2004-12-27, 00:04
Medlem
Ballonggrevens avatar
Vad är skillnaden mellan socker- och whiskymäsk?
Citera
2004-12-27, 00:25
Medlem
Grårävs avatar
Sockermäsk görs på enbart socker, vatten, och (enklast) turbojäst.

Blir kanonbra - hög alkoholhalt, lite föroreningar = bra kvalla på spriten som kommer ur apparaten - mindre arbete med kolning etc.

Och eftersom den enda sockerart som finns att tillgå är sackaros så billdas ingen giftig metanol. Och eftersom en destillationsapparat inte framställer vare sig sprit eller några andra ämnen (Utan endast separerar dem från övriga beståndsdelar i mäsken) så behöver men inte vara rädd för träsprit - det har alldrig funnits någon till att börja med.

Whiskeymäsk görs däremot på korn (stärkelse) som gjorts jäsbart genom mältning. Denna mäsk innehåller flertalet sockerarter och ämnen som alla omvandlas till olika föroreningar och alkoholer, bla metanol.

Därför ska man vara noga med hur man gör sin mäsk - alla andra tillsatser till mäsken än socker, vatten och turbojäst kommer att inverka på smaken. Så om du inte ska göra fruktsnaps eller ädelsprit av någon sort så håll dig till dessa grundstolpar.

(Tomatpuré, russin, potatis, etc. var ett sätt att sparka liv i bakjäst på den tiden då detta var enda alternativet för de som ville koka egen sprit. MEN - dom bidrar bara till höga halter finkeloljor och oönskade alkoholer - skippa dessa helt och hållet.)
Citera
2004-12-27, 02:41
Medlem
Evil_Santas avatar
Blir riktigt rädd för det där nu, e det verkligen sant att man kan "bota" det med etanol ? Har ni några källor på det? Ska jag bara hälla i mig en massa etanol om jag fått metanol i mig, eller räcker det bara med lite etanol för att man inte ska få dem där minst sagt farliga effekter från metanolet?
Citera
2004-12-27, 02:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svensken Von Svensken
Mig veterligt finns det bara ett sätt att bränna hembränt på, industrier har ju sina sätt att tillverka.
Finkel i hembränt är inte giftigt det har bara en taskig smak som kan sabba 5L prima hembränt.
Det bästa är att kasta de första 10 cl som kommer ut vid hembränning i dessa ca 10 cl finns biprodukter bla finkel från mäsken som gör att spriten får mer ”dåligt hembränt känsla” än om man tar bort det.
Det kvittar hur du bränner hembränt utgår man bara från hederlig mäsk utan kemikalier så blir det aldrig giftigt, det är bara smaken som varierar.

100% rätt, från skogarna i norrland
Citera
2004-12-27, 03:01
Medlem
Arcturuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Blir riktigt rädd för det där nu, e det verkligen sant att man kan "bota" det med etanol ? Har ni några källor på det? Ska jag bara hälla i mig en massa etanol om jag fått metanol i mig, eller räcker det bara med lite etanol för att man inte ska få dem där minst sagt farliga effekter från metanolet?

Vad jag läste på aftonblaskan i somras var att man måste typ få exakt samma mängd etanol (vanlig sprit) som metanol man har druckit, om det ska hjälpa.

Men som sagt, finns det ngn bra källa som styrker detta?
Skulle vara bra att veta hur effekterna blir om man har fått i sig metanol och hur man ska handla därefter.
Citera
2004-12-27, 11:56
Medlem
Grårävs avatar
Här har ni lite råfakta angående metanolförgiftning och hur detta behandlas;
(Själv tar jag inget ansvar för att uppgifterna är riktiga eller uppdaterade)

Methanol Toxicity

Ups advises about methanol toxicity :
The fatal dose of methanol is 60 to 250 mL. Death depends on the size of the individual, their general health and stomach contents. The exposure limit is 200ppm. The highly lethal nature of methanol (compared to ethanol) has not been fully researched, but it is believed to be the result of the byproducts of metabolism, which turn methanol into formic acid and formaldehyde, and formaldehyde has been proven to have selective injurious effects on retal cells- this is the reason for it's ability to cause blindness.

