Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
23-12-01, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Författarna till den här artikeln delar inte din uppfattning:
https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1412190111
En artikel från 2014 kan inte väntas ta upp ett förbud som trädde i kraft 2020. Det handlar om ett hopp uppåt därefter när svavelpartiklarna över haven minskar. Jag påstod aldrig att det var enda faktorn som påverkar klimatet, bara att den haft betydelse senaste åren.

Sen var det lite förvånande att just du skulle dra fram en artikel som betonar hur positiva återkopplingar ökar klimatkänsligheten, men det är bra att du inte är helt förutsägbar i att alltid försöka hitta argument för att den är väldigt låg.
Citera
23-12-02, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Du verkar inte se de stora begränsningarna i din metod, vilket tyder på att du inte riktigt inser komplexiteten. Hade det räckt med 15 minuter framför Woodfortrees hade det nog inte varit en fråga vetenskapen kämpat med i 50 år. Borde fungera bra som en rimlighetsbedömning. Men vad vet jag. Det borde iaf, på kvalitativ basis.

Jag har flera gånger skrivit att min metod är väldigt enkel. Som svar anklagar du mig för "inte inse begränsningarna i metoden", och att jag "inte riktigt inser komplexiteten". Lite svårt att för mig att förstå vad som motiverar dig att komma med dessa anklagelser, då det borde varit rätt tydligt att jag inte hävdat att min metod är komplett, eller att den kan utmana annan vetenskap i form av komplexitet.

Jag förstår såklart att resultaten inte kan motsvara grundlig forskning, men bör, som du själv också misstänker, fungera som rimlighetsbedömning. Den huvudsakliga anledningen att jag gjorde de här beräkningarna var ju att visa vad delta sw hade för betydelse i sammanhanget, främst eftersom att du bad mig.

Angående "An Estimate of Equilibrium Climate Sensitivity From Interannual Variability", fick den ett helt annat lambda än min enkla beräkning, trots i princip samma metod. Den var dock inte transparent nog att visa ungefär magnitud på forcing över perioden som lett till detta lambda. Eller delta T.
En faktor som kan ha påverkat lambda ett tiotal procent är att de använde en dataserie med temperatur där ökningstakten är högre än andra liknande dataserier:
https://www.drroyspencer.com/2019/08/evidence-that-era5-based-global-temperatures-have-spurious-warming/
Men utan mer transparans går det inte att komma fram till vad det främsta skälet till den starkt avvikande lambda är.

Figur 6A hade ett lokalt maxima i sannolikhetsfördelningskurvan som var intressant.
Senast redigerad av suppose 23-12-02 kl. 00:44.
Citera
23-12-02, 06:35
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Jag har flera gånger skrivit att min metod är väldigt enkel. Som svar anklagar du mig för "inte inse begränsningarna i metoden", och att jag "inte riktigt inser komplexiteten". Lite svårt att för mig att förstå vad som motiverar dig att komma med dessa anklagelser, då det borde varit rätt tydligt att jag inte hävdat att min metod är komplett, eller att den kan utmana annan vetenskap i form av komplexitet.

Jag förstår såklart att resultaten inte kan motsvara grundlig forskning, men bör, som du själv också misstänker, fungera som rimlighetsbedömning. Den huvudsakliga anledningen att jag gjorde de här beräkningarna var ju att visa vad delta sw hade för betydelse i sammanhanget, främst eftersom att du bad mig.

Angående "An Estimate of Equilibrium Climate Sensitivity From Interannual Variability", fick den ett helt annat lambda än min enkla beräkning, trots i princip samma metod. Den var dock inte transparent nog att visa ungefär magnitud på forcing över perioden som lett till detta lambda. Eller delta T.
En faktor som kan ha påverkat lambda ett tiotal procent är att de använde en dataserie med temperatur där ökningstakten är högre än andra liknande dataserier:
https://www.drroyspencer.com/2019/08/evidence-that-era5-based-global-temperatures-have-spurious-warming/
Men utan mer transparans går det inte att komma fram till vad det främsta skälet till den starkt avvikande lambda är.

Figur 6A hade ett lokalt maxima i sannolikhetsfördelningskurvan som var intressant.
Det är ju så här det kan bli. Sitter och slänga artiklar mot varandra (eller blogginlägg) . Jag ser heller inte din metod på woodfortrees (!) som en rimlig metod för en rimlighetsbedömning.

