2025-04-27, 08:39
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Läste inte länkarna men antar att du pratar om medlemmar av the Third Reich Church of Al Gore etc?
17 år sedan de där publicerades.
Det är ändå smått tragiskt att klimatförnekelsen än idag kör i exakt samma hjulspår.

Hade det inte varit för SLU - rutan där i slutet hade jag hållit med Xenonen.
Citera
2025-04-27, 09:51
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag kan för mitt liv inte avgöra om det där är avsett att vara på allvar eller en parodi. Skillnaden kan vara hårfin.
Jag förstår att du har svårt att förstå men det är en bisarr satir från SLU som visar den låga nivå som politiska aktörer har dragit ner diskursen till. Se även mitt tidigare inlägg: (FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten
Citera
2025-04-27, 09:59
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Om inte ett så pass starkt vetenskapligt konsensus växtfram av evidens. Vad har den då växt fram av?
Det slags grupptänkande som skapas av vulgärargumentation som det som satiren från SLU visar.
Citera
2025-04-27, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag förstår att du har svårt att förstå men det är en bisarr satir från SLU som visar den låga nivå som politiska aktörer har dragit ner diskursen till.
Trevligt att höra, men problemet är som sagt att skillnaden mot vad verkliga klimatförnekare säger är obefintlig, endast rösten och kroppsspråket antyder att det är satir. Hade man läst precis samma sak som text hade det bara varit helt normal klimatförnekelse.
Citera
2025-04-27, 10:37
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Trevligt att höra, men problemet är som sagt att skillnaden mot vad verkliga klimatförnekare säger är obefintlig, endast rösten och kroppsspråket antyder att det är satir. Hade man läst precis samma sak som text hade det bara varit helt normal klimatförnekelse.
Nej, det är inte ”trevligt” – det är direkt samhällsfarligt att vänstern kidnappat klimatfrågan.
Citera
2025-04-27, 12:25
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Diagnosticering och medvetande

Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Läste inte länkarna men antar att du pratar om medlemmar av the Third Reich Church of Al Gore etc?

Citat:
Jag kan för mitt liv inte avgöra om det där är avsett att vara på allvar eller en parodi. Skillnaden kan vara hårfin.

Att vara del i en sekt ovetandes är en sak, upptäckten däremot är en skrämmande upplevelse, du blev rädd och jag förstår dig.
Klimatförnekeriet kan gå djupt, ja så djupt att förnekelsen etablerar sig i ryggmärgen. Svårt klimatförnekande kräver avprogrammering. Vetenskapliga resonemang och metoder biter inte, de svåraste fallen rör personer som vägrar erkänna grundläggande fysikaliska samband.
Tänk själv, det finns personer, trots förmågan till välskrivna texter och analyserande, som inte kan göra rimlighetsbedömning, ungefär som plattjordare.
Trots presentation av energibalansens ingående delars storlek, deras andelar, som för friska och sunda människor är uppenbara, förnekas verkligheten i bästa fall med faktioder, i sämre fall med ett ständigt ifrågasättande som för tankarna till rättshaverister.

Energibalansen för jorden klimat har varit känd i över hundra år. Med tiden har utvecklingen förfinat beräkningarna och förpassat alternativa teorier till sophögen; det finns inga dolda värmemaskiner i atmosfären som ersätter växthusproblematiken även om det finns stollar som påstår detta.
Senast redigerad av Brunafingrarna 2025-04-27 kl. 13:21. Anledning: platta jorden
Citera
2025-04-27, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Att vara del i en sekt ovetandes är en sak, upptäckten däremot är en skrämmande upplevelse, du blev rädd och jag förstår dig.
Eh, va? Är du säker på att du skriver till rätt person här?

