Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-01-09, 09:08
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du har fått allt du invänder mot förklarat för dig vid upprepade tillfällen. Du fortsätter dock att upprepa samma saker oavsett vilka förklaringar du får.

Se t.ex. vidare följande svar till dig från 2024-12-10:
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Notera speciellt i inlägget ovan:
Det som är relevant för de två hypoteser jag tagit upp för diskussion är kosmisk strålning (rymdstoft från supernovor) samt ultraviolett strålning (från solen). Finns mätningar sedan några decennier tillbaka som visar god korrelation mellan molnighet och kosmisk strålning. Man kan även se en korrelation mellan solaktivitet och vintertemperaturen i arktis, vilket påverkar värmeförlusten via utstrålningen från arktis. Enligt forskningen jag länkat till kan solen förklara halva den moderna uppvärmningen.
Ja, vill du lämna TSI och byta till GCR går väl det bra.
Hur skulle det förväntade temperatursvaret se ut som följd av detta?
https://ibb.co/3Rzj5VM
Det är 10 år mellan varje vertikal streckad linje, kan du utgå ifrån.

Y-axeln visar normaliserade CR (Cosmic Ray) counts, vilket innebär att värdena representerar relativa mängder kosmiska strålar som detekteras av neutronmonitorer över tid. Normaliseringen innebär att antalet registrerade träffar (counts) har skalats i förhållande till ett referensvärde, till exempel medelvärdet eller en standardnivå, så att de ligger inom ett jämförbart intervall. På detta sätt kan man enklare se variationer, som ökning eller minskning av kosmisk strålning, utan att behöva ta hänsyn till absoluta mätvärden.
Senast redigerad av MrArtur 2025-01-09 kl. 09:55.
Citera
2025-01-09, 12:20
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja, vill du lämna TSI och byta till GCR går väl det bra.
[…]
Nej, vi ska stanna kvar här. Du har under lång tid postat en stor mängd inlägg där du sprider osanna uppgifter om såväl mig som andra användare. Det är ett ofog som måste upphöra.

När det gäller TSI har du gång på gång fått svaret att TSI i sig har en liten påverkan på temperaturen. Däremot finns det forskning som visar på ett samband mellan solaktivitet och kosmisk strålning, molnbildning, luft- och vattenströmmar och så vidare som i sin tur kan påverka temperaturen. Se även mitt svar till dig 2024-11-13 (för 57 dagar sedan) med föregående och efterföljande inlägg:

Allt som jag och andra har tagit upp i tråden har tydliga källor men du avfärdar systematiskt alla källor utan att ens ta del av dem. Istället spammar du tråden med lösryckta fragment, halmgubbar, nonsensfrågor, personangrepp och så vidare blandat med fakta som ingen har ifrågasatt.

Så, svaret om TSI som du redan fått oräkneliga gånger är alltså att TSI i sig har en liten påverkan på temperaturen. Däremot finns det alltså forskning som visar på ett samband mellan solaktivitet och kosmisk strålning, molnbildning, luft- och vattenströmmar och så vidare som i sin tur kan påverka temperaturen.

Inte minst har det som nyligen framkommit om ökad solinstrålning på grund av minskad albedo stor inverkan på uppvärmningen.

Kan du sluta älta om TSI nu?
Citera
2025-01-09, 12:50
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nej, vi ska stanna kvar här. Du har under lång tid postat en stor mängd inlägg där du sprider osanna uppgifter om såväl mig som andra användare. Det är ett ofog som måste upphöra.

När det gäller TSI har du gång på gång fått svaret att TSI i sig har en liten påverkan på temperaturen. Däremot finns det forskning som visar på ett samband mellan solaktivitet och kosmisk strålning, molnbildning, luft- och vattenströmmar och så vidare som i sin tur kan påverka temperaturen. Se även mitt svar till dig 2024-11-13 (för 57 dagar sedan) med föregående och efterföljande inlägg:

Allt som jag och andra har tagit upp i tråden har tydliga källor men du avfärdar systematiskt alla källor utan att ens ta del av dem. Istället spammar du tråden med lösryckta fragment, halmgubbar, nonsensfrågor, personangrepp och så vidare blandat med fakta som ingen har ifrågasatt.

Så, svaret om TSI som du redan fått oräkneliga gånger är alltså att TSI i sig har en liten påverkan på temperaturen. Däremot finns det alltså forskning som visar på ett samband mellan solaktivitet och kosmisk strålning, molnbildning, luft- och vattenströmmar och så vidare som i sin tur kan påverka temperaturen.

Inte minst har det som nyligen framkommit om ökad solinstrålning på grund av minskad albedo stor inverkan på uppvärmningen.

Kan du sluta älta om TSI nu?
Fast nu var det GCR och inte TSI som mitt inlägg handlade om, eftersom det var den parameter du talade om i det inlägget jag besvarade som du citerade här.
Läser du ens några svar?

