Citat:
Ursprungligen postat av
suppose
Är du så korkad som det verkar som här?
Synnerligen korkad kommentar. Polar amplification var något som redan Arrhenius arbete föreslog. Även om han bara gick till 70°.
Är polar amplification något du förnekar som ett observerat faktum?
Citat:
Öh, nej, jag är öppen för att flera mekanismer kan ske samtidigt eftersom att mitt sinne rymmer mer än ärthjärnor som endast kan fokusera på en enda faktor och får kortslutning i ärtan av vetenskapliga belägg för att flera processer verkar samtidigt.
Verkar snarare som att du byter mekanism när det passar. Desto svårare att testa och desto mer ospecifik, desto mer värde ser du i den. Det här är väl dessutom den mekanismen du föreslår ska förstärka TSI med 5ggr eller vad det nu det var du påstod tidigare.
Den borde alltså vara en väldigt tydlig signal och om det fanns någon substans i den borde molnigheten ökat betydligt med GCR de senaste solcyklerna och inte tvärtom som observationerna visar, avtagit.
Citat:
Modellen använder som sagt forcings från både CO2 och phi. Att den sista datapunkten phi inte är lika stark som 88 förestående år av stark phi, påverkar inte ett 100-årigt rullande medelvärde speciellt mycket. Om 100 år är en lämplig tidskonstant i lågpassfiltret vet jag inte, men den snabba uppvärmningen finns med i modellen - så pass stark är forcingen från CO2 + phi med klimatkänslighet 1.6K.
Ja, ett 100-årigt glidande medelvärde jämnar ut kortare variationer och det är ju precis problemet.
Om du använder ett långsamt glidande medelvärde kan du inte hävda att din modell korrekt beskriver snabba förändringar som den moderna antropogena accelererade uppvärmningen.
Du erkänner indirekt att din modell inte är konstruerad för att fånga snabba uppgångar som AGW
Vilket var min poäng från början.
Citat:
Alltså, den teoretiska klimatkänsligheten för CO2 + H2O är ju 2.2K ECS. Att blanda in termen TCR i modellresultat är knepigt. Modellen har ju en ECS, TCR beror sedan på modellens värmetröghet, som inte nödvändigtvis överensstämmer med jordens. Hur som helst erkänner du ju här i att jorden har stor värmetröghet, annars hade ju skillnaden ECS och TCR varit liten. Kanske är värmetrögheten så stor att den motsvarar ett lågpassfilter med tidskonstanten 100år?
Självklart erkänner jag jordens värmetröghet. Har jag någonsin antytt något annat?
Värmetrögheten betyder att uppvärmningen fortsätter även efter utsläpp. Det tar tid för en ny jämvikt att inträda.
Det betyder inte som du verkar föreslå, att den döljer all pågående uppvärmning. Temperaturen rör sig alltid mot jämvikt, och riktningen styrs av energibalansen. Det är detta som definierar temperaturens
attraktor. Värmetrögheten fördröjer tempot men innebär ingen fasförskjutning mellan energibalansens över- eller underskott och temperaturens förändring.
Så även här visar du att du blandar samman grundläggande begrepp och därmed underminerar dina egna argument.