Citat:
Nej, det är inte ”trevligt” – det är direkt samhällsfarligt att vänstern kidnappat klimatfrågan.
Då får väl ni till höger bli lite seriösa så det inte blir som i de här länkarna omöjligt att avgöra om det är allvar eller parodi? Högerfolk (för det är mest sådana till höger) hittar på de mest absurda och motsägelsefulla argument till varför AGW inte är ett problem, många av dem betydligt mer oseriösa än i de här videosnuttarna.
Citera
2025-04-27, 14:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Klimatförnekeriet kan gå djupt, ja så djupt att förnekelsen etablerar sig i ryggmärgen. Svårt klimatförnekande kräver avprogrammering. Vetenskapliga resonemang och metoder biter inte, de svåraste fallen rör personer som vägrar erkänna grundläggande fysikaliska samband.
Tänk själv, det finns personer, trots förmågan till välskrivna texter och analyserande, som inte kan göra rimlighetsbedömning, ungefär som plattjordare.
Trots presentation av energibalansens ingående delars storlek, deras andelar, som för friska och sunda människor är uppenbara, förnekas verkligheten i bästa fall med faktioder, i sämre fall med ett ständigt ifrågasättande som för tankarna till rättshaverister.

Energibalansen för jorden klimat har varit känd i över hundra år. Med tiden har utvecklingen förfinat beräkningarna och förpassat alternativa teorier till sophögen; det finns inga dolda värmemaskiner i atmosfären som ersätter växthusproblematiken även om det finns stollar som påstår detta.
Som sagt: “For more than 20 years, NASA instruments in space have tracked a growing imbalance in Earth’s solar energy budget, with more energy entering than leaving the planet. [...] “Nobody can get a number that’s even close,” says George Tselioudis, a climate scientist at NASA’s Goddard Institute for Space Studies.
https://www.science.org/content/arti...global-warming

Det du verkar tro är en insikt är självklarheter som är otillräckliga som förklaring för oss andra. Du visar verkligen hur otroligt inskränkta, korkade och självgoda klimataktivister är.
Citera
2025-04-27, 15:04
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Som sagt: “For more than 20 years, NASA instruments in space have tracked a growing imbalance in Earth’s solar energy budget, with more energy entering than leaving the planet. [...] “Nobody can get a number that’s even close,” says George Tselioudis, a climate scientist at NASA’s Goddard Institute for Space Studies.
https://www.science.org/content/arti...global-warming

Det du verkar tro är en insikt är självklarheter som är otillräckliga som förklaring för oss andra. Du visar verkligen hur otroligt inskränkta, korkade och självgoda klimataktivister är.

Tack för faktioden Totius!

Jag vill också använda artikeln för att hamra in min agenda, givetvis som faktiod:

Citat:
Ursprungligen postat av Science
Climate scientists now need to figure out what’s causing these cloud changes. They also need to tackle a more alarming question: whether the trend is a feedback of climate change that might accelerate warming into the future, says Michael Byrne, a climate dynamicist at the University of St. Andrews. Although some models have predicted the cloud changes, Byrne says, “I don’t think we can answer this question with much confidence.”

Som vi kunnat se har forskare tidigare varnat för denna utveckling, förändringar av molnen och en accelerad klimatförändring.

Solen upprätthåller klimatet, som vi kunnat se är aktiviteten i det närmaste konstant. Vidare vet vi att Milanković-cyklerna ger återverkningar i långa tidsperspektiv, dessutom har tidigare snabba klimatförändringar orsakats av meteoritnedslag eller utsläpp av växthusgaser (PETM, PETM).

Trevlig eftermiddag!
Citera
2025-04-27, 21:27
Medlem
Citat:
Och polar amplification är ett vedertaget faktum. Du säger att det trotsar hypotesen om en växthusgasdriven uppvärmning när det är en sådan sak som bekräftar den.

Är du så korkad som det verkar som här?
Citera
2025-04-27, 21:53
Medlem
Citat:
Och polar amplification är ett vedertaget faktum. Du säger att det trotsar hypotesen om en växthusgasdriven uppvärmning när det är en sådan sak som bekräftar den.

Citat:
För det första noterar jag att du nu lämnat GCR - spåret.
Öh, nej, jag är öppen för att flera mekanismer kan ske samtidigt eftersom att mitt sinne rymmer mer än ärthjärnor som endast kan fokusera på en enda faktor och får kortslutning i ärtan av vetenskapliga belägg för att flera processer verkar samtidigt.

