2026-03-26, 18:10
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Källorna styrker inte det du påstår. Ingen av de inblandade forskarna påstår något som ens påminner om de radikala grejerna du har hävt ur dig den senaste veckan i den här tråden. Du är helt ensam om att tro det där. Så jag undrar varför. Är det för att du är så duktig på fysik, och alla andra är så dåliga?
Som jag upprepat visat har det jag skrivit fullt stöd i mätdata och uttalanden från forskare. Att du håller på så här hela tiden bryter mot forumets regler.
Citera
2026-03-26, 18:42
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Fast här argumenterar du ju emot dig själv i samma inlägg.

Du säger att CERES/ASR enligt dig implicerar en hög klimatkänslighet.

Samtidigt säger du att en hög klimatkänslighet är omöjlig eftersom uppvärmningen inte varit så stor.

Det är inte mig du argumenterar mot där.

Antingen betyder din ASR tolkning hög klimatkänslighet
eller så gör den inte det

du kan inte använda den för att både höja och sänka klimatkänsligheten beroende på vad du vill visa

Just nu ser det mest ut som att du får fram en hög känslighet ur din uppställning
och sedan använder 1900 talet för att motbevisa resultatet
Det är du som inte förstår att jag ger en mycket tydlig och exakt redogörelse för paradoxen som uppstår när de teoretiska modellerna nu krockar med mätdata från verkligheten. Vet du inte vad en paradox är?
Citera
2026-03-26, 18:53
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Som jag upprepat visat har det jag skrivit fullt stöd i mätdata och uttalanden från forskare. Att du håller på så här hela tiden bryter mot forumets regler.

De forskare vars arbete du hänvisar till, som Loeb, säger inte det du påstår, tvärtom faktiskt:

Citat:
“It’s likely a mix of anthropogenic forcing and internal variability,” said Loeb. “And over this period they’re both causing warming, which leads to a fairly large change in Earth’s energy imbalance. The magnitude of the increase is unprecedented.”
https://www.nasa.gov/centers-and-facilities/langley/joint-nasa-noaa-study-finds-earths-energy-imbalance-has-doubled/

Du:
Citat:
Dags att åter påminna om att CERES-data för de senaste 25 åren tydligt visar att IPCC:s förklaringsmodell med CO2 som drivande för uppvärmningen faller samman:
https://ceres.larc.nasa.gov/documents/STM/2025-05/02_Loeb_State_of_CERES-Spring_WEB_2025.pdf

Trenden för ASR är 0,85 W/m2 per dekad för dessa 25 år. Det ger 2,1 W/m2. Med ett tillägg på 0,6 W/m2 för steget runt 2023 hamnar vi på 2,7 W/m2 för de senaste 25 åren.

Det är lika mycket som IPCC hävdat att CO2 bidragit med sedan 1750. Men nu visar alltså mätdata att ökad solinstrålning genom minskad molnalbedo vida överträffar CO2. Mätdata bevisar att CO2 har en liten eller försumbar inverkan på uppvärmningen.

Innan ad hominem-kollektivet drar igång med påhopp och PM! (har faktiskt fått ett ”hat/hot”-PM) så vill jag göra er uppmärksamma på att länken går till NASA.
Citera
2026-03-26, 18:56
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Det är du som inte förstår att jag ger en mycket tydlig och exakt redogörelse för paradoxen som uppstår när de teoretiska modellerna nu krockar med mätdata från verkligheten. Vet du inte vad en paradox är?
Vad jag kan se är det endast observationer du använt i din paradox.
CERES data och uppvärmning under 1900 talet.

Säg till om du behöver mer hjälp med din paradox.

Jag kan ge dig ett tips om du vill?
Det finns fler forcings under 1900 talet. Och molnfeedbacken är inte heller nödvändigtvis en linjär funktion av CO2 koncentration och därmed inte heller temperaturen. Bara food for thought.
Citera
2026-03-26, 23:20
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Fast nu handlar observationen som diskuteras om CERES-data och IPCC:s förklaringsmodell i AR6 Fig. 7.6 och 7.7. Mätdata saknar motstycke, för att citera Loeb, i förklaringsmodellen.

