Citat:
Ursprungligen postat av
Totius
suppose har hänvisat till Steinhilber 2012 som i sin tur refererar till Steinhilber 2009 som Feulner refererar till. Du hittar allt som behövs i dessa artiklar. Du har också fått upprepade svar som jag inte ser någon anledning att åter upprepa. (Jag anser att det du håller på med är grov KFK.)
Suppose använde inte TSI, vilket är vad som brukar menas med "solaktivitet".
Såhär skrev suppose
Jag använde phi i figuren, inte TSI.
Så, suppose använde inte TSI. Figur 1 i din referens och figur 2 utgår från TSI. Figur 2 innehåller dock fler forcings än endast solar forcings för att simulera temperaturen, symboliserade med de färgade linjerna. Hur stor andel av temperaturutvecklingen som TSI resp ghg står för visar figur 1 bättre.
Vad phi är, vad det ens har för enheter, vet jag inte och ids inte gräva i det.
Jag håller med om att det blir tämligen förvirrat när man skriver om "solaktivitet" och har någon egen definition för det begreppet, som man föredrar att kalla phi, utan någon statistiskt påvisad koppling till temperaturen enligt egen utsaga, för att försöka visa denna, vad det nu är, koppling till temperaturen.
Ta suppose inlägg med suppose så blir det mycket bättre och lättare.
Om du inte vill säga något annat med referensen du gav, föreslår jag att vi avslutar detta nu. Ja, vi vet att det är ghg som driver temperaturen uppåt. Och att en klimatmodell med klimatkänslighet på 3.4 reproducerar denna utveckling väl. Tack för det.
Som en bonus och tack skänker jag även denna länk.
https://climate.nasa.gov/climate_resources/189/graphic-temperature-vs-solar-activity/