2011-11-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
"Sannenligen, jag säger er: om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod äger ni inte livet. 54Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den sista dagen. 55Ty mitt kött är verklig föda, och mitt blod är verklig dryck. 56Den som äter mitt kött och dricker mitt blod förblir i mig och jag i honom. 57Liksom den levande Fadern har sänt mig och jag lever genom Fadern, skall också den som äter mig leva genom mig." Joh 6:53-57

När det kommer till Jehovas vittnen så får inte vem som helst delta i nattvarden, och detta är verkligen allvarligt med tanke på att Jesus själv sade: " om ni in*te äter Människo*so*nens kött och dric*ker hans blod äger ni in*te li*vet."

Vill man vara kristen kan det kanske vara den allvarligaste invändningen mot JV.
Citera
2011-11-08, 22:11
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Bra Rottweilern! Detta har jag funderat på länge. Ännu en orsak att inte bli ett vittne.

Jag håller helt med dig. Se till att tillhöra en församling där du kan delta i nattvarden. För enligt Jesus själv så var det viktigt.
Citera
2011-11-08, 22:13
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Vill man vara kristen kan det kanske vara den allvarligaste invändningen mot JV.

Ja det tror jag också.
Citera
2011-11-08, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av martienne
NOTERA - det här skall vara en respektfull diskussion! Det handlar om information och fakta, inte om att vara elak eller ha sista ordet!
-------------------------------------------
I Stockholm ser jag väldigt många Jehovas Vitten. De står två och två runt omkring i stan och delar ut broschyrer och tidningar.

Jag har läst i någon religiös tidning att de har en hädisk tro men jag är inte så säker på exakt vad de tror och varför det är hädiskt.

De VERKAR som riktiga bibeltroende kristna och sådana är det verkligen ont om i det här landet.
De verkar väldigt rara och trevliga och inte påflugna. De klär sig som kristna enligt min definition, men modernt och fräscht. De är helt klart duktiga och fokuserade på att sprida tron. Jag har fått ett mycket gott intryck av dem.

När det gäller eventuell hädelse så vet jag föjande:

De har något emot blodtransfusioner..... varför?
De tror inte riktigt på treenigheten.... borde vara allvarlig blasfemi.
De tror att himlen kommer att vara på jorden och att jorden inte kommer förstöras.
Någonting med 144000 vittnen i himlen - känns lite bekant från bibeln men minns inte sammanhanget.

Har jag missat något? Här på FB går man mycket hårt åt Jehovas Vittnen har jag märkt, men samtidigt finns en del JV medlemmar på forumet. Varför är JV så impopulära, jag förstår det inte riktigt!

Jag vill ge den här gruppen en chans för att jag tycker de verkar trevliga. Eller vore det fullständigt hädiskt? Vad tror ni?

Jehovas Vittnen är satanister, och en del av Illuminati. Liksom judendoms-utövare och muslimer är de satanister, och något man bör passa sig riktigt allvarligt för.

Jag kan säga av egen erfarenhet att jag aldrig sett någon bra frukt komma från de inom Jehovas Vittnen. Ett exempel är en kasskamrat i mellanstadiet, som hade problem i skolan och ett drygt hem. Den andra klasskamraten begick allvarliga misshandlar när han kom upp i sena tonåren, och var helt ointresserad av religion. Sistnämnd var också mer eller mindre dragen åt ren satanism. Det sista exemplet jag har är en tjej från en Jehovas-familj, och hon blev tung narkoman som såg ut som ett kedjerökande samt utslaget vrak vid 25 års ålder. Detta är frukten av Jehovas Vittnen enligt mina upplevelser.
Citera
2011-11-08, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Gamla felaktiga trosfrågor som hände över ett halvt sekel sedan är ointressant att spåna i då dessa har korrigerats efter att man förskansat sig bättre förståelse för Guds ord. Varför vill då aviga Jv-motståndare älta i det förgågna? Man vill helt enkelt göra det gällande att om man har haft fel förut så kan man inte lita på att de har rätt idag, även ifall man konsekvent har ödmjukt ändrat sig när man har missförstått Guds ord. Det är ett felaktigt sätt att resonera. De verkar inte inse att man inte klargör bibliska sanningar på en handvändning. Det är lätt att "skjuta från mörkret" utan att avslöja något om vad man själv tror.

