Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
Vi ser att modellerna inte klarar att förklara den verklighet som mätdata visar. Det är ett akut forskningsproblem. Se till exempel följande inlägg:
(FB) CERES-data (2000–2025): Den observerade energibudgeten utmanar rådande klimatmodeller
Jag är lite less. Vet inte hur mycket jag ids svara dig mer.
Men du drar en felaktig slutsats i inlägget du länkar till.
Studien som länkades undersöker låga moln och har som orsakar förändringen i dessa och vilken effektmässig trend detta för med sig.
Det betyder inte att "0,63 som lämnas oförklarade är nästan tre gånger större än det bidrag studien faktiskt lyckas kvantifiera."
Visst. Det innebär att just den studien inte förklarar detta. Eftersom det inte ligger i dess scope.
Men det innebär inte att hela den effekten är oförklarad.
Ja, de är oförklarade i just den studien, eftersom den inte har det scopet.
Det är inte nödvändigtvis “okänt”, bara för att det inte är uppdelat i just denna studie
Och att du sedan utifrån detta triviala missförstånd hoppar du den starka slutsatsen "Det här visar ytterligare hur stort glapp det är mellan mätdata och modeller"
Är i mina ögon rätt starkt. Det kan ju vara så att det helt enkelt är du som är ute och cyklar.
Studien tar t.ex inte med den direkta effekten av aerosoler. Inte heller isalbedoförändringar.
Och notera. De två exemplen ovan är inte de enda faktorerna studien inte tar med som påverkar ASR. Det är bara två exempel på sådana faktorer.