2026-03-23, 10:08
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Jag tolkade detta som att du tror att mätdata från CERES ser vi nu en frontalkrock mellan klimatvetenskapen och den traditionella vetenskapen.

Samtidigt som du helt okontroversiellt accepterar det som en feedback. Därmed blir det oklart vad det är du ser som den frontalkrocken du pratade om.

I mina ögon är det bara inkoherrent spam.
Vad jag menar är solklart men jag tänker inte åter upprepa allting jag redan har skrivit flera gånger. Försök att läsa och förstå det jag skriver istället för att ”tolka” och leta efter enstaka ord att hänga upp dig på och sedan angripa som en rabiat mobbare.

Det korta svaret är: Feedback på tidigare uppvärmning orsakad av ASR på 1900-talet.

Motiveringarna har du tidigare i tråden och jag tänker INTE upprepa mig. Jag har redan lagt groteskt mycket tid på anomalign (tid som jag har just nu pga influensa).
Citera
2026-03-23, 10:29
Medlem
Totiuss avatar
Nu visar alltså satellitdata att det är absorberad solstrålning (ASR) som är drivande för uppvärmningen sedan 2000-talet. Före 2000-talet finns inte motsvarande mätdata så där råder fortfarande osäkerhet.

Dock VET vi att den enda fysikaliskt möjliga orsaken till uppvärmningen 1910 - 1945 (ETCW) också är ASR. Det ger följande gällande drivande faktor för observerad uppvärmning baserad på tillgängliga fakta:

1910 - 1945: ASR
1970 - 2000: ? (CO2 enligt IPCC)
2000 - 2025: ASR enligt ny mätdata

Temperaturkurvan ser ut såhär i ett klimatperspektiv (25-års rullande medelvärde):
https://www.woodfortrees.org/plot/gistemp/mean:300

Hur troligt är det att naturen radikalt skulle byta drivande mekanism till CO2 mitt i denna period av linjärt ökande temperatur; ASR -> CO2 -> ASR?

Det är ganska otroligt, speciellt när det finns mätdata för molnighet och havstemperaturer som talar för ASR som drivande även under perioden 1970 – 2000.
Citera
2026-03-23, 10:49
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Vad jag menar är solklart men jag tänker inte åter upprepa allting jag redan har skrivit flera gånger. Försök att läsa och förstå det jag skriver istället för att ”tolka” och leta efter enstaka ord att hänga upp dig på och sedan angripa som en rabiat mobbare.

Det korta svaret är: Feedback på tidigare uppvärmning orsakad av ASR på 1900-talet.

Motiveringarna har du tidigare i tråden och jag tänker INTE upprepa mig. Jag har redan lagt groteskt mycket tid på anomalign (tid som jag har just nu pga influensa).
Fast att ASR ökat under 1900 talet är väl ospecifikt. Och är ju inget du argumenterat för mer än med tomma påståenden. Och inte uppvisat något intresse av att kvantifiera.
Om GCR vore signifikant, vilket det inte är vilket både CLOUD experiment och observationer, så skulle molnigheten istället ha ökat drastiskt sedan solcykel 22. Och enligt dig själv så är ju effekten helt omvänd. En drastisk minskning.

Men det är är ett ämne som redan avhandlats i ett 20 - tal sidor (mellan tummen och pekfingret).
Senast redigerad av MrArtur 2026-03-23 kl. 11:02.
Citera
2026-03-23, 11:31
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Fast att ASR ökat under 1900 talet är väl ospecifikt. Och är ju inget du argumenterat för mer än med tomma påståenden. Och inte uppvisat något intresse av att kvantifiera.
Om GCR vore signifikant, vilket det inte är vilket både CLOUD experiment och observationer, så skulle molnigheten istället ha ökat drastiskt sedan solcykel 22. Och enligt dig själv så är ju effekten helt omvänd. En drastisk minskning.

Men det är är ett ämne som redan avhandlats i ett 20 - tal sidor (mellan tummen och pekfingret).
Vilken annan energi skulle ha drivit uppvärmningen under ETCW?
Citera
2026-03-23, 12:27
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Vilken annan energi skulle ha drivit uppvärmningen under ETCW?
TSI är en. CO2 en annan. En period av låg aktivitet från vulkaner är en tredje. Aerosoler en fjärde osv osv.
För att nämna några exempel. Alla dessa tre (före 1950, aerosoler efter 1950) förekommer i den vetenskapliga litteraturen i betydligt högre utsträckning än GCR.

Det blir bara så konstigt när du uttrycker dig som du gör. Hittar en fringe - förklaring som du är öppen med att du inte förstår, som skulle ha ägt rum för 100 år sedan och skapa de feedbackmekanimser vi ser idag och samtidigt påstå att precis samma feedback på något sätt står i kontrast med uppvärmningen om den drivs av CO2. Det är som sagt inkoherrent.
Citera
2026-03-23, 12:47
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Jag tolkade detta som att du tror att mätdata från CERES ser vi nu en frontalkrock mellan klimatvetenskapen och den traditionella vetenskapen.