Inte ens lärjungarna förstod allt på en gång det som Jesus undervisade dom om. En del profeter förstod inte ens de profetior de skrev ner... Det finns så många exempel. Men ajsingen-bajsingen om Jehovas vittnen förr har missförstått vissa bibliska sanningar. Då slår skadeglädjens lakejer på stora trumman och pekar finger. Frågan måste då ställas: Har dessa motståndare en bättre tro att erbjuda? Icke. Har aldrig haft och kommer aldrig att ha.

Det tar tid att komma fram till en korrekt slutsats och i och med att falsk religion länge har besudlat och förmörkat sanningen så tar det helt enkelt tid att bena ut vad som är rätt och fel. Men, men... avfällingar lär hitta fler "fel" som man försöker använda som motargument för att Jv inte skulle ha sanningen. Tiden kommer att klart visa vad som är vad.

"Ty alla andra folk vandrar vart och ett i sin guds namn, men vi skall vandra i Jehovas, vår Guds, namn till oöverskådlig tid, ja för evigt." - Mika 4:5

Det här helt felaktiga resonemanget måste korrigeras:

1) Det är i högsta grad relevant vilka uppfattningar som Jv torgförde för länge sedan eftersom man har en ännu gällande lära om att "slaven" upphöjdes över alla Jesu jordiska tillhörigheter 1919. Kristus kan inte ha godkänt falsk förkunnelse och avgudadyrkan. Eftersom Jv just vid den aktuella tiden drev en världsvid falsk förkunnelse om att Riket skulle vara i full sving på jorden 1925, så bortfaller möjligheten till att han skulle kuna ha upphöjt Jv då. De var falska profeter, förkunnare av ett falskt budskap. Ett budskap som man menade sig ha fått från Gud - alltså tillkommer hädelse.

När Jv-förespråkare nu påstår att tillbedjan av Jesus är avgudadyrkan, så tillkommer i så fall att Jv var avgudadyrkare vid tiden för den påstådda upphöjelsen! Från första början tillbad Jv kristus och det gjorde man ännu in på 1950-talet. Det gör det ytterligare omöjligt att de skulle ha upphöjts. Om Kristus alltså inte upphöjt dem, vem har då gjort det? De själva! De har upphöjt sig, tvärtemot Jesu tydliga varning. De är därför på väg mot förödmjukelsen, som kommer när Domaren bryskt säger till dem: "Gå bort ifrån mig, ni ogärningsmän" (Matt. 7)

2) Det var mycket enkelt att förstå den korrekta bibliska verkligheten också vid den tid Jv drev nämnda falska förkunnelse. Jesus hade UTTRYCKLIGEN sagt att det inte tillkom de kristna att veta tider och stunder. De flesta kristna bekännare höll sig till detta. Ändå gjorde Jv uppror mot det och hängav sig åt falsk och osund spekulation, som man torgförde som sanning. De var och är fullständigt utan ursäkt, och eftersom de inte omvänder sig och erkänner sin totala skuld och sitt totala uppror är det bara Domen som väntar.

3) Jv för frikostigt fram kritik mot kyrkornas gärningar och läror i det ännu längre flydda, och det trots att det i en del fall skett en förändring. Nu vill man att en helt annan måttstock skall gälla för dem själva. Det som skett tidigare får inte läggas dem till last! Det är bara andra som får kritiseras för det förflutna! Vilka ärekskrymtare!