Då är det bättre att utgå ifrån ipccs sammanställning som beaktat de publicerade och sammanställts av experter. Det tycker jag är det rimligaste.
Citera
23-12-02, 11:07
Medlem
Brasiliens president Lula da Silva, säger:

He spoke of climate suffering in the Amazon, which is experiencing one of the “most tragic droughts in its history”, while cyclones in the south of Brazil had left a trail of “destruction and death”.

https://www.theguardian.com/environment/2023/dec/01/cop28-king-charles-warns-of-vast-frightening-experiment-on-natural-world
Citera
23-12-02, 16:15
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
En artikel från 2014 kan inte väntas ta upp ett förbud som trädde i kraft 2020. Det handlar om ett hopp uppåt därefter när svavelpartiklarna över haven minskar. Jag påstod aldrig att det var enda faktorn som påverkar klimatet, bara att den haft betydelse senaste åren.

Sen var det lite förvånande att just du skulle dra fram en artikel som betonar hur positiva återkopplingar ökar klimatkänsligheten, men det är bra att du inte är helt förutsägbar i att alltid försöka hitta argument för att den är väldigt låg.
Du tycks inte förstå att det handlar om helt andra premisser för temperaturökningen: ”although greenhouse gas forcing predominantly acts to reduce OLR, the resulting global warming is likely caused by enhanced ASR”.

Detta ligger precis i linje med vad jag och uppenbarligen många andra menar är en betydligt rimligare förklaringsmodell än den som IPCC ger.
Citera
23-12-02, 16:25
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du tycks inte förstå att det handlar om helt andra premisser för temperaturökningen: ”although greenhouse gas forcing predominantly acts to reduce OLR, the resulting global warming is likely caused by enhanced ASR”.

Detta ligger precis i linje med vad jag och uppenbarligen många andra menar är en betydligt rimligare förklaringsmodell än den som IPCC ger.
Alltså, om du tolkar den där som "förnekarevänlig" så tolkar du den fel. Det borde jag kanske inte ha avslöjat iofs.
Senast redigerad av MrArtur 23-12-02 kl. 17:05.
Citera
23-12-05, 02:50
Medlem
Varför gör koldioxiden det kallare på Antarktis?
Citera
23-12-08, 14:16
Medlem
Skillnaden mellan 1,5 grader och 2,0 graders uppvärmning diskuteras i en artikel i brittiska tidningen the Guardian idag, the Guardian finns gratis att läsa på nätet:

https://www.theguardian.com/environment/2023/dec/08/what-happens-if-the-15c-target-for-global-heating-is-missed

"For example, the IPCC has calculated that an extreme heat event that would occur only once in a decade in a climate without human influence would happen 4.1 times a decade at 1.5C of warming, and 5.6 times at 2C."

"At the lower temperature, she said, computer models indicate severe drought is 30% less likely than at 2C in southern Africa, while in west Africa yields of maize and sorghum could be 40% to 50% lower at 2C than 1.5C. Water scarcity would also affect 50% fewer people at the lower target."

.
Citera
23-12-08, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen

https://www.sciencenews.org/article/warming-culprit-co2-has-cool-side-and-its-antarctica
Citera
23-12-08, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
Lite av samma skäl som mer CO2 kyler stratosfären.
Citera
23-12-08, 22:05
Medlem
CapsLock99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose

Mätningarna konstaterar att vi har +0.14grad varmare idag än 1979, vi vet att 70-talet var mycket kallt. Är +0.14grad det världen WEF, Klaus Schwab och Greta håller på att rasera planeten över ?
SJUKT!

Dr Roy Spencer:

"The linear warming trend since January, 1979 still stands at +0.14 C/decade (+0.12 C/decade over the global-averaged oceans, and +0.19 C/decade over global-averaged land)."

https://www.drroyspencer.com/2023/12/
Citera
23-12-09, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLock99
Mätningarna konstaterar att vi har +0.14grad varmare idag än 1979,
0,14 grader/decennium ger 0,62 grader under hela perioden, och då skall man veta att just Spencers beräkning ligger en bra bit under alla andra. GISS har t ex en trend på 0,19 grader/decennium.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in