Samtidigt som du helt okontroversiellt accepterar det som en feedback. Därmed blir det oklart vad det är du ser som den frontalkrocken du pratade om.

I mina ögon är det bara inkoherrent spam.

Det blir omöjligt att komma fram till något vettigt också om man godtyckligt väljer vad man skall tro. Om man är konspiratoriskt lagd kan ju grundvärdena lika gärna vara hittepå, för forskarna ljuger då om annat.

Ingen av oss vet heller om data från CERES är korrekt. Jag vet det åtminstone inte, och inte har jag någon riktig koll på förändrade molnmönster, och förmodligen har knappast någon annan i tråden det heller.
Citera
2026-03-23, 12:55
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det blir omöjligt att komma fram till något vettigt också om man godtyckligt väljer vad man skall tro. Om man är konspiratoriskt lagd kan ju grundvärdena lika gärna vara hittepå, för forskarna ljuger då om annat.

Ingen av oss vet heller om data från CERES är korrekt. Jag vet det åtminstone inte, och inte har jag någon riktig koll på förändrade molnmönster, och förmodligen har knappast någon annan i tråden det heller.
Citat:
TSI är en. CO2 en annan. En period av låg aktivitet från vulkaner är en tredje. Aerosoler en fjärde osv osv.
För att nämna några exempel. Alla dessa tre (före 1950, aerosoler efter 1950) förekommer i den vetenskapliga litteraturen i betydligt högre utsträckning än GCR.

Det blir bara så konstigt när du uttrycker dig som du gör. Hittar en fringe - förklaring som du är öppen med att du inte förstår, som skulle ha ägt rum för 100 år sedan och skapa de feedbackmekanimser vi ser idag och samtidigt påstå att precis samma feedback på något sätt står i kontrast med uppvärmningen om den drivs av CO2. Det är som sagt inkoherrent.
Det spelar ingen roll vilka personangrepp du häver ur dig. Klimatkänsligheten för CO2 är för låg för uppvärmningen under ETCW. Vulkaner och aerosoler kan inte ge någon sådan uppvärmning. ASR är den pusselbit som saknats. ASR kan vidare ge den ”förstärkningsfaktor” på ca 5 - 10 för TSI som hittills saknats.

Att svamla om att CERES mäter fel passerar löjets gräns med råge.
Citera
2026-03-23, 13:13
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ja modellerna handlar ju mycket om kurvanpassning och att justera parametrar för att passa historiska förlopp.

Som CERES-data och James Hansen nu visar så behöver klimatkänsligheten vara mycket högre för att förklara energin från ökad ASR under 2000-talet. Men då stämmer ju inte förklaringsmodellen i IPCC AR6. Korthuset rasar nu.

Låter som att du säger att co2 är extra farligt, och att vissa underskattar problemen. Det kan ju hända forskare också, och naturligtvis kan stora oljeländer utöva påtryckningar på olika organisationer.
Citera
2026-03-23, 13:20
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Låter som att du säger att co2 är extra farligt, och att vissa underskattar problemen. Det kan ju hända forskare också, och naturligtvis kan stora oljeländer utöva påtryckningar på olika organisationer.
Det finns ingen möjlighet att tolka det jag skriver på det sättet. Du visar bara att din totala brist på naturvetenskaplig kunskap gör det omöjligt för dig att förstå. Den stora gåtan är varför du postar inlägg av det slag som du gör när du inte kan någonting om sakfrågorna. Har du inga mentala spärrar?
Citera
2026-03-23, 13:22
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Det spelar ingen roll vilka personangrepp du häver ur dig. Klimatkänsligheten för CO2 är för låg för uppvärmningen under ETCW. Vulkaner och aerosoler kan inte ge någon sådan uppvärmning. ASR är den pusselbit som saknats. ASR kan vidare ge den ”förstärkningsfaktor” på ca 5 - 10 för TSI som hittills saknats.

Att svamla om att CERES mäter fel passerar löjets gräns med råge.
Nu har du missat eller glömt vad jag skrivit tidigare. Det verkar som att du inte känner till skillnaden mellan ASR och GCR.

Citera
2026-03-23, 13:26
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Nu har du missat eller glömt vad jag skrivit tidigare. Det verkar som att du inte känner till skillnaden mellan ASR och GCR.

Men börja inte med ditt vanvettiga postande igen. Jag har överhuvudtaget inte berört GCR.
Försöker du få tråden att spåra ur igen, som vanligt?
Citera
2026-03-23, 13:58
Medlem
Totiuss avatar
Som sagt:
Shaviv visar att takten i havets värmeupptag under 1900-talet korrelerar med solcykeln och att mängden energi som deponeras kräver en förstärkning av solens effekt, vilken vi nu landat i måste vara ASR:

Using the oceans as a calorimeter to quantify the solar radiative forcing
https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1029/2007JA012989
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in