Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-17, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Atmosfären blir varmare eftersom CO2 absorberar värme. Det är svårt att komma på någon praktisk tillämpning av effekten utanför atmosfären.

Vadå "utanför" måste det inte räknas som att vi befinner oss i atmosfären? Och i så fall, vad hindrar oss från att dra nytta av växthusgasernas uppvärmningsegenskaper?
Citera
2023-07-17, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Finns nog inget jag kan skriva för att övertyga dig om att du har fel. Du får övertyga dig själv genom att läsa på.

Menar du att ditt exempel där hade nåt med uppvärmning att göra? Hur då i så fall?

Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är inte ett dugg märkligt. Du har ju en förklaring i inlägget du citerade. Fråga om det är något du inte förstår istället. Den co2 - fyllda sträckan har också betydelse. Vilket leder till en del praktiska problem.

Ja, om det visar sig omöjligt att utföra experiment för att leda en viss teori i bevis, kan man alltid skylla på "praktiska problem".
Citera
2023-07-17, 22:14
Medlem
Finns det fortfarande några individer kvar som inte tror på människans negativa inverkan på klimatet? Såna som ignorerar vetenskapen helt och tycker vi ska strunta i att lyssna på "trams" om klimatet? Jag får en känsla att många sådana individer huserar här på flashback. Jag gissar att en stor del av de som inte oroar sig om klimatförändringar är snubbar som av bekvämlighetsskäl vill fortsätta att leva som man alltid gjort, köra törstiga stora bensinbilar, käka kött som vanligt, flyga på semester lite då och då. Därför tror jag att dom är såna som stänger av om man rapportera om global rekordvärme, de fortsätter att leva i sin lilla bubbla... "vadå klimatkris, jag har inte märkt nå problem här i min stuga..."., det finns ju liksom inget att diskutera längre i frågan om att det är människan som ställt till det med den globala uppvärmningen.
Citera
2023-07-17, 22:44
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagmask
Finns det fortfarande några individer kvar som inte tror på människans negativa inverkan på klimatet? Såna som ignorerar vetenskapen helt och tycker vi ska strunta i att lyssna på "trams" om klimatet? Jag får en känsla att många sådana individer huserar här på flashback. Jag gissar att en stor del av de som inte oroar sig om klimatförändringar är snubbar som av bekvämlighetsskäl vill fortsätta att leva som man alltid gjort, köra törstiga stora bensinbilar, käka kött som vanligt, flyga på semester lite då och då. Därför tror jag att dom är såna som stänger av om man rapportera om global rekordvärme, de fortsätter att leva i sin lilla bubbla... "vadå klimatkris, jag har inte märkt nå problem här i min stuga..."., det finns ju liksom inget att diskutera längre i frågan om att det är människan som ställt till det med den globala uppvärmningen.

Ha ha. Trodde såna som du var utdöda !
Greta har tvingats lägga ned, gör det du också, mår du bättre av.

Planeten har blivit kallare de 6 senaste åren. Det är den samlade vetenskapen ense om.
Jorden har för övrigt haft större välstånd de ggr CO2 halten varit väsentligt större än idag. Se bronsåldern samt romartiden.

Allt är en bluff, du är en clown.

PS. Ta det från Paolo Roberto en äkta italienare https://m.facebook.com/photo.php/?fbid=245148304952788
Citera
2023-07-17, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter

Planeten har blivit kallare de 6 senaste åren. Det är den samlade vetenskapen ense om.
Jorden har för övrigt haft större välstånd de ggr CO2 halten varit väsentligt större än idag. Se bronsåldern samt romartiden.

PS. Ta det från Paolo Roberto en äkta italienare https://m.facebook.com/photo.php/?fbid=245148304952788
Ja där dök det upp precis ett sådant typfall som jag gav exempel på, rätt extrem snubbe dessutom. Läskigt att såna finns, om de verkligen menar allvar...
Citera
2023-07-18, 00:04
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Menar du att ditt exempel där hade nåt med uppvärmning att göra? Hur då i så fall?

Här finns en enkel förklaring.

https://scied.ucar.edu/learning-zone/how-climate-works/carbon-dioxide-absorbs-and-re-emits-infrared-radiation#:~:text=Since%20the%20temperature%20of%2 0a,th e%20gases%20in%20the%20atmosphere.
Citat:

Ja, om det visar sig omöjligt att utföra experiment för att leda en viss teori i bevis, kan man alltid skylla på "praktiska problem".
Det går att mäta.
https://www.nature.com/articles/nature14240

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1029/2020GL091585

https://climate.nasa.gov/news/3072/direct-observations-confirm-that-humans-are-throwing-earths-energy-budget-off-balance/

https://www.nature.com/articles/s41467-021-24544-4

Jag är inte intresserad av vidare "diskussion" med dig.
Citera
2023-07-18, 00:32
Bannlyst
Death Valley kan få 55 grader på söndag
Citera
2023-07-18, 07:41
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Vadå "utanför" måste det inte räknas som att vi befinner oss i atmosfären? Och i så fall, vad hindrar oss från att dra nytta av växthusgasernas uppvärmningsegenskaper?
Du får helt enkelt försöka klura ut en tillämpning där effekten kan utnyttjas.
Citera
2023-07-18, 08:29
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter

Det är svårt att avgöra när det handlar om text att i ett sånt här fall avgöra om du ironiserar över hur dumma och ruttna klimatförnekarna är, eller om det är ett genuint dumt och ruttet inlägg. Allt är ju liksom felaktigt.
Citera
2023-07-18, 10:40
Medlem
Jag är inte klimatförnekare men jordens klimat är ju beroende av solen. Dvs hur varmt eller kallt det blir. Jordens temperatur har ju stigit och sjunkit sedan jordens uppkomst. Mätningar från arktiskt (borrat i isen) som påvisar att klimatförändringarna alltid funnits så vad är egentligen nytt?
Sverige låg ju under is långt innan människans utsläpp.

Min fråga är om vi slutar med fossila bränsle, hur många grader kommer temperaturen sjunka?

” Earth's climate has changed throughout history. Just in the last 800,000 years, there have been eight cycles of ice ages and warmer periods, with the end of the last ice age about 11,700 years ago marking the beginning of the modern climate era — and of human civilization. Most of these climate changes are attributed to very small variations in Earth’s orbit that change the amount of solar energy our planet receives.”

https://climate.nasa.gov/evidence/
Citera
2023-07-18, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dagmask
Vilka dokumenterade bevis finns det för att värmedagarna vi nu ser i exempelvis Italien inte förekommit under 1700-talet, 1500-talet, för 2000 år sen osv(ja, du förstår)?
För jag kan överallt i media läsa om att det just nu är värmerekord överallt.
Citera
2023-07-18, 13:34
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groyk
Vilka dokumenterade bevis finns det för att värmedagarna vi nu ser i exempelvis Italien inte förekommit under 1700-talet, 1500-talet, för 2000 år sen osv(ja, du förstår)?
För jag kan överallt i media läsa om att det just nu är värmerekord överallt.
De flesta, för att inte säga alla värmerekord avser sedan mätningarna började.

Värmerekord är väder, men klimatförändringarna medför en successivt ökande sannolikhet för högre temperaturer. Vilket innebär i praktiken, att vi kommer att få ett ökande antal värmerekord. Och temperaturer som är ovanligt höga idag kommer att successivt öka i frekvens (förekomma oftare) iom den successiva globala uppvärmningen.
Senast redigerad av MrArtur 2023-07-18 kl. 13:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in