4) Det finns inga som helst belägg för att apostlarna och de första kristna under deras ledning förkunnade falska budskap. Före pingstens andeutgjutelse höll de på med spekulationer, men sedan Kristus å det kraftigaste korrigerat dem och utgjutit den helige Ande, gjorde de aldrig det i fortsättningen. Jv liknar inte de första kristna.

5) De som kommer med bombastiska anspråk får finna sig i att bli granskade och kritiserade när de har fel. De som kommer med kritiken behöver inte leverera någon alternativ tolkning av de profetiska och andra vansinnigheter som Jv gjort. Om Jvs anspråk inte stämmer så stämmer de inte, helt oberoende av hur det förhåller sig på andra håll.

6) Man kan aldrig veta om och när Jv ändrar sig. När ledningen publicerar något nytt följer hela lille Peters följe efter, med få undantag. De få som inte följer med lämnar eller blir inaktiva. Jv kan t om ändra sig tillbaka till en uppfattning man tidigare haft men förkastat som villfarelse. Det finns flera exempel på detta.

7) Med tanke på ovanstående allvarliga fakta borde Jv visa större ödmjukhet. Men ödmjukhet är inget som kännetecknar Jv och deras förespråkare. De har inte alls erkänt alla sina gigantiska misstag, som Jv oftast påstår. I stället har man mörkat, ja fuskat t ex om förkunnelsen om 1925.

Itisw

I all välmening

Eberhard
Citera
2011-11-09, 08:14
Medlem
Indeos avatar
Jag skulle vilja påstå att Jehovas Vittnen faktiskt inte är så hatade eller särbehandlade som dom vill ge sken av. Stigmatiseringen har en viktig roll i retoriska sammanhang, både internt och utåt, men framförallt så är deras utsatthet en viktig del av deras profetior.

I deras tro sägs det att guds folk ska bli förföljda och hatade under jordens sista dagar, så när vittnen råkar illa ut så ses det som ett uppfyllande/bekräftande av profetiorna och blir därför indirekt något positivt (the big picture thing alltså).

Deras utsatthet genom tiderna är ett återkommande tema och behandlas väldigt frekvent i deras litteratur, det stärker sammanhållningen, skapar empati och samtidigt bekräftar att slutet är nära.

Förhållanden under krig, diktarurer och andra totalitära miljöer försätter väldigt många folkgrupper och religioner under nolltolerans och JVn är inte extra eller på något unikt sätt drabbade.

Vittnen utger sig alltså för att vara impopulärare än dom egentligen är, för det är enligt bibeln så dom kommer att "sticka ut" under jordens sista dagar. "JV-hatet" blir liksom deras manifestation av att satan riktar sina sista krafter mot guds utvalda folk.

Så sanningen är att alla är impopulära. Alla råkar illa ut. Inte bara JVn.
Citera
2011-11-09, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indeo
Jag skulle vilja påstå att Jehovas Vittnen faktiskt inte är så hatade eller särbehandlade som dom vill ge sken av. )

Det är bara fd Jv som gnäller, inget vittne gör det och vi ser oss som välbehandlade i samhället, i allafall i Sverige.
Citera
2011-11-09, 17:43
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyNoahmite
Står ingenting i bibeln om det här, i så fall ge mig en källa.

Joh 6:52-71

2Judarna började då tvista med varandra om hur han kunde ge dem sitt kött att äta. 53Jesus svarade: ”Sannerligen, jag säger er: om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod äger ni inte livet. 54Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den sista dagen. 55Ty mitt kött är verklig föda, och mitt blod är verklig dryck. 56Den som äter mitt kött och dricker mitt blod förblir i mig och jag i honom. 57Liksom den levande Fadern har sänt mig och jag lever genom Fadern, skall också den som äter mig leva genom mig. 58Detta är brödet som har kommit ner från himlen, ett annat bröd än det som fäderna åt. De dog, men den som äter detta bröd skall leva i evighet.” 59Detta sade han när han undervisade i synagogan i Kafarnaum.

