Citat:
Ursprungligen postat av
MrArtur
Du verkar inte se de stora begränsningarna i din metod, vilket tyder på att du inte riktigt inser komplexiteten. Hade det räckt med 15 minuter framför Woodfortrees hade det nog inte varit en fråga vetenskapen kämpat med i 50 år. Borde fungera bra som en rimlighetsbedömning. Men vad vet jag. Det borde iaf, på kvalitativ basis.
Jag har flera gånger skrivit att min metod är väldigt enkel. Som svar anklagar du mig för "inte inse begränsningarna i metoden", och att jag "inte riktigt inser komplexiteten". Lite svårt att för mig att förstå vad som motiverar dig att komma med dessa anklagelser, då det borde varit rätt tydligt att jag inte hävdat att min metod är komplett, eller att den kan utmana annan vetenskap i form av komplexitet.
Jag förstår såklart att resultaten inte kan motsvara grundlig forskning, men bör, som du själv också misstänker, fungera som rimlighetsbedömning. Den huvudsakliga anledningen att jag gjorde de här beräkningarna var ju att visa vad delta sw hade för betydelse i sammanhanget, främst eftersom att du bad mig.
Angående "An Estimate of Equilibrium Climate Sensitivity From Interannual Variability", fick den ett helt annat lambda än min enkla beräkning, trots i princip samma metod. Den var dock inte transparent nog att visa ungefär magnitud på forcing över perioden som lett till detta lambda. Eller delta T.
En faktor som kan ha påverkat lambda ett tiotal procent är att de använde en dataserie med temperatur där ökningstakten är högre än andra liknande dataserier:
https://www.drroyspencer.com/2019/08/evidence-that-era5-based-global-temperatures-have-spurious-warming/
Men utan mer transparans går det inte att komma fram till vad det främsta skälet till den starkt avvikande lambda är.
Figur 6A hade ett lokalt maxima i sannolikhetsfördelningskurvan som var intressant.