Citat:
Ursprungligen postat av sparassis
Ja men upplys mig då, du som hämtar din kunskap från överlägsna, opartiska källor, i stället för att klanka ner på mig bara för att jag har en annan åsikt/uppfattning i ämnet.
Jag förstår liksom inte vad jag gjort för att utlösa din vrede? Varför ska jag behöva hålla på och försvara mig, och svara på dina frågor, när det enda jag får är mera attack? Kan du inte föra diskussionen på ett civiliserat sätt så säger jag god natt.
Edit: Det gör jag förresten ändå. God natt.
Var jag hämtar min kunskap? Jag studerar temperaturer från de nordiska länderna. Jag tittar efter själv. Medeltemperaturen var nästan exakt samma 1900-1950 jämfört med 1951-2000 i Sverige. Det resultatet jag tagit reda på själv. Jag är källan. Rådatan är hämtad från SMHI.
50-70 var ju relativt kalla globalt sett. 80-talet var väldigt kallt i Sverige. Det man använder som tidsperiod för en "normaltemp" är vanligtvis 1960-1990. Tro fan att det ser ut som om Sverige har fått en SUPERÖKNING av temperaturen då. Men återigen, medeltempen var samma i Swe 1900-1950 jämfört med 1950-2000.
Hur ofta får du höra det i debatten?
Alla grafer skulle se annorlunda ut när 1970-2000 används som normaltemp...
Ja du måste försvara dig. Jag ifrågasätter dig som en ateist ifrågasätter en kristen under en debatt.
Mitt tips till dig är - tänk själv. Om du är beredd att försvara AGW-teorin så måste du åtmindstone läsa på om ämnet.
Jag ska ge dig en bild att kontemplera:
http://wattsupwiththat.files.wordpress.com/2009/12/eschenbach_before-after1.jpg
här är resten av inlägget om du blir intresserad:
http://wattsupwiththat.com/2009/12/20/darwin-zero-before-and-after/
Så går det till på många ställen världen över. NZ, Aus, US, Russia, Antarctica osv.
Har ej jämfört rå vs homogeniserade i Sverige ordentligt än, men tror inte det är så illa här som det verkar vara i stora delar av resten av världen.
För att ge dig ett litet smakprov på vad som står på spel så ger jag dig ett aktuellt och nära exempel, den svenska co2-skatten. Den drar in 30 miljarder per år. I skenet av det, tror du någon regering skulle uppmuntra en debatt huruvida AGW är ett hot eller inte?