60Många av hans lärjungar som hörde honom tala sade: ”Det är outhärdligt, det han säger. Vem står ut med att höra på honom?” 61Jesus, som genast förstod att lärjungarna förargade sig över hans ord, sade till dem: ”Får det här er att vackla? 62Hur blir det då om ni får se Människosonen stiga upp dit där han var förut? 63Det är anden som ger liv, köttet är till ingen hjälp. De ord jag har talat till er är ande och liv. 64Men det är några av er som inte tror.” Jesus visste ju från början vilka som inte trodde och vem som skulle förråda honom. 65Och han fortsatte: ”Det var därför jag sade er att ingen kan komma till mig om han inte får det som gåva av Fadern.

66Då drog sig många av hans lärjungar tillbaka och ville inte längre följa med honom. 67Jesus sade till de tolv: ”Inte vill väl ni också gå er väg?” 68Simon Petrus svarade: ”Herre, till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets ord, 69och vi tror och vi förstår att du är Guds helige.” 70Jesus sade: ”Har jag inte själv valt ut er tolv? Och ändå är en av er en djävul.” 71Han menade Judas, Simon Iskariots son, ty denne skulle förråda honom, och han var en av de tolv.”

De sjuttiotvå nämns i Lukas 10:1 och Lukas 10:17!
Senast redigerad av Rottweilern 2011-11-09 kl. 17:45.
Citera
2011-11-09, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ok, jag får väl tro på det, men du uppvisar tecken på det motsatta. Vad har du för koppling till Jehovas vittnen, är du uppväxt med en familj som är Jv, har du nära kopplingar till Jv, utveckla det gärna så att jag förstår var du kommer ifrån.

Har kusiner som är och varit Jv...Man får mycket insideinformation den vägen!
Citera
2011-11-09, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Det är bara fd Jv som gnäller, inget vittne gör det och vi ser oss som välbehandlade i samhället, i allafall i Sverige.

Du verkar lite förvirrad nu igen Flexis.
Det är fd JV som säger att JV inte är hatade och dina JV-polare påstår att de är det.
Men du vet kanske inte hur det är egentligen, dina polare säger att du inte är ett riktigt JV.
Om du inte visste det vill JV känna sig hatade för att kunna göra anspråk på att ha den rätta tron.
Profetiorna, du vet.
Citera
2011-11-09, 18:19
Bannlyst
Citat:
Jehovas Vittnen, varför så impopulära?
För att de kommer och knackar på dörren och försöker stoppa in en Bibel i käften. Det är ungefär som reklam... när jag går på youtube vill jag inte se en halvminutsreklamklipp innan jag får se filmklippet jag sökte efter. Jehovas vittnen "marknadsför" deras religion på liknande sätt. Att behöva se reklam som man inte har bett om definieras ibland som spam, och är olagligt.
Citera
2011-11-09, 19:22
Medlem
Indeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt

Njaej. Du har lite fel där. för det första så kallade jag inte "gnällande" för det är inte vad det handlar om eftersom Stigmatiserinen har en central roll inom tron. Berättelserna om vittnen som har det svårt och får lida/bli hatade pga av sin tro återberättas inte i "gnällande" ton utan snarare med en viss stolthet.

men ja. det förekommer även massa massa exempel på hur vittnen blir väl behandlade och respekterade av diverse auktoriteter. Oftast för att validera och styrka era trosupfattningar. Som att tex läkare nu hävdar att vittnen gör rätt i att inte ta emot blod pga av ökad smittorisk osv osv. Vetenskapen har äntligen kommit fram till en "sanning" som vittnena tillämpat genom gudomlig upplysning hur länge som helst.

Det avhoppade "JV´s" gnäll riktar sig snarare emot det svåra att vara ett vittne bland vittnen. Dom kritiserar organistaionen i sig och inte hur omvärden såg på dom som troende. Det är vanligtvis inte det som får dom att hoppa av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in