Tidigare har du skrivit att det är TSI som gäller. Alltså har ett byte från TSI till GCR skett. Vilka solparametrar vill du välja för att studera sambandet? Om det inte finns några, hur kan sambanden testas? Hur kan hypotesen/hypoteserna falsifieras?

Så i inlägget du besvarade här nämner jag inte ens TSI förutom att belysa att du nu hänvisar till en annan parameter; GCR.

Ja, albedoförändringarna har vi ju gått igenom tidigare ja. Läs inläggen istället för att posta en månad gamla besvarade inlägg igen medan du samtidigt kan passa på att anklaga andra för att gå runt i cirklar.

Det verkar nästan som att du testar runt lite här. Vad som helst kan duga, bara det går emot i princip all publicerad forskning på området, så behöver det inte ens testas.

Tack på förhand.
Senast redigerad av MrArtur 2025-01-09 kl. 12:57.
Citera
2025-01-09, 13:17
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Fast nu var det GCR och inte TSI som mitt inlägg handlade om, eftersom det var den parameter du talade om i det inlägget jag besvarade som du citerade här.
Läser du ens några svar?

Tidigare har du skrivit att det är TSI som gäller. Alltså har ett byte från TSI till GCR skett. Vilka solparametrar vill du välja för att studera sambandet? Om det inte finns några, hur kan sambanden testas? Hur kan hypotesen/hypoteserna falsifieras?

Så i inlägget du besvarade här nämner jag inte ens TSI förutom att belysa att du nu hänvisar till en annan parameter; GCR.

Ja, albedoförändringarna har vi ju gått igenom tidigare ja. Läs inläggen istället för att posta en månad gamla besvarade inlägg igen medan du samtidigt kan passa på att anklaga andra för att gå runt i cirklar.

Det verkar nästan som att du testar runt lite här. Vad som helst kan duga, bara det går emot i princip all publicerad forskning på området, så behöver det inte ens testas.

Tack på förhand.
Nej, vi ska beta av det här med TSI som du grundlöst ältat om i månader. Ditt ofog med att blanda allt huller om buller i bisarra halmgubbar och personangrepp måste upphöra. Nu ska vi göra klart det här med TSI och sedan kan vi gå vidare med annat.

I inlägget jag besvarade återstår följande anklagelse när allt i sammanhanget irrelevant skalats bort: ”vill de som förespråkar solen ofta omotiverat multiplicera TSI eller TSI - forcingen med 10, utan annan motivering än att det då kan förklara uppvärmingen....

Det jag visade var som sagt ett av de många svar du fått som förklarar resonemanget. Du ljuger fullständigt ohämmat när du påstår ”utan annan motivering än att det då kan förklara uppvärmingen [sic]”.
Citera
2025-01-09, 14:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MusterMark
Du kommer inte en millimeter med McArtur. Men det spelar mindre roll att du aldrig kommer få honom vare sig att förstå eller ändra uppfattning. Vi andra kan läsa tråden och själva konstatera att han bara svamlar. Mitt bästa råd är att du bara släpper honom.
Gärna för mig. Men då behövs det fler som skriver i tråden så att diskussionen kan drivas framåt. Det är meningslöst att komma med något nytt när en person hela tiden omöjliggör en utveckling av tråden.
Citera
2025-01-09, 15:17
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Nej, vi ska beta av det här med TSI som du grundlöst ältat om i månader. Ditt ofog med att blanda allt huller om buller i bisarra halmgubbar och personangrepp måste upphöra. Nu ska vi göra klart det här med TSI och sedan kan vi gå vidare med annat.
Enda anledningen till att jag frågat om TSI är för att:
1. Jag frågade dig vilken som är den relevanta solpsrametern att undersöka samband med.
2. Efter 1017 inlägg svarade du TSI.

Citat:

I inlägget jag besvarade återstår följande anklagelse när allt i sammanhanget irrelevant skalats bort: ”vill de som förespråkar solen ofta omotiverat multiplicera TSI eller TSI - forcingen med 10, utan annan motivering än att det då kan förklara uppvärmingen....

Ja, det är ju vad suppose sagt och som du tagit efter.
Citat:
Ursprungligen postat av suppose

[...] den uppmätta inkommande strålningen varierar med 0,1W/m², medan haven tar upp 1W/m². Det skiljar alltså en faktor 10[...] .

Citat:

Det jag visade var som sagt ett av de många svar du fått som förklarar resonemanget. Du ljuger fullständigt ohämmat när du påstår ”utan annan motivering än att det då kan förklara uppvärmingen [sic]”.
Sedan bytte du till att nämna GCR. Då kom samma fråga som för TSI, fast för GCR.

Grundfrågan är densamma. Vilka solparametrar vill du undersöka temperatursambandet med?

Om solen orsakar uppvärmningen, eller GCR eller något annat solrelaterat, så borde det ju finnas just ett orsakssamband.

