2014-09-07, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66

Tackar.
Men så Arkomann är även han död också då, eller?

Jag känner honom privat, men inte prata med honom på typ 2 år eller så.
Arkoman är för smart för att dö -.^
Citera
2014-09-09, 00:58
Bannlyst
Kul tråd, någon som känner någon som druckit träsprit och blivit blind. Antar att de inte är allt för vanligt nu för tiden.
Citera
2014-10-07, 02:38
Medlem
Späks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det har funnits T-röd på marknaden som innehöll isopropanol.
Vet inte hur långlivat detta blev, då en del hamnade på sjukhus.
För mig det var Biltema som hade denna.
Vet inte om det har funnits andra ämnen också i T-spriten.

Här har du säkerhetsdatabladet på T-Röd, tillverkad av Kemetyl. Alltså originalet och parkbänksklassikern.

Nog fan innehåller den isopropanol, upp till 20%. Hur sammansättning var förr i tiden vet jag ej.

Utan att veta så kan jag tänka mig att isopropanol har lägre LD50 än vad etanol har.

Dock kan jag tänka mig att kemisterna och ekonomerna har nått konsensus när det gäller optimal blandning, troligen däckar Tony T-Röd av etanolens effekt, innan han hunnit få i sig tillräckligt mycket isopropanol för att gå vidare till de sälla jaktmarkerna.
Citera
2014-10-13, 16:50
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Späk

Utan att veta så kan jag tänka mig att isopropanol har lägre LD50 än vad etanol har.

Dock kan jag tänka mig att kemisterna och ekonomerna har nått konsensus när det gäller optimal blandning, troligen däckar Tony T-Röd av etanolens effekt, innan han hunnit få i sig tillräckligt mycket isopropanol för att gå vidare till de sälla jaktmarkerna.

LD50 för isopropanol är ~ 3.6 gr/kg jämfört med 7 gr/kg för etanol.Det betyder, som du säger, att parkbänksgänget först däckar av etanolen.
Citera
2014-10-13, 19:02
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Hitta den när jag surfade runt på olika användare och insåg att par hade dött som nemisis1.
Men även Diesel ska tydligen vikit hädan.
Så funderade över arkmann, men visade sig han var i livet.
Och då kom och se denna, idag faktiskt och ett jävla sammanträffande(i och med denna tråd).

http://www.youtube.com/watch?v=OppHuUF_Y08
Är nemesis död?
Citera
2021-12-18, 14:01
Medlem
Conams avatar
22 turkar har dött av hembränt, dags att avliva myten om hembränt! Däremot vara tydliga med att METANOL är dödligt även i små mängder!
Citera
2021-12-18, 14:05
Medlem
Skall du bli blind måste spriten va gjord på cellulosa typ träfiber...inte korn vete eller nått...
Citera
2021-12-18, 14:07
Medlem
nezzoms avatar
Mest troligt....och det kommer bli väldigt svårt att styra bilderna i huvudet...tänk själv...lite glid en bra erektion....du börjar att dra....plötsligt...en bild av din mamma🥶
Citera
2022-02-03, 01:20
Medlem
Hembränt innehåller mycket små mängder metanol och det tillverkas på helt annan väg än jäsning. Och den mängd du får i dig från hembränt tar all etanol hand om då det är botemedlet mot metanolförgiftning
Citera
2022-02-08, 16:43
Medlem
LillTurkens avatar
Jag känner en som antagligen blev blind av sprit. Diabetes fick han oxå. Han var känd för sin fina sprit. Men tror det var av T-röd han blev blind. Han bodde nära en OK mack. Vaknade han bakfull och druckit upp eller sålt allt i fyllan allt så blev det T-röd. Billigt och gott. Och gjorde det det skulle. Jag praktiserade på den där macken när jag gick i högstadiet. Han kom in med sin blindkäpp 2 gånger den veckan. Köpte T-röd och Skogaholmslimpa. Men ingen kolsyrad läskeblask. Han drack rent. T-Röd – För god att kolsyra.

Hembränt och T-röd det slutade folk dricka där omkring 1995. Jävla EU. FYFAN. Finsprit och finöl... Och en massa annat skit. Innan dess var folk inte rädda för bli lite sjuka. Fyllesjuka. Inte brydde dom sig om dom dog heller. Gjorde inte jag heller. Men dom där gubbarna var roliga.

https://www.youtube.com/watch?v=8HtGzDED5nQ
Citera
2022-08-03, 07:15
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
22 turkar har dött av hembränt, dags att avliva myten om hembränt! Däremot vara tydliga med att METANOL är dödligt även i små mängder!
Det är OMÖJLIGT att göra hembränt och göra metanol i den processen, för det berättar man gjort något galet fel.
För det är helt omöjligt att göra metanol av socker och jäst, sure pektin kan ge minimala mängder metanol, men vad vi ska säga om den mängden är en gåta dock och med tanke på att den är så sjukt låg.

Rätt lustigt hur denna myt ens kan leva kvar och med tanke på hur fel den är.
Och ofta när metanol kommer med alkoholen, så är det främst av att man utvinner etanol ur blandning och att man inte lyckades separera de två.
Sen finns ju det fall med där de tillsätt metanol medvetet, men då har man många efter sig sen, så inte speciellt bright om man gör en sån toking.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in