Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-03, 09:54
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Och där försöker du dumförklara mig och få mig att framstå som att jag inte vet hur växthuseffekten fungerar, det jag säger är att teorin bygger på att den utgående strålning är varmare än den inkommande vilket vi alla vet inte är sant.

Jag dumförklarar dig inte. Jag drar däremot slutsatsen att ditt inlägg bygger på okunskap. Det är två olika saker.

Vad menar du med varmare?

Det är inte bara uvb - strålingen som är del av energibalansen. Hela solens spektrum tillför effekt.
Citera
2024-02-03, 10:14
Medlem
Citat:
Och där försöker du dumförklara mig och få mig att framstå som att jag inte vet hur växthuseffekten fungerar, det jag säger är att teorin bygger på att den utgående strålning är varmare än den inkommande vilket vi alla vet inte är sant.
Du har fått det helt baklänges. Teorin bygger på att den inkommande strålningen är "varmare", dvs mest i det synliga området där atmosfären är genomskinlig medan den utgående är "kallare", dvs består av IR som kan absorberas av växthusgaser.
Citera
2024-02-03, 10:26
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jag dumförklarar dig inte. Jag drar däremot slutsatsen att ditt inlägg bygger på okunskap. Det är två olika saker.

Vad menar du med varmare?

Det är inte bara uvb - strålingen som är del av energibalansen. Hela solens spektrum tillför effekt.

Såhär är det
UV-A strålning: 95% passerar genom ozonlagret (minst energirik)
UV-B strålning: 5% passerar genom ozonlagret (näst mest energirik)
UV-B strålning: 0% passerar genom ozonlagret (mest energirik)

Mängden uv-b strålning har genom historien varit avgörande för vilket klimat jorden har haft, under jordens heta perioder har så mycket som 35-40% av ozonlagret varit förstört vilket lett till högre uv-b strålning året runt, det räckte med 5% globalt mindre ozon för att värma jorden 1c, tyvärr är vi tillbaka på nivån runt 1995 för att ozonlagret tunnats ut av flera olika faktorer vilket går att se här

Hade vi haft en hunga tonga per år skulle vi globalt sett vara 10c varmare om ett decennium.
Citera
2024-02-03, 10:28
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Såhär är det
UV-A strålning: 95% passerar genom ozonlagret (minst energirik)
UV-B strålning: 5% passerar genom ozonlagret (näst mest energirik)
UV-B strålning: 0% passerar genom ozonlagret (mest energirik)

Mängden uv-b strålning har genom historien varit avgörande för vilket klimat jorden har haft, under jordens heta perioder har så mycket som 35-40% av ozonlagret varit förstört vilket lett till högre uv-b strålning året runt, det räckte med 5% globalt mindre ozon för att värma jorden 1c, tyvärr är vi tillbaka på nivån runt 1995 för att ozonlagret tunnats ut av flera olika faktorer vilket går att se här

Hade vi haft en hunga tonga per år skulle vi globalt sett vara 10c varmare om ett decennium.
Jag kan nog inte göra så mycket för dig.
uva och uvb och uvc är bara en liten del av solens spectrum. Hela spektrat ingår i balansen
Om du vill fortsätta får du åtminstone börja med att förklara det jag efterfrågade förtydligande för. Vad du menade med "varmare" i förra inlägget tillexempel.
Senast redigerad av MrArtur 2024-02-03 kl. 10:33.
Citera
2024-02-03, 10:38
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jag skrev redan då.
(FB) Den stora tråden om global uppvärmning/växthuseffekten

Men diskussionen har trots allt lett någonstans ändå. Om du läser inlägget som suppose svarade på så handlade inlägget om människans bidrag till uppvärmingen. Sedan kom du med Feulner i hopp om att stödja solen.

Nu inser du iaf att TSI/"solar forcing" inte kan förklara uppvärmingen. Det är framsteg. (Ja, jag trodde felaktigt att suppose figur var en proxy/analog för TSI, och jag är fortfarande lite smånyfiken på enheterna där)

Men, de slutsatserna dras inte längre.
Och det var feulner som för mig var mer intressant eftersom det inte är ett hemmasnickeri.

Att skylla på solen när den är varm. Skylla på solen när den är kall. Skylla på solen genom att ta en produkt av TSI och magnetfält eller vad som helst, gör att solen inte kan falsifieras.

Realclimate skriver om problemet med solen
https://www.realclimate.org/index.php/archives/2005/07/the-lure-of-solar-forcing/

Det kommer du ju aldrig att läsa. Men det är en bra och beskrivande text om andra är intresserade.
Som vanligt fabulerar du utan att bry dig om vad jag faktiskt har skrivit. Jag tog upp Feulners artikel eftersom den konkret visar den simulerade temperaturen för tre olika uppsättningar TSI-data. Resultatet visar tydligt hur två (Steinhilber och Schrijver) av dessa uppsättningar TSI-data ger en simulerad temperatur som mycket väl överensstämmer med rekonstruerad och uppmätt temperatur.