Och du verkar inte ens vilja förstå den mycket enkla frågan.
Citera
2025-01-09, 15:29
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Enda anledningen till att jag frågat om TSI är för att:
1. Jag frågade dig vilken som är den relevanta solpsrametern att undersöka samband med.
2. Efter 1017 inlägg svarade du TSI.

Ja, det är ju vad suppose sagt och som du tagit efter.

Sedan bytte du till att nämna GCR. Då kom samma fråga som för TSI, fast för GCR.

Grundfrågan är densamma. Vilka solparametrar vill du undersöka temperatursambandet med?

Om solen orsakar uppvärmningen, eller GCR eller något annat solrelaterat, så borde det ju finnas just ett orsakssamband.

Och du verkar inte ens vilja förstå den mycket enkla frågan.
Som jag svarat oräkneliga gånger: TSI i sig har en liten påverkan på temperaturen. Däremot finns det forskning som visar på ett samband mellan solaktivitet och kosmisk strålning, molnbildning, luft- och vattenströmmar och så vidare som i sin tur påverkar temperaturen.
Citera
2025-01-09, 15:36
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Som jag svarat oräkneliga gånger: TSI i sig har en liten påverkan på temperaturen. Däremot finns det forskning som visar på ett samband mellan solaktivitet och kosmisk strålning, molnbildning, luft- och vattenströmmar och så vidare som i sin tur påverkar temperaturen.
Så, det finns ingen relevant solparametrar vi kan undersöka för att studera sambandet mellan solen och dess inverkan på temperaturen här?
Senast redigerad av MrArtur 2025-01-09 kl. 15:39.
Citera
2025-01-09, 15:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Så, det finns ingen relevant solparametrar vi kan undersöka för att studera sambandet mellan solen och dess inverkan på temperaturen här?
Läs innantill: ”samband mellan solaktivitet och […]”

Ser du det fetade ordet solaktivitet?

Vad är svårt att förstå?

Tillägg:
The Sun is more active now than over the last 8000 years
https://www.mpg.de/research/sun-activity-high
Senast redigerad av Totius 2025-01-09 kl. 15:59. Anledning: Tillägg
Citera
2025-01-09, 16:16
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Läs innantill: ”samband mellan solaktivitet och […]”

Ser du det fetade ordet solaktivitet?

Vad är svårt att förstå?

Tillägg:
Men det finns ingen parameter som låter sig mätas och som visar att solen är mer aktiv? Ändå kan man säga att den är mer aktiv?

Jag läser innantill, men jag förstår fortfarande inte vilken solparametrar det hänvisas till. Oftast när man talar om variationer i solaktivitet är det ju TSI (eller proxies för denna som i länken) som brukar vara den relevanta parametern. Men så verkar ju inte fallet vara här och framförallt nu. Även om du tyckte att den var intressant på den tiden du hävdade korrelation och länkade oförståendes till publikationer av Steinhilberger (som visade forcingen från CO2 ligger bakom uppvärmningen).

Men, alla har rätt att ändra sig såklart. Du skriver fortfarande om solen ser jag dock. Så vilken parameter eller vilka parametrar är det som är intressanta?
Senast redigerad av MrArtur 2025-01-09 kl. 16:29.
Citera
2025-01-09, 16:58
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Men det finns ingen parameter som låter sig mätas och som visar att solen är mer aktiv? Ändå kan man säga att den är mer aktiv?

Jag läser innantill, men jag förstår fortfarande inte vilken solparametrar det hänvisas till. Oftast när man talar om variationer i solaktivitet är det ju TSI (eller proxies för denna som i länken) som brukar vara den relevanta parametern. Men så verkar ju inte fallet vara här och framförallt nu. Även om du tyckte att den var intressant på den tiden du hävdade korrelation och länkade oförståendes till publikationer av Steinhilberger (som visade forcingen från CO2 ligger bakom uppvärmningen).

Men, alla har rätt att ändra sig såklart. Du skriver fortfarande om solen ser jag dock. Så vilken parameter eller vilka parametrar är det som är intressanta?
Läs och förstå artikeln jag länkade till. Om du hela tiden struntar i alla källor du får och istället bara kallar de som skriver för lögnare, desinformatörer, okunniga och så vidare så lär du dig ju ingenting. Jag upprepar länken:

Citera
2025-01-09, 17:22
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Läs och förstå artikeln jag länkade till. Om du hela tiden struntar i alla källor du får och istället bara kallar de som skriver för lögnare, desinformatörer, okunniga och så vidare så lär du dig ju ingenting. Jag upprepar länken:

Vad betyder det? Att den är mer aktiv alltså? Vad är det som gör att man kan kalla den "mer aktiv"?

Definiera solaktivitet. Då kommer det kanske att framgå, om inte explicit, så kanske implicit, vilken solparametrar det är du har i åtanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in