Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-10-05, 20:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amaratto
Jag har tyvärr inte sett en enda seriös källa som stödjer ditt narrativ. Det brukar sluta med någon obskyr youtube, en artikel från antingen en forskare som aldrig varit publicerad, som köpts av förnekelseindustrin eller som av andra skäl inte längre är relevant.
Kolla mina tidigare inlägg så hittar du seriösa källor. Och sluta ljug om mig – jag länkar inte till YouTube eller annat som du påstår. Du är uppenbart både okunnig och ohederlig.
Citera
2025-10-05, 20:52
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Det är inte ”mitt narrativ”, det är observationer som publiceras öppet i vetenskapliga tidskrifter.

Ja, Great Barrier Reef har haft perioder av återhämtning – det stämmer. Det visar också den forskning som IPCC och australiska myndigheter bygger på. Det innebär inte att hoten är borta.

Australian Institute of Marine Science (AIMS) mäter revet årligen. Deras egen rapport från 2024 visar att vissa delar har rekordhögt koralltäcke, men också att revet fortfarande drabbas av omfattande blekning, särskilt vid värmevågor. Citat:
“Although coral cover has increased in many regions, the Reef remains vulnerable to recurrent mass bleaching and cyclone damage.” (AIMS Status Report 2024)

Peter Ridd blev inte “cancelled för att tala sanning” – han fick sparken efter att ha brutit mot sitt universitets interna forskningsprotokoll. Han har rätt i att vissa koraller kan återhämta sig snabbare, men han har inte visat att klimatförändringar eller försurning är oproblematiska. Hans slutsatser har granskats och avfärdats av flera marinbiologer, bland annat Hughes et al. 2017 (Nature 544:373-377) och Lough et al. 2018 (Coral Reefs 37:1081-1095).

Återväxt och hot kan samexistera – det är kärnan i forskningen. Revet kan återhämta sig under några år, men förlorar gradvis sin motståndskraft när havet värms och försuras. Det är som att säga att en patient som får feberfritt några dagar är frisk, trots att grundsjukdomen kvarstår.

Man behöver inte kalla någon “hysteriker” – man kan bara läsa de faktiska mätserierna. De säger att revet både återhämtar sig periodvis och är under långsiktig press. Det är hela bilden, inte clickbait-rubrikerna.

Great Barrier Reef (GBR) har helt oförskyllt hamnat i centrum i Australiens version av woke/anti-woke-klimatförändringsdebatten. Av flera orsaker: för australiensarna själva är det GBR som är "mest Australien", koralldöd (Coral Bleaching) är en effekt som beror på vattentemperaturen, och som följaktligen korrelerar starkt med klimatförändringen, om klimatförändringen ÄR på riktigt så kommer största delen av GBR att "dö" och GBR är ett (biologiskt) världsarv, vilket gör att det också är UNESCO som övervakar tillståndet (inte bara Australien själv).

Det som också påverkar debatten är att förutom allt annat man kan förvänta sig i ett utvecklat demokratiskt land så exporterar Australien enorma mängder kol. Till Kina, som bränner upp den och orsakar lika enorma kolutsläpp. Som självklart påverkar Stora Barriärrevet negativt. Men det är en stor arbetsgivare, och Australien exporterar inte bara kol, de bränner kol själva också. Motsatsen är turismen till GBR, som är av nationalekonomisk betydelse för Australien (över 6 miljarder AUD) och som är helt beroende av ett friskt ekosystem.

Australien har en egen myndighet som har ansvar för Stora Barriärrevet, GBRMPA (Great Barrier Reef, Marine Park Authority, också känd som "gbrumppa" ). Redan för 20 år sedan hamnade GBRMPA i hetluften till följd av koralldöd, sen samarbetade forskarna öppet med UNESCO, och sen tig det hus i helvete när Australiens regering ville sugmuddra kolexporthamnarna längs östekusten genom att pumpa ut mudderslammet i havet (varefter det skulle ha rivit ut till GBR och lagt sig på revet). GBRMPA tog strid för "sitt rev", med följden att generaldirektör och andra chefer, och en stor del av forskarna sparkades. GBR höll på att få "gult kort" (som i fotboll = varning, för misskötsel och försämrat tillstånd) på UNESCO-kommitténs årliga möte, nåt som Australien slingrade sig undan genom enorma "mutor" ("ekonomiskt stöd" till en del nyckelländer som då satt i UNESCO-kommittén). Och efter det har striden rasat, av och an. 2023 fick Australien tack av kommittén för en massa nya skyddsåtgärder, i maj i år signalerade UNESCO igen preliminärt att det är åt helvete ("grave concerns"), och den här gången kunde inte Australien slinka undan (här är beslutet: https://whc.unesco.org/en/decisions/8726).

