2011-06-28, 23:06
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
För dom som försöker bygga upp en kundkrets är det självklart kontraproduktivt, man vill knappast ta död på kundkretsen. För dom som ser försäljningen som en engångsföreteelse spelar det knappast någon större roll. Det har förekommit ett antal sådana fall.

Exempel?

Citat:
Att späda spriten med vatten kan ju te sig lockande men riskerar att falla eftersom dom flesta kunder sannolikt inte är så lättlurade. Metanol i kombination med etanol är inte så lätt att skilja från enbart etanol.

Tvärtom skulle jag tro att de flesta skulle gå på det.

1) Det är nog tämligen ovanligt med avsmakningar vid köp av svartsprit.
2) Finns det rikligt med finkel kvar skulle nog väldigt många tro att det smakade av "stark sprit".

Citat:
När det gäller rättsfall så är det knappast någon nyhet att såld sprit drygats ut med metanol. Gör en sökning på google och du hittar nog en del.

Nej, lustigt nog hittade jag inga. Men det spelar mindre roll, det är inte mitt ansvar att hitta källor till dina påståenden. Vi utgår från att du har fel tills du faktiskt kan stärka det du säger.

Verifierbara exempel från Sverige i modern tid tack. Det borde inte vara så svårt om det nu hänt upprepade gånger.
Citera
2011-06-28, 23:55
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad

Tvärtom skulle jag tro att de flesta skulle gå på det.

1) Det är nog tämligen ovanligt med avsmakningar vid köp av svartsprit.
2) Finns det rikligt med finkel kvar skulle nog väldigt många tro att det smakade av "stark sprit".

Verifierbara exempel från Sverige i modern tid tack. Det borde inte vara så svårt om det nu hänt upprepade gånger.

Hur vanligt det är med avsmakningar kan knappast varken du eller jag avgöra. Att köpa av en välkänd leverantör är en sak, att köpa av någon man inte känner antagligen en helt annan.

Från Sverige i modern tid? Jag citerade ditt inlägg som i sin tur handlade om Indonesien.

Här redovisas vad som hände i Norge och Norge ligger inte så långt från Sverige, det kunde med andra ord hänt här. Dessutom tog det mig 15 sekunder att hitta länken vilket gör att du sannolikt har överskattat din sökförmåga på google.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article152869.ab?service=print

Industriellt tillverkad metanol går lätt att få tag i, både i Europa och utanför. Den denatureras normalt inte heller. Metanolhaltig sprit har dessutom sålts i andra europeiska länder och även i länder utanför Europa. Med andra skall man inte underskatta riskerna att sprit av okänt ursprung kan innehålla metanol.
Citera
2011-06-29, 00:10
Medlem
Moltas666s avatar
Ytterligare en 15-sekunderssökning gav detta...

http://kryphal.com/n/44731/F%C3%B6retag%20som%20levererade%20giftig%20r%C3%B6 dsprit%20frias

I Sverige alltså...

Om du har svårt med google så skicka ett PM så skall jag berätta hur man gör.
Senast redigerad av Moltas666 2011-06-29 kl. 00:13.
Citera
2011-06-29, 01:24
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article152869.ab?service=print

En artikel i aftonhoran som uppenbarligen är en ren avskrift av ett pressmeddelande från en av systembolagets lobbyister.

Citat:
http://kryphal.com/n/44731/F%C3%B6retag%20som%20levererade%20giftig%20r%C3%B6 dsprit%20frias

Det här var en artikel om metanol som med största säkerhet av misstag hamnat i T-sprit.

Du vet inte så mycket om det här med källhänvisningar?

Ge oss ett målnummer nu så vi kan ringa domstolen och beställa ut FUPen.
Citera
2011-06-29, 06:19
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ytterligare en 15-sekunderssökning gav detta...

I Sverige alltså...

Om du har svårt med google så skicka ett PM så skall jag berätta hur man gör.
du visar fortfarande inget fall där metanol blandats in medvetet, i syfte att dryga ut etanolen.

att det skett av misstag vet vi, och att tidningarna vill få det till att hembränt och smuggelsprit är livsfarligt vet vi också.
Senast redigerad av stillton 2011-06-29 kl. 06:22.
Citera
2011-06-29, 20:02
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
En artikel i aftonhoran som uppenbarligen är en ren avskrift av ett pressmeddelande från en av systembolagets lobbyister.

