Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Om det är pågrund av att förövaren är hemmahörande på ö- malm som du avfärdar " kulturberikare" så snabbt, låt mig då bara upplysa dig om att ö-malm geografiskt även innefattar områden som ruddammem, värtahamnen, samt den " fattiga" sidan av banergatan mot Gustav Adolfs parken. Kryllar av asiater ( ej adopterade ) och andra nationaliteter. Därmed naturligtvis inte sagt att det inte kan vara en svensk.

Angående kulturberikar-teorin. Jag blev intresserad och har gjort lite efterforskningar. Jag säger inte att din teori är fel, men jag skulle vilja justera dina fakta lite. Nu generaliserar jag en aning. Avvikelser finns precis som du så riktigt påpekar. Vi kan lämna den här filen öppen när fler fakta kommer in.
Det finns en liten population av invandrare på Östermalm. De är i regel extremt skötsamma höginkomsttagare. Mängden hyresrätter på Östermalm är liten. Asiater brukar inte vara problem. Vi har sett att problembarn kan födas i precis vilken typ av socialgrupp som helst, men att det naturligtvis statistiskt sett är överrepresentation inom socialgrupp 3. Det finns en handfull grova brottslingar som vuxit upp på Östermalm i förmögna hushåll och när det gäller våldsbrott så vet vi att en stor mängd av "östermalmare" frekventerar träningsfasciliteter för boxning och kampsporter om man nu kan dra en parallell mellan kunnande och vilja.
Gällande kvarteren vid nedre delen av Banergatan: Faktum är att just den delen av Östermalm historiskt sett har den högsta medelinkomsten i Sverige. Högre än Strandvägen och högre än Djursholm etc. Om man tittar på de fastigheter som ännu inte ombildats så ser man generellt att det inte bor familjer med utländsk-klingande namn med yngre män i hushållet där. Det är små lägenheter med ensamhushåll och äldre personer med svenska namn. På Wittstocksgatan har de flesta fastigheter omvandlats. Just den delen av Östermalm är helt problemfri enligt de personer jag talat med.
Värtahamnen är också fri från problem, och enligt uppgift även Hjorthagen. Ruddammen är jag osäker på. Jag ska sätta mig och gå igenom alla fastigheter.