Poängen: Man måste se vem som skrivit en rapport om GBR för att kunna bedöma tillförlitligheten, eftersom ett flertal australiensiska regeringar genomför politiskt drivna "processer" för att framställa läget för GBR som bättre än vad det egentligen är. Dels pga kolbrytningen och exporten (och frakterna till Kina), dels på grund den egna användningen av kol som energikälla, dels på grund av en tydlig höger-vänsteruppdelning i klimatpolitiken och dels på grund av GBRs ikoniska betydelse för alla australiensare. Man skulle kanske inte tro att ett västerländskt land direkt fuskar på den nivån, men det har Australien gjort.

Det har i sin tur lett till att GBR blivit en slagpåse i den generella "klimatförändring ja/nej"-diskussionen, eftersom det finns "stöd att hämta" för båda sidor.

Tillägg: googla "Jon Day CVI". Jon jobbade i nästan 40 år på GBRMPA och hörde till dem som "fick sparken" 2014 för att de vägrade ljuga (på politisk order).
Senast redigerad av Graavarg 2025-10-05 kl. 20:58.
Citera
2025-10-05, 21:57
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Nej, IPCC och NOAA är inte opolitiska i den meningen att de är frikopplade från regeringar – men deras data och metodgranskning är vetenskapligt oberoende. IPCC sammanställer över 10 000 publicerade artiklar och har en öppen granskning där även kritiska forskare deltar. Rapportens slutsatser fastställs i konsensus av över 190 länder – inklusive oljeexportörer och konservativa regeringar. Det gör det snarare svårare än lättare att vinkla.

RCP8.5 (numera SSP5-8.5) var aldrig ett “prognosscenario”, utan ett stress-test: ett “värsta fall” för att visa vad som händer om utsläppen ökar okontrollerat. IPCC anger själva att detta scenario i dag är osannolikt, men att det används för modelljämförelser eftersom det hjälper att förstå systemets känslighet. Det betyder inte att IPCC “förutsagt” RCP8.5 som framtid.

NOAA:s dataset (havstemperaturer, orkanstatistik, pH mätningar) publiceras öppet och används av forskare i hela världen. Om de vore “politiserade” skulle man se systematiska avvikelser – men oberoende analyser från t.ex. japanska JMA, brittiska Met Office och EU:s Copernicus ger nästan identiska serier. Data går alltså inte att “styra” politiskt när den bekräftas av flera oberoende källor.

När du nämner orkaner blandar du ihop väder och klimat. En säsong utan stora landfall säger ingenting om trenden. Det som forskningen visar är att den totala energin i tropiska cykloner har ökat, och att andelen kraftiga (kategori 4–5) blir större – inte att varje år måste slå rekord.

Forskningen är alltså mer nyanserad än både Al Gore och Sky News – vilket är precis min poäng.

Källor:
– IPCC AR6 (2021), WG1 – FAQ 1.4 och 12.5 om RCP8.5/SSP5-8.5 https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/
– NOAA Hurricane Trends (2024) https://www.climate.gov/news-features/understanding-climate/climate-change-hurricanes
– Copernicus Climate Change Service (2024) https://climate.copernicus.eu/resources/data-analysis
– JMA Global Temperature Time Series https://ds.data.jma.go.jp/tcc/tcc/products/gwp/temp/ann_wld.html

Kul 😂 "I call your bluff"
Global Temperature Times Series
https://ds.data.jma.go.jp/tcc/tcc/products/gwp/temp/ann_wld.html

Visa nu på vilka globala mätdata du har för:
1890-1930

...jag väntar.
Citera
2025-10-06, 14:09
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Vilken fakta skulle tala mot mig menar du? Jag varken ”ljuger” eller ”hittar på saker”. Kan du inte bättre än grundlösa personangrepp som uppenbart bryter mot forumets regler?
Det oärliga här är ju hur du tar detta som intäkt för att flytta fokus från vad forskningsläget gör gällande.

Dina källor skriver i regel mer eller mindre att orsaken är en återkopplingseffekt. Medan du skyller på antingen solinstrålningen i sig, eller att solen/GCR/Phi ligger bakom förändringen och när det falsifieras så beror det bara på "andra orsaker" utan närmare specifikation.

Det är det jag menar när jag skriver att du och "dina gelikar" ständigt uppvisar en ovilja att titta på elefanten i rummet.