Det här var en artikel om metanol som med största säkerhet av misstag hamnat i T-sprit.

Du vet inte så mycket om det här med källhänvisningar?

Ge oss ett målnummer nu så vi kan ringa domstolen och beställa ut FUPen.

Oavsett vem som publicerat länkarna är dom ett resultat av en inträffad händelse. Om du av någon outgrundlig anledning vill ta del av några domstolshandlingar så är det bara att kontakta aktuell tingsrätt.
Citera
2011-06-29, 20:08
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Oavsett vem som publicerat länkarna är dom ett resultat av en inträffad händelse. Om du av någon outgrundlig anledning vill ta del av några domstolshandlingar så är det bara att kontakta aktuell tingsrätt.
händelsen är ju inte den du beskriver. det kan man räkna ut även genom att läsa artiklarna.
det är stor skillnad på att av misstag sälja metanol i tron om att det är etanol. mot att medvetet sitta hemma på kammaren och blanda i metanol i sin smuggelsprit/HB för att tjäna nån extra krona per såld flaska.
Citera
2011-06-29, 20:08
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
du visar fortfarande inget fall där metanol blandats in medvetet, i syfte att dryga ut etanolen.

att det skett av misstag vet vi, och att tidningarna vill få det till att hembränt och smuggelsprit är livsfarligt vet vi också.

Medvetet eller omedvetet är i första hand en juridisk fråga. När det gäller fallet i Norge så förefaller man medvetet använt metanol vilket iofs inte per automatik betyder att man haft som avsikt att döda någon.

Poängen i mitt resonemang är att varje gång metanol kommer på avvägar så finns det en risk att den används på fel sätt och det resonemanget har bäring både när det gäller Sverige och utomlands.
Citera
2011-06-29, 22:47
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:

Men ge dig. Vi kan inte veta vad som hänt utan riktiga källor. Det kan inte du heller. Inse, du _vet inte._

Det enda fallet som går att verifiera handlar inte om metanol i livsmedel utan om metanol i T-Sprit. Visst är det tråkigt om någon dricker giftig T-Sprit, sniffar förgiftat lim eller äter giftigt murbruk. Men det har inget med diskussionen att göra.
Citera
2011-06-30, 00:24
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Men ge dig. Vi kan inte veta vad som hänt utan riktiga källor. Det kan inte du heller. Inse, du _vet inte._

Det enda fallet som går att verifiera handlar inte om metanol i livsmedel utan om metanol i T-Sprit. Visst är det tråkigt om någon dricker giftig T-Sprit, sniffar förgiftat lim eller äter giftigt murbruk. Men det har inget med diskussionen att göra.

Mig veterligt är Norgefallet ganska väldokumenterat och där handlade det inte om vare sig T-sprit eller murbruk.

Diskussionen har under trådens gång handlat om metanol i olika typer av sprit (smuggel, hembränt, T-sprit, systemsprit, industrisprit) vilket betyder att diskussioner om metanol sannolikt har med diskussionen att göra.
Citera
2011-06-30, 19:44
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Mig veterligt är Norgefallet ganska väldokumenterat och där handlade det inte om vare sig T-sprit eller murbruk.

Diskussionen har under trådens gång handlat om metanol i olika typer av sprit (smuggel, hembränt, T-sprit, systemsprit, industrisprit) vilket betyder att diskussioner om metanol sannolikt har med diskussionen att göra.

Ok, kanske kan vi enas om något sådant här.

Det har inträffat att metanol av misstag hamnat i såväl sprit för tekniskt ändamål som svartsprit som sålts som livsmedel med dödsfall som utgång. Att nordiska hembrännare eller försäljare av svartsprit vanligen skulle späda/spetsa produkten med metanol är en myt. Några dokumenterade fall från Sverige i modern tid har inte påvisats.

Samtliga risker för giftiga tillsatser i svartsprit, alkoholdryck från krogen eller från systembolaget är minimala i jämförelse med de högst påtagliga risker etanolen för med sig. Att etanolmissbruket är utbrett och etanolkonsumtion är vanligt i samband med våld, trafikolyckor och sexualbrott är väl belagt.

Frågan om svartsprit (inklusive hembränt) innebär ökade faror pga lägre pris och större tillgänglighet är öppen.
Citera
2011-06-30, 22:54
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ok, kanske kan vi enas om något sådant här.

Bra sammanfattning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in