Citat:
Ursprungligen postat av Vetrarmegin
Och du förväntar dig att vi ska acceptera den bild en obskyr amerikansk affärstidning målar upp av det rådande läget inom klimatforskningen? Du förväntar dig alltså att vi ska släppa greppet om alla de bevis som talar för AGW och istället lyssna på svepande påståenden om AGW uttalade av en fysiker? Ditt sinne för källkritik är verkligen inte en av dina starkare sidor, va? Jag misstänker att det, liksom din uppfattning om vad som kännetecknar respektive inte kännetecknar vetenskap och giltig och logisk argumentation, är typ helt åt helvete felaktigt.
(Och ja, jag vet att du är trött på min vokabulär. Jag hoppas att du till slut förstår varför jag ständigt rör mig med de begrepp jag gör när jag diskuterar med dig. Det har inte med att jag är enkelspårig eller att jag inte behärskar det svenska språket ordentligt att göra, utan... ja... gissa själv du...)
(Och ja, jag vet att du är trött på min vokabulär. Jag hoppas att du till slut förstår varför jag ständigt rör mig med de begrepp jag gör när jag diskuterar med dig. Det har inte med att jag är enkelspårig eller att jag inte behärskar det svenska språket ordentligt att göra, utan... ja... gissa själv du...)
Ditt vokabulär reflekterar vad du försöker avspegla. Du idoliserar vetenskapsmän, men du kan ingenting om vetenskap själv, så du försöker använda språket samt ta en position som många lagt fram. Det är den typiska intellektuella osäkerheten som man får ifrån miljöpartister och klimathysteriker. Att du sedan sagt så bedrövande saker som att Richard Lindzen inte ska tas på allvar, även fast han forskat på ämnet i 40 år och var lead author för IPCC's tredje rapport bara vidare solidifierar bilden av att du är helt frånkopplad den faktiska diskussionen om fakta och snarast personligt investerad i en irriterande sekt som verkar för primitivism. Jag tog upp en sak, som du inte på något vis kunde dementera, utan enbart kopiera argument ifrån andra gällande, argument som dessutom var bemötta, vissa av dem bedrövligt dåliga och helt irrelevanta.
Jag förväntar mig att folk tar till hjärta vad Ivar Giaever skriver i sitt brev, då det pekar på ganska absurda saker som ses som allmänt accepterade inom klimat-"vetenskapen". Ingenting i hans påstående är särskilt kontroversiellt och man bör åtminstone ta till hjärtat att det finns stora problem inom klimatvetenskap, i form av oärlighet men framförallt en bergsäkran till en position som inom all rimlighet bör vara upp för debatt.
Sen är du så bedrövande obildad om du förkastar att en fysiker gör uttalanden om klimatvetenskapen. Det är ett fält med en rejäl del cross-over.
För att bara nämna ett fåtal:
Dr. Michael E. Mann - Fysiker
Philip D. Jones - Miljövetenskap
Kevin Trenberth - Meterologi
Gavin Schmidt - Matematik
Richard Lindzen - Fysik
James Hansen - Fysik
John Holdren - tränad inom saker som aeronautics, astronautics och plasmafysik (vet inte översättningar till svenska för det första två)
Paul Ehrlich - Biologi och komplett dåre
Keith Briffa - verkar inte ens ha någon utbildning
Dr Rajendra K Pachauri - Ledande för hela IPCC, järnvägsingenjör och skribent av mjukporr
Du har noll koll på vad klimatvetenskap ens är om du på allvar säger att en fysiker inte kan göra uttalanden om klimatet. Är alla ovanför diskvalifierade menar du? Okej, välkommen till en värld där de största namnen inom klimatvetenskapen räknas som irrelevanta för att Vetrarmegin på flashback gjorde ett korkat uttalande som vi nu måste följa.
Med tanke på vad det handlar om, att han går ur en grupp för fysiker för att de har en löjlig position gällande global uppvärmning, menar du då att du håller med honom om att detta är en larvig position eller t.om. än värre att det är en meninglöst sådan, när du kritiserar honom för att "bara" vara fysiker?
När APS påstår att man inte kan kritisera eller debattera klimatvetenskapen gör de ett larvigt och barnsligt uttalande. Det finns en uppsjö av problem eller åtminstone saker som bör vara uppför debatt.
Försöker du påstå med din lekmansreferens till "källkritik" att man hittat på att Ivar skrivit detta brev för att lämna APS? Skärp dig...
Du kan väl läsa artikeln i varje fall, vad den handlar om är snarare inställningen, en inställning inom forskarvärlden som är helt emot den form av öppenhet som bör finnas inom vetenskap. En inställning som en nobelpristagare är emot.
Edit: Sen har jag inte ens ställt mig emot AGW, än mindre finns det något som pekar på att Ivan gjort det heller. Jag har ställt mig emot nivån av klimatkänslighet som presenteras i IPCC's fjärde rapport, eftersom empiriska data inte stämmer överens med denna bild.
Senast redigerad av Visf 2011-09-17 kl. 21:37.
Senast redigerad av Visf 2011-09-17 kl. 21:37.