I Hansen and Karecha, 2025 som du hänvisat till framgår det redan i titeln "Large Cloud Feedback Confirms High Climate Sensitivity"

Du använder det för att argumentera för en låg klimatkänslighet genom att skylla på feedbacken som en driver, snarare än drivern bakom feedbacken. Ja, det är alltså oärligt. Rätt självklart.

Detta är vad alla dina seriösa källor mer eller mindre explicit säger.
Senast redigerad av MrArtur 2025-10-06 kl. 14:17.
Citera
2025-10-06, 14:17
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Great Barrier Reef (GBR) har helt oförskyllt hamnat i centrum i Australiens version av woke/anti-woke-klimatförändringsdebatten. Av flera orsaker: för australiensarna själva är det GBR som är "mest Australien", koralldöd (Coral Bleaching) är en effekt som beror på vattentemperaturen, och som följaktligen korrelerar starkt med klimatförändringen, om klimatförändringen ÄR på riktigt så kommer största delen av GBR att "dö" och GBR är ett (biologiskt) världsarv, vilket gör att det också är UNESCO som övervakar tillståndet (inte bara Australien själv).

Det som också påverkar debatten är att förutom allt annat man kan förvänta sig i ett utvecklat demokratiskt land så exporterar Australien enorma mängder kol. Till Kina, som bränner upp den och orsakar lika enorma kolutsläpp. Som självklart påverkar Stora Barriärrevet negativt. Men det är en stor arbetsgivare, och Australien exporterar inte bara kol, de bränner kol själva också. Motsatsen är turismen till GBR, som är av nationalekonomisk betydelse för Australien (över 6 miljarder AUD) och som är helt beroende av ett friskt ekosystem.

Australien har en egen myndighet som har ansvar för Stora Barriärrevet, GBRMPA (Great Barrier Reef, Marine Park Authority, också känd som "gbrumppa" ). Redan för 20 år sedan hamnade GBRMPA i hetluften till följd av koralldöd, sen samarbetade forskarna öppet med UNESCO, och sen tig det hus i helvete när Australiens regering ville sugmuddra kolexporthamnarna längs östekusten genom att pumpa ut mudderslammet i havet (varefter det skulle ha rivit ut till GBR och lagt sig på revet). GBRMPA tog strid för "sitt rev", med följden att generaldirektör och andra chefer, och en stor del av forskarna sparkades. GBR höll på att få "gult kort" (som i fotboll = varning, för misskötsel och försämrat tillstånd) på UNESCO-kommitténs årliga möte, nåt som Australien slingrade sig undan genom enorma "mutor" ("ekonomiskt stöd" till en del nyckelländer som då satt i UNESCO-kommittén). Och efter det har striden rasat, av och an. 2023 fick Australien tack av kommittén för en massa nya skyddsåtgärder, i maj i år signalerade UNESCO igen preliminärt att det är åt helvete ("grave concerns"), och den här gången kunde inte Australien slinka undan (här är beslutet: https://whc.unesco.org/en/decisions/8726).

Poängen: Man måste se vem som skrivit en rapport om GBR för att kunna bedöma tillförlitligheten, eftersom ett flertal australiensiska regeringar genomför politiskt drivna "processer" för att framställa läget för GBR som bättre än vad det egentligen är. Dels pga kolbrytningen och exporten (och frakterna till Kina), dels på grund den egna användningen av kol som energikälla, dels på grund av en tydlig höger-vänsteruppdelning i klimatpolitiken och dels på grund av GBRs ikoniska betydelse för alla australiensare. Man skulle kanske inte tro att ett västerländskt land direkt fuskar på den nivån, men det har Australien gjort.

Det har i sin tur lett till att GBR blivit en slagpåse i den generella "klimatförändring ja/nej"-diskussionen, eftersom det finns "stöd att hämta" för båda sidor.

Tillägg: googla "Jon Day CVI". Jon jobbade i nästan 40 år på GBRMPA och hörde till dem som "fick sparken" 2014 för att de vägrade ljuga (på politisk order).

Man KAN ju åka dit själv och se på egen hand och med egna ögon hur det är ställt.
Jag var i Cairns Februari 2020.
Citera
2025-10-06, 14:18
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det oärliga här är ju hur du tar detta som intäkt för att flytta fokus från vad forskningsläget gör gällande.

Dina källor skriver i regel mer eller mindre att orsaken är en återkopplingseffekt. Medan du skyller på antingen solinstrålningen i sig, eller att solen/GCR/Phi ligger bakom förändringen och när det falsifieras så beror det bara på "andra orsaker" utan närmare specifikation.

