2004-12-26, 14:56
Medlem
pebs avatar
Jag har hört att man kan bli blind av hembränt, e det en myt?
om inte, är det stor chans att man blir det? och varför blir man det? Känns jävligt läskigt det där..
Citera
2004-12-26, 15:28
Medlem
Ballonggrevens avatar
Hembränt gör dig inte blind (ruggigt bakfull kanske) eftersom den aktiva akoholen är etanol. Så kallad träsprit eller metanol är livsfarligt och gör dig i bästa fall blind. Troligtvis dör du. Anledningen till att du blir blind är att när kroppen bryter ner metanolen bildas myrsyra som angriper nervsystemet och i första hand synnerven.
Om man får i sig metanol skan snabbt hiva i sig vanlig sprit (etanol). Genom att göra detta bryter kroppen först ner etanolen och metanolen kan passera utan att bilda myrsyra.
Citera
2004-12-26, 15:28
Medlem
Ugges avatar
Nej man blir inte blind av hembränt. Man kan bli blind om man dricker metanol. Det händer att det säljs teknisk sprit med mer eller mindre metanol i som hembränt. Detta gör att hembränt får dåligt rykte.
Citera
2004-12-26, 15:30
Medlem
pebs avatar
Okej, men hur kan man vara säker på att det man dricker är etanol och inte metanol?, Annars svarade du typ exakt det jag behövde =) tack tack
Citera
2004-12-26, 15:33
Medlem
Ugges avatar
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0%2C2789%2C336484%2C00.html
http://www.kvp.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?d=10&a=50445
Citera
2004-12-26, 16:04
Medlem
Ballonggrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peb
Okej, men hur kan man vara säker på att det man dricker är etanol och inte metanol?, Annars svarade du typ exakt det jag behövde =) tack tack

Drick inte hembränt eller annan "fulsprit".
Citera
2004-12-26, 16:16
Medlem
Capones avatar
Jag har läst nånstans att det finns två olika sätt att bränna sprit, och det ena sättet för med sig en risk att det inte bara blir etanol utan även metanol om man inte gör precis som man ska.

Det är väl inte heller ovanligt att spriten innehåller en del finkel, och om jag förstått det rätt så är finkel alkoholtyper med fler kolatomer än etanok, dvs glykol, propanol etc.
Citera
2004-12-26, 17:18
Medlem
Carpe Diems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballonggreven
Om man får i sig metanol skan snabbt hiva i sig vanlig sprit (etanol). Genom att göra detta bryter kroppen först ner etanolen och metanolen kan passera utan att bilda myrsyra.

Det lär ha förekommit att fyllbultar har åkt upp till akuten och sagt att de har fått i sig träsprit. De har då blivit "botade" genom att blivit ordinerade etanol.
Citera
2004-12-26, 17:45
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capone
Jag har läst nånstans att det finns två olika sätt att bränna sprit, och det ena sättet för med sig en risk att det inte bara blir etanol utan även metanol om man inte gör precis som man ska.

Det är väl inte heller ovanligt att spriten innehåller en del finkel, och om jag förstått det rätt så är finkel alkoholtyper med fler kolatomer än etanok, dvs glykol, propanol etc.

Mig veterligt finns det bara ett sätt att bränna hembränt på, industrier har ju sina sätt att tillverka.
Finkel i hembränt är inte giftigt det har bara en taskig smak som kan sabba 5L prima hembränt.
Det bästa är att kasta de första 10 cl som kommer ut vid hembränning i dessa ca 10 cl finns biprodukter bla finkel från mäsken som gör att spriten får mer ”dåligt hembränt känsla” än om man tar bort det.
Det kvittar hur du bränner hembränt utgår man bara från hederlig mäsk utan kemikalier så blir det aldrig giftigt, det är bara smaken som varierar.
Citera
2004-12-26, 18:01
Medlem
borjezones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken
Mig veterligt finns det bara ett sätt att bränna hembränt på, industrier har ju sina sätt att tillverka.
Finkel i hembränt är inte giftigt det har bara en taskig smak som kan sabba 5L prima hembränt.
Det bästa är att kasta de första 10 cl som kommer ut vid hembränning i dessa ca 10 cl finns biprodukter bla finkel från mäsken som gör att spriten får mer ”dåligt hembränt känsla” än om man tar bort det.
Det kvittar hur du bränner hembränt utgår man bara från hederlig mäsk utan kemikalier så blir det aldrig giftigt, det är bara smaken som varierar.

Vet inte hur det är med att kasta bort de första 10cl men... Brukar rena 2ggr genom 2 påsar kol i norrlandsrenaren. Häll tillbaka första litern som kommer ur röret och låt den gå en gång till. Koka aldrig för hårt eller för fort, håll temperaturen. Jävligt viktigt hur du kokar samt renar det.
Citera
2004-12-26, 18:07
Medlem
KaZibers avatar
en msk ska ju vara dödligt av metanol..
Citera
2004-12-26, 23:44
Medlem
Grårävs avatar
Jag hävdar att man inte blir blind av hembränt. Punkt.
Jag hävdar också att du kan koka och rena din sprit hur FN du vill utan att riskera att bli blind eller dö.

Bryr du dig däremot om hur det smakar så kan det ju däremot vara värt att lägga ner lite möda vid sådana detaljer.

Vill man vara helt 100 så slänger man den första decilitern som kommer ur apparaten (den bör förövrigt alltid slängas för den smakar jävel och förstör resten av den goda spriten som kommer sen).
Och här kommer nu den enda orsak som jag kan se till att någon skulle blivit blind eller dött av hembränt; Att man gjort mäsk som på grund av sin sammansättning innehåller höga halter pektin, och sedan tar ut den första decilitern ur apparaten och någon får den dumma idén att dricka den. Då kan jag mycket väl tänka mig att man får problem.
Pektinet omvandlas till metanol och eftersom metanol har lägre kokpunkt än etanol så kommer den först ur apparaten.

Några nämnvärda halter av pektin bildas inte i vanlig sockermäsk, men däremot i frukt eller whiskeymäsk kan det bli större mängder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in