Vidare har suppose funnit följande som är mycket intressant:
Om man tittar 9000 år bakåt i tiden, har solens aktivitet inte någon gång varit så stark som den var under slutet av 1900-talet:
https://i.ibb.co/8K1NLR6/Mann08vs-Solarvs-CO2-8k.png
Citera
2024-02-03, 10:46
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Som vanligt fabulerar du utan att bry dig om vad jag faktiskt har skrivit. Jag tog upp Feulners artikel eftersom den konkret visar den simulerade temperaturen för tre olika uppsättningar TSI-data. Resultatet visar tydligt hur två (Steinhilber och Schrijver) av dessa uppsättningar TSI-data ger en simulerad temperatur som mycket väl överensstämmer med rekonstruerad och uppmätt temperatur.

Vidare har suppose funnit följande som är mycket intressant:
Om man tittar 9000 år bakåt i tiden, har solens aktivitet inte någon gång varit så stark som den var under slutet av 1900-talet:
https://i.ibb.co/8K1NLR6/Mann08vs-Solarvs-CO2-8k.png
Ja, det är min uppfattning också. Det som sedan förklarats som du inte verkar vilja lyssna på, eftersom det är förklarat redan och du fortsätter att skriva samma missförstånd är att
Steinhilber och Schrijver-simuleringarna även innehåller andra forcings från exis ghgs. Som framgår av figur 1. Detta vet suppose också som nämnde climber 3a - modellen.
Citera
2024-02-03, 10:53
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
uva och uvb och uvc är bara en liten del av solens spectrum. Hela spektrat ingår i balansen
Om du vill fortsätta får du åtminstone börja med att förklara det jag efterfrågade förtydligande för. Vad du menade med "varmare" i förra inlägget tillexempel.

Jag kan inte heller hjälpa någon som anser att koldioxidökning/minskning är jordens enda sett att bli varmare/kallare, koldioxidökningen sker ca 800 år efter värmeökning.
Citera
2024-02-03, 10:58
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Så du smiter när du blir motbevisad 😅
Klassisk klimathysteriker.
Citera
2024-02-03, 11:01
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ja, det är min uppfattning också. Det som sedan förklarats som du inte verkar vilja lyssna på, eftersom det är förklarat redan och du fortsätter att skriva samma missförstånd är att
Steinhilber och Schrijver-simuleringarna även innehåller andra forcings från exis ghgs. Som framgår av figur 1. Detta vet suppose också som nämnde climber 3a - modellen.
Du måste sluta med detta ständiga fabulerande som också innehåller direkta lögner. Jag citerar mig själv för två dagar sedan:
Citat:
Det här är ju skruvat bortom allt förnuft. Du skriver nonsens som till och med talar mot artikeln och anomalign hejar på.

Förstår du inte att bild 2 visar temperaturer som är resultatet av simuleringar med klimatmodellen CLIMBER-3α?

https://www.researchgate.net/figure/Northern-hemisphere-surface-air-temperatures-anomalies-relative-to-1971-2000-for-the_fig2_251431109
https://www.flashback.org/sp87229943

Alltså för två dagar sedan: ”Förstår du inte att bild 2 visar temperaturer som är resultatet av simuleringar med klimatmodellen CLIMBER-3α?”

Bild 1 visar indata och bild 2 visar resultatet.
Citera
2024-02-03, 11:28
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Du måste sluta med detta ständiga fabulerande som också innehåller direkta lögner. Jag citerar mig själv för två dagar sedan:
https://www.flashback.org/sp87229943

Alltså för två dagar sedan: ”Förstår du inte att bild 2 visar temperaturer som är resultatet av simuleringar med klimatmodellen CLIMBER-3α?”

Bild 1 visar indata och bild 2 visar resultatet.
Ja, så då är du överens om att solen haft en mycket liten inverkan på temperaturökningen enligt den artikeln? Som framgår av figur 1. Jahopp. Så bra .

Ber om ursäkt. Jag missförstod ditt förra inlägg.
Citera
2024-02-03, 12:12
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ja, så då är du överens om att solen haft en mycket liten inverkan på temperaturökningen enligt den artikeln? Som framgår av figur 1. Jahopp. Så bra .

Ber om ursäkt. Jag missförstod ditt förra inlägg.
Ursäkt? ”förra inlägg”? Du har spammat sönder tråden i flera dagar och du har haft fel hela tiden. Det är ett fullständigt oacceptabelt beteende.

Vilken temperaturökning menar du? Resultatet visar temperaturen under tusen år med varierande ökningar och minskningar.
Citera
2024-02-03, 12:39
Medlem
Citat:
Jag kan inte heller hjälpa någon som anser att koldioxidökning/minskning är jordens enda sett att bli varmare/kallare, koldioxidökningen sker ca 800 år efter värmeökning.
Vem har påstått att det är enda sättet? Det är den förändring som har störst inverkan just nu. Under istidscyklerna som du är inne på var däremot CO2 en positiv återkoppling som förstärkte temperaturförändringarna, inte den primära drivaren. Det var inga som satt och eldade fossila bränslen och släppte ut CO2 i stor skala då.

Varför du sen hakar upp dig så mycket på UV är ett mysterium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in