Det är det jag menar när jag skriver att du och "dina gelikar" ständigt uppvisar en ovilja att titta på elefanten i rummet.

I Hansen and Karecha, 2025 som du hänvisat till framgår det redan i titeln "Large Cloud Feedback Confirms High Climate Sensitivity"

Du använder det för att argumentera för en låg klimatkänslighet genom att skylla på feedbacken som en driver, snarare än drivern bakom feedbacken. Ja, det är alltså oärligt. Rätt självklart.
Nu är det ju solinstrålningen som orsakar ökad uppvärmning när molnigheten minskar. När du babblar om ”solinstrålningen i sig” så visar det ju bara att du inte alls verkar förstå diskussionen.

Och en återkoppling gör ingen skillnad på vad som orsakat den tidigare uppvärmning som orsakar återkopplingen. Inte heller det verkar du förstå.

Och jag flyttar inte något ”fokus”.
Citera
2025-10-06, 14:45
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nu är det ju solinstrålningen som orsakar ökad uppvärmning när molnigheten minskar. När du babblar om ”solinstrålningen i sig” så visar det ju bara att du inte alls verkar förstå diskussionen.

Och en återkoppling gör ingen skillnad på vad som orsakat den tidigare uppvärmning som orsakar återkopplingen. Inte heller det verkar du förstå.

Och jag flyttar inte något ”fokus”.
Som sagt.
Man behöver inte läsa mer än rubriken för att förstå hur oärlig du är:
Large Cloud Feedback Confirms High Climate Sensitivity

Det där är alltså rubriken som kopierats från artikeln du hänvisat till, och sedan klistrats in här.
Senast redigerad av MrArtur 2025-10-06 kl. 14:49.
Citera
2025-10-06, 14:57
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Som sagt.
Man behöver inte läsa mer än rubriken för att förstå hur oärlig du är:
Large Cloud Feedback Confirms High Climate Sensitivity

Det där är alltså rubriken som kopierats från artikeln du hänvisat till, och sedan klistrats in här.
Jag är inte oärlig. Det är du som inte kan diskutera och uppföra dig på ett normalt sätt. Jag har tydligt skrivit: ”Att det måste vara en feedback är deras åsikt men om det är så kan det lika gärna vara en feedback orsakad av GCR-moln-kopplingen, som upprepat sagts. Är det inte dags för tråden att gå vidare nu?
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Du måste sluta sprida lögner om mig i tråden hela tiden. Ditt beteende är helt oacceptabelt och bryter uppenbart mot forumets regler.
Citera
2025-10-06, 15:19
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag är inte oärlig. Det är du som inte kan diskutera och uppföra dig på ett normalt sätt. Jag har tydligt skrivit: ”Att det måste vara en feedback är deras åsikt men om det är så kan det lika gärna vara en feedback orsakad av GCR-moln-kopplingen, som upprepat sagts. Är det inte dags för tråden att gå vidare nu?

Du måste sluta sprida lögner om mig i tråden hela tiden. Ditt beteende är helt oacceptabelt och bryter uppenbart mot forumets regler.
Här är du fortsatt oärlig. Och dessutom inkonsekvent. Du hänvisar till en artikel, tar det du tror du vill höra från den och avfärdar all övrig vetenskap i den som "åsikter" så goda som dina egna.

Det är de inte. Det är vetenskap som står vida över dina åsikter vad gäller vetenskapligt värde. Det borde du också kunna förstå. Och hade du inte förstått det hade du ju funnit vetenskapliga referenser överflödiga. Vilket du alltså inte gör. Du missreprenterar istället dina egna referenser på ett oärligt sätt.

Du skriver till andra användare att kolla på tidigare inlägg. Samtidigt som det du länkar till här har besvarats och det vet du ju om, eftersom du besvarat svaret (nåja, klippte ut en mening och besvarade).

Här finns alla inlägg i den kontexten.
Senast redigerad av MrArtur 2025-10-06 kl. 15:28.
Citera
2025-10-06, 15:34
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Här är du fortsatt oärlig. Och dessutom inkonsekvent. Du hänvisar till en artikel, tar det du tror du vill höra från den och avfärdar all övrig vetenskap i den som "åsikter" så goda som dina egna.

Det är de inte. Det är vetenskap som står vida över dina åsikter vad gäller vetenskapligt värde. Det borde du också kunna förstå. Och hade du inte förstått det hade du ju funnit vetenskapliga referenser överflödiga. Vilket du alltså inte gör. Du missreprenterar istället dina egna referenser på ett oärligt sätt.

