Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Jag skulle vilja få en ren faktakoll från de kunniga personerna i den här tråden. Stämmer följande:
"Klimatförändringar har förekommit tidigare i historien, om än inte lika snabba som de som sker nu.
Men i dag råder i det närmaste
en total vetenskaplig enighet om att det är människans utsläpp av växthusgaser som ligger bakom de senaste årtiondenas snabba förändringar."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14787533.ab
Du är antingen en obotlig optimist eller oerhört naiv. Du söker helt enkelt efter en enkel sammanfattning av en debatt som tillhör en av de mest uppslitande någonsin om vi ser det ur en vetenskaplig synvinkel.
Det är ungefär som om man bad någon sammanfatta hela evolutionshistorien.
För att göra en lätt sammanfattning:
1. Alla är överens om att det blir varmare
2. Alla är överens om att halterna av CO2 ökar
3. En del tror att ökningen av CO2
ensamt bär skulden till temperaturhöjningen
4. Många tror att ökningen av CO2
bidrar till temperaturökningen
5. En del tror att ökningen av CO2
inte alls ger någon temperaturhöjning
I alla vetenskapliga diskussioner så förekommer det olika konspirationsteorier. Så är det även i detta fallet.
Punkterna 1 och 2 är ganska kompromisslösa. Ganska många tror på punkt 3. Ganska många tror på punkt 4. En del tror på punkt 5. Dom som tror på punkt 5 har det ganska tufft eftersom dom flesta fakta som finns stödjer punkt 3 och 4. Det är obestridligt dessutom. Det betyder inte att det inte finns argument för att punkt 5 kan var sann eller i huvudsak sann. Dock är det betydligt mindre sannolikt.
Ett av problemen är att vi har lite svårt med historiska fakta i ämnet. Vi är duktiga på att utläsa innehållet i isprover, vi är duktiga på att utläsa arkeologiskt material. Vi är duktiga på att mäta allehanda kemiska och fysikaliska parametrar. Vi är duktiga på att sammanställa analyser och på så sätt via finurliga program skapa oss matematiska diagram.
Men...trots det så vilar en del av resultaten på något svajande grund. Dom mätningar vi gör idag är ytterst tillförlitliga om vi rensar bort dom falsarier som förekommer åt båda hållen men dom antaganden vi gör tillbaka i tiden innehåller en viss osäkerhet.
Vi skall inte heller glömma att många vetenskapliga diskussioner har (får) en både politisk och ekonomisk bäring. Så är det i högsta grad med den här debatten. Vi vet alla att ekonomiska och politiska hänsyn delvis förmörkar och förändrar innehållet i vetenskapliga fakta.
Det finns utan tvekan starka ekonomiska och politiska krafter som påverkar debatten. Man behöver inte vara en konspirationsromantiker för att inse att starka fossilbränsletillverkare har en förmodad egen agenda. Det är mycket väl känt att starka producenter hårdnackat och
med alla medel försvarar sin produktion ända till den punkt då man inser att man kan tjäna mer pengar på något annat. Det kallas kapitalism.
Jag har varit deltagare i klimatmötena både i Köpenhamn och Sydafrika och jag kommer att delta i COP18 i Qatar. Som alla vet så är inte klimatmötena den omedelbara språngbräda som leder till åtgärder. Det kommer sannolikt inte att bli så på COP18 heller.
Jag hoppas att min sammanfattning har gett BaalZeBub lite kött på benen.