dristar sig till att nämna något som rörelsen sagt för något årtionde sedan blir det genast annat ljud i källan. Är det konsekvent?

Citat:
Inte ens lärjungarna förstod allt på en gång det som Jesus undervisade dom om. En del profeter förstod inte ens de profetior de skrev ner... Det finns så många exempel. Men ajsingen-bajsingen om Jehovas vittnen förr har missförstått vissa bibliska sanningar. Då slår skadeglädjens lakejer på stora trumman och pekar finger. Frågan måste då ställas: Har dessa motståndare en bättre tro att erbjuda? Icke. Har aldrig haft och kommer aldrig att ha.

Blev något av det lärjungarna och profeterna skrev i Bibeln fel? Annars förstår jag inte relevansen med jämförelsen.

Citat:
Det tar tid att komma fram till en korrekt slutsats och i och med att falsk religion länge har besudlat och förmörkat sanningen så tar det helt enkelt tid att bena ut vad som är rätt och fel. Men, men... avfällingar lär hitta fler "fel" som man försöker använda som motargument för att Jv inte skulle ha sanningen. Tiden kommer att klart visa vad som är vad.

Hur många fel skulle du vilja säga är okej innan man benar ut vad som är rätt? Är det okej att kräva åtlydnad för dessa fel i väntan på det rätta?
Citera
2011-11-08, 19:47
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Jag tror inte det räknas som outing om man påstår att den och den användaren inte är Jv, det har ju inget med dennes identitet att göra, eller har jag fel?

Det blir ungefär som att någon skulle påstå att jag inte är katolik, min identitet är ju fortfarande inte röjd.
Nej det är inte outing. Det jag tänkte på var högen med PM's från vittnen, som inte är i stil med vad som förväntas av dem. "Jesuslika" och ödmjuka. Men är man en ständig läsare här sedan några år tillbaka så vet man att det finns en och annan som inte ställt sin egen organisation i gott ljus om syftet varit att övertyga människor om "sanningen". Ofta ivriga att sätta katolska kyrkan i dålig dager.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in