Citat:
Du missade att påpeka att den där gula linjen i figuren du postade tidigare slutade 1977 och har gått nedåt efter detta (phi) med temperaturen å andra sidan accelererat.
Modellen använder som sagt forcings från både CO2 och phi. Att den sista datapunkten phi inte är lika stark som 88 förestående år av stark phi, påverkar inte ett 100-årigt rullande medelvärde speciellt mycket. Om 100 år är en lämplig tidskonstant i lågpassfiltret vet jag inte, men den snabba uppvärmningen finns med i modellen - så pass stark är forcingen från CO2 + phi med klimatkänslighet 1.6K.

Citat:
Och här pratar vi snarare i termer av en transient klimatkänslighet.

Alltså, den teoretiska klimatkänsligheten för CO2 + H2O är ju 2.2K ECS. Att blanda in termen TCR i modellresultat är knepigt. Modellen har ju en ECS, TCR beror sedan på modellens värmetröghet, som inte nödvändigtvis överensstämmer med jordens. Hur som helst erkänner du ju här i att jorden har stor värmetröghet, annars hade ju skillnaden ECS och TCR varit liten. Kanske är värmetrögheten så stor att den motsvarar ett lågpassfilter med tidskonstanten 100år?
Citera
2025-04-28, 09:35
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose

Synnerligen korkad kommentar. Polar amplification var något som redan Arrhenius arbete föreslog. Även om han bara gick till 70°.
Är polar amplification något du förnekar som ett observerat faktum?

Citat:

Öh, nej, jag är öppen för att flera mekanismer kan ske samtidigt eftersom att mitt sinne rymmer mer än ärthjärnor som endast kan fokusera på en enda faktor och får kortslutning i ärtan av vetenskapliga belägg för att flera processer verkar samtidigt.

Verkar snarare som att du byter mekanism när det passar. Desto svårare att testa och desto mer ospecifik, desto mer värde ser du i den. Det här är väl dessutom den mekanismen du föreslår ska förstärka TSI med 5ggr eller vad det nu det var du påstod tidigare.
Den borde alltså vara en väldigt tydlig signal och om det fanns någon substans i den borde molnigheten ökat betydligt med GCR de senaste solcyklerna och inte tvärtom som observationerna visar, avtagit.

Citat:

Modellen använder som sagt forcings från både CO2 och phi. Att den sista datapunkten phi inte är lika stark som 88 förestående år av stark phi, påverkar inte ett 100-årigt rullande medelvärde speciellt mycket. Om 100 år är en lämplig tidskonstant i lågpassfiltret vet jag inte, men den snabba uppvärmningen finns med i modellen - så pass stark är forcingen från CO2 + phi med klimatkänslighet 1.6K.

Ja, ett 100-årigt glidande medelvärde jämnar ut kortare variationer och det är ju precis problemet.
Om du använder ett långsamt glidande medelvärde kan du inte hävda att din modell korrekt beskriver snabba förändringar som den moderna antropogena accelererade uppvärmningen.
Du erkänner indirekt att din modell inte är konstruerad för att fånga snabba uppgångar som AGW
Vilket var min poäng från början.

Citat:

Alltså, den teoretiska klimatkänsligheten för CO2 + H2O är ju 2.2K ECS. Att blanda in termen TCR i modellresultat är knepigt. Modellen har ju en ECS, TCR beror sedan på modellens värmetröghet, som inte nödvändigtvis överensstämmer med jordens. Hur som helst erkänner du ju här i att jorden har stor värmetröghet, annars hade ju skillnaden ECS och TCR varit liten. Kanske är värmetrögheten så stor att den motsvarar ett lågpassfilter med tidskonstanten 100år?
Självklart erkänner jag jordens värmetröghet. Har jag någonsin antytt något annat?
Värmetrögheten betyder att uppvärmningen fortsätter även efter utsläpp. Det tar tid för en ny jämvikt att inträda.

Det betyder inte som du verkar föreslå, att den döljer all pågående uppvärmning. Temperaturen rör sig alltid mot jämvikt, och riktningen styrs av energibalansen. Det är detta som definierar temperaturens attraktor. Värmetrögheten fördröjer tempot men innebär ingen fasförskjutning mellan energibalansens över- eller underskott och temperaturens förändring.
Så även här visar du att du blandar samman grundläggande begrepp och därmed underminerar dina egna argument.
Senast redigerad av MrArtur 2025-04-28 kl. 10:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in