Methanol is metabolized and excreted at a rate about one-fifth that of ethanol, and a single dose may take up to 4 days to leave the body

Symptoms fom acute poisoning of a moderate dose- Severe headache, dizziness, nausea and vomiting, and central nervous system depression. Vision may fail temporarily or permanently after 2-6 days. In higher doses the above occurs much faster and turn into rapid shallow breathing, blood pressure falling, dilation of pupils blurring of vision, cyanosis. More than 25% of those who reach this level, even in a hospital, still die.

Chronic poisoning tends to result in visual imparement as the first symptom. The only treatment from chronic poisoning is to halt all exposure.

Treating acute cases must be done within 2 hours of ingestion: give syrup of ipacac. (Framkallar kräkning) Lavage thoroughly with 2-4L of tap water with sodium bicarbonate (20G/L) added. This is to treat acidosis of the blood)

Antidote: Give ethanol, 50%, 1.5ml per kilo of body weight, orally, diluted to no more than a 5% solution, followed by 0.5-1ml/kg every 2 hours orally for 4 days. ethanol interferes with the absorbtion of methanol by the body and allows it to be excreted with less damaging effects. Also give up to 4 litres of water daily to maintain adequate urine output. Control delirium by giving 10mg valium slowly by injection in order to prevent respiratory depression.

Prognosis:in acute methanol poisoning approx 50% do not recover. Visual imparement will show no improvement after 1 week.

Saxat från http://www.homedistiller.org/
Citera
2004-12-28, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arcturus
Vad jag läste på aftonblaskan i somras var att man måste typ få exakt samma mängd etanol (vanlig sprit) som metanol man har druckit, om det ska hjälpa.

Men som sagt, finns det ngn bra källa som styrker detta?
Skulle vara bra att veta hur effekterna blir om man har fått i sig metanol och hur man ska handla därefter.

Kan säga att det stod i min Kemibok (på gymnasiet) att man skulle bota med etanol ifall man fått i sig metanol...
Citera
2004-12-29, 11:36
Medlem
Helgonet666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peb
Jag har hört att man kan bli blind av hembränt, e det en myt?
om inte, är det stor chans att man blir det? och varför blir man det? Känns jävligt läskigt det där..

Mitt tips är att man alltid har koll på vem det är som tillverkat det som man dricker och att det har tillverkas genom att destilera mäsk (socker jäst vatten) har det tillverkats på detta sätt är det omöjligt att bli blind på HB.
Det som du kan bli blind och till och med dö av är sprit som till kommit genom en kemisk reaktion när man sammansatt flera ämnen alltså kemisk sprit.
Citera
2005-05-07, 20:41
Bannlyst
Instämemr på va de festa här har sagt.
Metanol botas med entanol.
Har för mig (dock inte helt säker) att man bör dricka minst lika mycket etanol som man druckit metanol. Detta för att all metanol ska hinna komma igenom innan etanolen "tar slut".
Hålelr även med om att av vanlig HB allså redig Hb som framställts genom destilering av mäsk (socker vatten turbojäst) så är det helt omöjligt att bli blind. tror heller inte att det lilla mängden metanol som finns i de första decilitrarna har någon betydelse. men för säkerhetens skull borde men ju iten dricka den. Smakar nog inte så gott för del delen heller.
Citera
2005-05-08, 00:12
Medlem
SnuskigGubbes avatar
ehhh köp sprit fån nån du KÄNNER ingen pundare eller liknande
Citera
2010-11-13, 16:44
Medlem
vet att tråden är gammal, men orkar varken söka eller läsa. Så måste fråga om man blir blind av hembränt!?!?!?

Har fått hem lite för kvällen så behöver ett fort svar!

OM maan inte blir blind så finns det några andra biverkningar!?!?!?!?

Taaaaaaack för svar
Citera
2010-11-13, 16:52
Medlem
bax88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dontomtheinvisible
vet att tråden är gammal, men orkar varken söka eller läsa. Så måste fråga om man blir blind av hembränt!?!?!?

Har fått hem lite för kvällen så behöver ett fort svar!

OM maan inte blir blind så finns det några andra biverkningar!?!?!?!?

Taaaaaaack för svar

Men ditt jävla cp, det står ju i andra posten....

Men nej, du blir inte blind eller dör, i värsta fall äckligt bakis

Hur gammal är du btw?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in