Du skriver till andra användare att kolla på tidigare inlägg. Samtidigt som det du länkar till här har besvarats och det vet du ju om, eftersom du besvarat svaret (nåja, klippte ut en mening och besvarade).

Här finns alla inlägg i den kontexten.
Du fortsätter att sprida falska och påhittade uppgifter om mig vilket som sagt bryter mot forumets regler. Att du upprepat länkar till tidigare inlägg av dig som du redan fått svar på förvärrar bara saken eftersom det skapar rundgång. Jag har förklarat allt detta för dig vid upprepade tillfällen.

Jag har sedan länge förstått dina åsikter och tålmodigt svarat på dina upprepningar. Dina åsikter är dock inga sanningar och du måste acceptera att jag inte delar dina åsikter. Jag upprepar igen: Du måste sluta sprida lögner om mig i tråden hela tiden.
Citera
2025-10-06, 15:59
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Du fortsätter att sprida falska och påhittade uppgifter om mig vilket som sagt bryter mot forumets regler. Att du upprepat länkar till tidigare inlägg av dig som du redan fått svar på förvärrar bara saken eftersom det skapar rundgång. Jag har förklarat allt detta för dig vid upprepade tillfällen.

Jag har sedan länge förstått dina åsikter och tålmodigt svarat på dina upprepningar. Dina åsikter är dock inga sanningar och du måste acceptera att jag inte delar dina åsikter. Jag upprepar igen: Du måste sluta sprida lögner om mig i tråden hela tiden.
Det är klart lögnaren anklagar andra för att sprida lögner om sitt eget ljugande. Enligt tillbakakaka - principen utan vidare motivering.

Men, det jag skriver stöds av uppgifter som går att kontrollera. Jag presenterar tillochmed verktygen för detta i form av länkar i det föregående inlägget, t.ex.
Transparent och öppet. Till skillnad från dig som länkar till dina egna inlägg som om de vore obesvarade. Din oärlighet är liksom inte spårlös.

Vad gäller vetenskap så är det alltså den jag värderar. Jag uppskattar referenserna du ger. De av dem som är seriösa. Och självklart värderar jag dem högre än både dina och mina åsikter. Dina åsikter värderar jag lägst av allt, eftersom de demonstrerbart är oärliga och lögnaktiga och missrepresenterar den forskning de refererar till, på oärligaste vis.

Ta rubriken "Large Cloud Feedback Confirms High Climate Sensitivity"

"Stor molnåterkoppling bekräftar en hög klimatkämslighet"

Detta använder Totius för att argumentera för en låg klimatkänslighet och menar att själva återkopplingen han själv hänvisar till för att argumentera för denna låga klimatkänslighet bara kan reduceras till "åsikter". genom att passa på att reducera sina egna referenser till just "åsikter" där det går emot Totius bekräftelsebias. Det är inte ärligt. Varken mot dig själv eller någon annan.
Senast redigerad av MrArtur 2025-10-06 kl. 16:04.
Citera
2025-10-06, 16:18
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Man KAN ju åka dit själv och se på egen hand och med egna ögon hur det är ställt.
Jag var i Cairns Februari 2020.

Jag har varit där fem gånger, en gång privat och fyra å jobbets vägnar. Men inte sedan "den stora utrensningen" 2014. Det är ingen idé, GRBMPA är numera en politiskt styrd och i praktiken förstörd myndighet. Det skulle bara bli pinsamt. Svårt att förstå att de en gång utgjorde exempel för hela världen när det gällde en balanserad och väl fungerande marin förvaltning, med vetenskap och fakta som grund.

Dåvarande CEO offrade sig och "sålde ut" och stannade kvar, för att försöka mildra effekterna på myndigheten. Men den kontinuerliga (och helt verklighetsfrånvända) politiska styrningen blev för mycket, dessutom tillbringade han halva tiden på resa för att försöka övertyga de länder som för tillfället satt i UNESCOs styrelse att "revet mådde bra" (så de inte skulle rösta för "gult kort" på UNESCOs årsmöte). Senast jag träffade honom var han på gränsen till ett nervöst sammanbrott (på riktigt, han kunde inte komma med på middagen för han satt på hotellrummet och grät). Sen 2019 har GBRMPA en menlös politisk broiler som CEO, och de är nuförtiden så hårt hållna att de inte ens vågar prata ut över en öl på internationella möten. Vilket är HELT OCH TOTALT "oaustraliensiskt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in