Om du vill lägga till eller ändra forcings i förklaringsmodellen så är det givetvis helt OK men då handlar det om en ny eller modifierad förklaringsmodell och det är en senare diskussion. Nu är vi i början av observationsfasen.

Kan ju möjligen vara så att människan menar något annat med motstycke än hur du tolkar det. Du vet, det är ju så med språk. Saker och ting kan lätt missuppfattas.

Ett tips - istället för att böna och be om att andra ska acceptera det briljanta som du har kommit på - värdigt ett nobelpris - så kan du bara fortsätta till det vi uppenbarligen kallar attribution. Du behöver inte andras tillstånd.

Men en sak, varför kan du inte lyssna på andra och försöka sätta dig in i vad de skriver?
Citera
2026-03-26, 23:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Kan ju möjligen vara så att människan menar något annat med motstycke än hur du tolkar det. Du vet, det är ju så med språk. Saker och ting kan lätt missuppfattas.

Ett tips - istället för att böna och be om att andra ska acceptera det briljanta som du har kommit på - värdigt ett nobelpris - så kan du bara fortsätta till det vi uppenbarligen kallar attribution. Du behöver inte andras tillstånd.

Men en sak, varför kan du inte lyssna på andra och försöka sätta dig in i vad de skriver?
Det som saknar motstycke är oerhört tydligt i mätdatan.

Det som nu händer i världen är både tragiskt och skrämmande. Trots att mätdata visar att det är enorma mängder solenergi som driver uppvärmningen och trots att auktoriteter som Norman Loeb och James Hansen rapporterar om en utveckling som ”saknar motstycke” blundar AGW-anhängarna och fortsätter som vanligt.

Nu ser vi ju vilka de verkliga ”förnekarna” är. De som förnekar mätdata och fysik som visar att det är solstrålningen som genom minskad molnighet driver uppvärmningen. De som förnekar traditionell naturvetenskap där observationer föregår attribution.

Klimatvetenskapen sitter dogmatiskt fast i modeller som inte ens är i närheten av att kunna förklara vad som händer. Världen har tappat decennier av riktig naturvetenskap till förmån för AGW-narrativet. Det här kan sluta riktigt, riktigt illa om inget radikalt görs.

Vad är det du menar att jag inte ”lyssnar på”?
Citera
2026-03-27, 11:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Jag är ingen alarmist.

Att jämföra den här frågan med religion tyder på en lös skruv?

De som påminner om fanatiker är ju faktaförnekarna, " skeptikerna " eller vad tomtarna kallar sig.
Vad är det för fakta som du menar förnekas? IPCCs modeller?
Citera
2026-03-27, 12:03
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Vad är det för fakta som du menar förnekas? IPCCs modeller?
Generellt är det inte ipccs modeller per se som behöver förnekas.
Det gemensamma är som svenska akademiens ordlista (SAOL) beskriver klimatförnekare med:
person som ifrågasätter människans inverkan på klimatet

Det tycker jag fångar det hela i tillräckligt specifika termer.

IPCCs modeller, det beror på vad man menar med "ipccs modeller".
Är det förklaringen till uppvärmningen (människan) eller är det klimatmodeller som åsyftas exvis?

Det går utmärkt att acceptera vetenskapen som visar människans inverkan på klimatet och samtidigt ifrågasätta ipccs klimatmodeller(CMIP ensemblerna t.ex) . Det senare uppmuntras om der görs på konstruktivt sätt i vetenskapliga tidskrifter. Det gör modellerna ännu bättre. Faktiskt uppmuntras även det första, om det görs på vetenskapliga grunder. Då kommer det att accepteras av vetenskapliga tidskrifter och ett Nobelpris kan absolut bli aktuellt, beroende på vilka banbrytande upptäckter som leder fram till en sådan slutsats, som görs.
Senast redigerad av MrArtur 2026-03-27 kl. 12:07.
Citera
2026-03-27, 12:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Generellt är det inte ipccs modeller per se som behöver förnekas.
Det gemensamma är som svenska akademiens ordlista (SAOL) beskriver klimatförnekare med:
person som ifrågasätter människans inverkan på klimatet

Det tycker jag fångar det hela i tillräckligt specifika termer.

