Citat:
Ursprungligen postat av
jan.kosonen
Mitt svar på varför man går hårdast mot Jehovas vittnen av alla kristna grupper är för att de har riktiga argument som biter på treenighets läran, helvetsläran, och mycket annat. De "kristna"som inte kan försvara sådana irrläror som uppkom efter apostlarnas död blir ursinniga när de hjälplöst motargumenteras.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Bara Jehovas vittnen har denna högaktiva motståndargrupp, dom behöver det eftersom Jehovas vittnen kommer med starka och logiska argument. En sanning måste dementeras av många och starkt för att det ska kunna bli en lögn som accepteras av många.
Ursäkta att jag citerar gamla inlägg, men finner detta intressant.
Jag har läst och hört flertal olika anledningar till varför folk antingen ogillar eller hatar Jehovas vittnen. Vissa anledningar är vanligare än andra. Men inte en enda gång har folk nämnt något om att det beror på att vittnen har starka och logiska argument, eller riktiga argument som biter på ’felaktiga’ läror och att folk inte tål motargument.
Är det ens vanligt? I vilka situationer då?
Nyfiken, eftersom jag kan ha missat något.
Dessutom har jag fått intrycket att många egentligen inte är så insatta i varken Jehovas Vittnen, eller kristendomen i övrigt. Oavsett om de är ateister, agnostiker, kristna eller har en annan religion. De kanske har lite kunskaper i kristendomen, men kanske inte mer än så. Många verkar inte veta så mycket, och läser aldrig eller sällan bibeln. Om de någonsin har läst den i sin helhet. Och de kanske inte minns så mycket heller.
Det kanske är enklare att försöka övertyga dem, då de kan vara relativt okunniga och inte särskilt pålästa. Speciellt om vittnen är ute och missionerar i verkliga livet. Även om det finns folk som speciellt ogillar dörrknackarna. De verkar vara mer neutrala till vittnen som står ute på gator och torg.
När det gäller internetdiskussioner, så förekommer det absolut att folk har andra åsikter och tolkningar än vad Jehovas vittnen har. Men inget som tyder på att de ogillar/avskyr/hatar Jehovas vittnen för det. Däremot kan enstaka vittnen få kritik för hur de debatterar ibland, men det påverkar endast dem. Inte vad folk tycker om alla vittnen.
Finns det faktiskt någon som rakt ut sagt att de antingen går så hårt mot eller hatar Jehovas vittnen för att de har så himla bra argument, eller är det bara något som ni tror? Jag har inte sett något som tyder på hat eller att de blir vansinniga över att de inte kan försvara sina irrläror.