Tillnyktringstendensen i klimatfrågan, syns mer och mer även i det konformistiska Sveriges massmedia. Ett nyligt inlägg på ledarplats är t.ex. denna på Eskilstuna-Kuriren:
Klimatet den nya religionen
Kort: "
Efter att ha tagit hand om effekterna av global uppvärmning genom snöskottning flera år i rad nu, har jag börjat bli mer och mer förvånad över det kollektiva och sektliknande beteende hos media och beslutsfattarna à la 30-talets Tyskland."
För inte så länge sedan tyckte jag att det är bedrövligt att politikers inblandning i vetenskapen kan leda till att vetenskapens förtroende kommer att sjunka som en sten bland vanligt folk. Och spiken i det skulle den gravt korrumperade pseudovetenskap som framförs i klimatets namn i form av CAWG vara.
Numera funderar jag på om inte ett sänkt förtroende för både pseudovetenskap och vetenskap, skulle ha vissa positiva effekter, som kan komma att överstiga det negativa för primärt natur- och teknisk vetenskap. Främst för att det även undergräver Klåfingers position och skulle dessutom kunna leda till bortstädning av pseudovetenskap och andra onödiga/dåliga vetenskaper.
Ett inlägg av signatur
Sirapsodlaren belyser vad jag menar med nedan delvis citerat inlägg:
"
”Forskning” är ju idag till största delen politisk. Förr, när politiker hade förtroende hos befolkningen så kunde de direkt tala till folket och folket lyssnade.
Idag, när politikerföraktet är utbrett, så fungerar inte det och därför måste politiker istället betala forskare för att förmedla sitt budskap. Logiken är att eftersom viss vetenskap gjort stor nytta för samhället (inom främst teknik och medicin) så måste ju även personer inom kvasivetenskaperna som kan titulera sig tex professor eller forskare ha minst samma trovärdighet.
För oss välutbildade är detta lätt att genomskåda, men många människor vet inte hur det hänger ihop. Om vetenskapen får sig en rejäl törn i allmänhetens ögon så är det därför bara positivt."
Som vanligt är förutsättningar att lösa verkliga problem, att Klåfingers inflytande minskas kraftigt och medborgarna återtar/återfår kontrollen över sitt liv. Individen vet bättre vad som är bra för den än Klåfinger. Dessutom skulle världen bli bättre i alla avseenden.