IPCCs modeller, det beror på vad man menar med "ipccs modeller".
Är det förklaringen till uppvärmningen (människan) eller är det klimatmodeller som åsyftas exvis?

Det går utmärkt att acceptera vetenskapen som visar människans inverkan på klimatet och samtidigt ifrågasätta ipccs klimatmodeller(CMIP ensemblerna t.ex) . Det senare uppmuntras om der görs på konstruktivt sätt i vetenskapliga tidskrifter. Det gör modellerna ännu bättre. Faktiskt uppmuntras även det första, om det görs på vetenskapliga grunder. Då kommer det att accepteras av vetenskapliga tidskrifter och ett Nobelpris kan absolut bli aktuellt, beroende på vilka banbrytande upptäckter som leder fram till en sådan slutsats, som görs.
Visst visst. Men användaren jag citerade påstod att fakta förnekas. Dock utan att ange vilken som avsågs. Fakta är ett ord som inte behöver förtydligas med hjälp av SAOL och det vore intressant att få veta vilken specifik fakta som han menar.
Citera
2026-03-27, 17:23
Moderator
Det tjafsas och kastas pajer som inte är värdigt vetenskapsforumet, låser tills vidare.

/Moderator

Låser upp tråden eftersom global uppvärmning är ett intressant och aktuellt ämne, CERES-data diskuteras i (FB) CERES-data (2000–2025): Den observerade energibudgeten utmanar rådande klimatmodeller, inte här
Så håll topic!
Senast redigerad av Generalknase 2026-03-31 kl. 21:55.
Citera
2026-03-31, 23:57
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagaren
Visst visst. Men användaren jag citerade påstod att fakta förnekas. Dock utan att ange vilken som avsågs. Fakta är ett ord som inte behöver förtydligas med hjälp av SAOL och det vore intressant att få veta vilken specifik fakta som han menar.
Absolut, fakta förnekas , det är ju enligt vissa tokar inte tillåtet att säga som det är, att det är vi och i princip bara vi som orsakar den nuvarande uppvärmningen.

https://youtu.be/bQ21IgRJyvc?si=wiOQ1V3sM_tOiUHJ
Citera
2026-04-01, 09:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Absolut, fakta förnekas , det är ju enligt vissa tokar inte tillåtet att säga som det är, att det är vi och i princip bara vi som orsakar den nuvarande uppvärmningen.

https://youtu.be/bQ21IgRJyvc?si=wiOQ1V3sM_tOiUHJ
Det är två fundamentala problem med inlägg av detta slag i en tråd om vetenskap: 1) Det är närmast desinformation och 2) ad hominem hör inte hemma här.

ALLA som vet något om trådens ämne VET att TSI inte har någon direkt påverkan på uppvärmningen som sker nu. För dem är det här bara självklarheter och nonsens. De som INTE förstår trådens ämne tar TSI som ”fakta” och använder det sen som ”argument” som INTE hör hemma i en tråd om vetenskap.

Vidare skapar ad hominem och otrevlig ton konflikter som bara stör tråden. Så, detta inlägg är ett typexempel på vetenskapligt nonsens och ad hominem som är väldigt störande för en tråd i ett forum om vetenskap.

Med det sagt hänvisar jag till följande inlägg som resonerar vidare om TSI kontra ASR i sammanhanget med global uppvärmning:
(FB) CERES-data (2000–2025): Den observerade energibudgeten utmanar rådande klimatmodeller
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in