Citat:
Ursprungligen postat av
Brain Damage
Well, VI är långt ifrån ensamma om att inte känna till det, du får lägga till samtlig MSM och flera skribenter här i tråden. Varmt i Frankrike? Klimatförändringar! Varmt i södra Europa? Klimatförändringar! På vår sida finns de de som trycker att uteblivna orkaner eller stor isutbredning vissa år är klimatförändringar. Båda grupperna har lika fel men tror att de kan göra en poäng av kortsiktiga väderfenomen.
Det ena ligger på trendkurvan för vad klimatförändringarna långsiktigt för med sig. Det andra är anomalier.
Därför är det korrekt att säga att klimatförändringarna ligger bakom mer frekventa och intensivare värmeböljor och exemplifiera. Än att använda anomalier som ett argument mot att trenderna existerar. Det ena är giltigt, det andra är ogiltigt.
Citat:
Trender kan vara intressanta men dem ser vi bara i backspegeln, typ 30 år bakåt, vilket verkar vara ett vedertaget mått för just detta. I en sådan trendserie är i vart fall inte isutbredningen särskilt alarmerande, vad nu det ska betyda.
Jag förstår fortfarande inte vad som det försöks
argumenteras för i fallet med isutbredningen.
Jag förstår inte heller varför den frågan är så svår att besvara? Är väl tredje gången jag frågar på något dygn nu.
Biljettpriserna på biografen var också låga i söndags. So what?
Citat:
Mina 5 cent går till att vi har helt naturliga klimatförändringar beroende på solinstrålning och kosmiskt väder, dvs antalet molnbildande partiklar. Den tesen har aldrig motbevisats och det har bevisligen påverkat klimatet förr.
Ja, det är ju det som gör dig till foliehatt.